Vi har ett ställe på tomten med ogräs som är över en meter. Gråbo mm. Tänkte bara köra över allt med gräsklipparen utan att plocka upp det klippta ogräset. Är det en dum idé? Vi har inga direkt krav på gräsmattan på just den platsen men det ser väldigt ovårdat ut.

BirgitS
Om det är ogräs med blom- eller fröställningar så är risken står att det kommer att släppa ifrån sig fröna när det får ligga och torka. Det kan leda till ändå mer ogräs nästa sommar. Så jag skulle se till att plocka bort alla blom- och fröställningar innan gräsklipparen får gå in. Sen kan det vara svårt att köra gräsklipparen med så höga växter.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det är ogräs med blom- eller fröställningar så är risken står att det kommer att släppa ifrån sig fröna när det får ligga och torka. Det kan leda till ändå mer ogräs nästa sommar. Så jag skulle se till att plocka bort alla blom- och fröställningar innan gräsklipparen får gå in. Sen kan det vara svårt att köra gräsklipparen med så höga växter.
Är det bättre att låta skiten vara och dö ut över vintern och sedan ta tag i det tidigare under nästa vår?

BirgitS
Nej, då kommer ju ogräset att fröså sig ändå bättre. Ju förr desto bättre ,)
Går det inte att plocka "buketter" av allt ogräs först med hjälp av en sekatör, häcksax etc.?

Är det en plats du tänker fortsätta klippa i framiden är det väl i stort bara att köra över med klipparen tänker jag. Mycket av ogräs som växer sig högt dör ju naturligt ut om du återkommande klipper ytan. Men tänker du bara köra en one-off klippning gör det nog varken till eller från rätt mycket ogräs är ju flerårigt och enligt min erfarnehet återkommande även om man rycker innan blomning.

• Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Som sagt dör mycket av ogräset ut efter regelbunden klippning.

Det lågväxta ogräs som blir kvar bildar ändå fin grönska.

Efter något års klippning kan du testa att sluta klippa, ibland får man till massor av meterhögt blommande gräs som kan vara väldigt fint om man gillar det alternativet. Men det kan lika gärna bli en ogräsäng igen, man vet aldrig.

• Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.