Byggahus.se
Ef
R RoffeN skrev:
Men varför drar du fem trådar överallt. Vad vinner du på det?
Slipper att tänka i förväg, billigare, VP-rör med 5 ledare kostar 18kr/m !!

Skall du planera, konstruera, rita, dra rör och sedan tråda efter ritningen kostar det minst det 3-dubbla på meter rör!
Elektrikern känner sig bekväm med koppling som vanligt, när allt är på plats sätter man dit Plejd +2 st. Wago221-3 där den får plats och tändtråd till objektet finns.
Sätt på doslock.
KLART!!

När det är spänningsatt och allt lyser tar man fram paddan och ställer in alla minnivåer fram eller bakkant skriver in objektets namn, väljer vilken knapp i huset som skall styr objektet.

Nu lämnar du över till frugan! Kan hon ställa in väckningen i mobilen så kan hon ställa in alla funktioner i Plejd
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R RoffeN skrev:
Men varför drar du fem trådar överallt. Vad vinner du på det?
Men det behövs ju dock tändtråd mellan brytare och plejd alternativt mellan plejd och lampa, så överallt kommer det behövas minst en tändtråd.

Och ibland vill man ju ha flera lampor på en dimmer, så har jag t.ex. i hallen, två lamputtag som ska styras exakt likadant, då behövs det ju en tråd mellan.

Man kan ju också ibland vilja ha flera olika brytare till samma plejd-dimmer.

Så finns det två oanvända trådar överallt vid start, så bör de flesta nödvändiga ihopkopplingar vara möjliga.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Eftersom som det fortfarande råder oklarheter hos installatören så fortsätter jag att fråga. DIM-01 och CTR-01, vilka funktioner har de? Likheter och skillnader samt hur ska man tänka för att ta tillvara alla möjligheter de erbjuder?
 
Dim-01 är för installatör en drömprodukt som sparar mycket tid. Koppla som alla andra dimmers. Men jag skulle rekommendera med en enkoderratten!

CTR-01 har samma funktioner men med ett relä på 16A slutande kontakt. Dessutom har den en bussutgång för att styra andra produkter som har 0/1-10Volt styrning.

Har man en gammal dimmers-anläggning så kan CTR-01 göra den smart med astrour, timers, mjuk-tändning, samt styra från valfri knapp i huset.
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Dim-01 är för installatör en drömprodukt som sparar mycket tid. Koppla som alla andra dimmers. Men jag skulle rekommendera med en enkoderratten!

CTR-01 har samma funktioner men med ett relä på 16A slutande kontakt. Dessutom har den en bussutgång för att styra andra produkter som har 0/1-10Volt styrning.

Har man en gammal dimmers-anläggning så kan CTR-01 göra den smart med astrour, timers, mjuk-tändning, samt styra från valfri knapp i huset.
Tack Leif!
Jag får visa elektrikern detta och hoppas att han förstår
 
R RoffeN skrev:
Tack Leif!
Jag får visa elektrikern detta och hoppas att han förstår
Att installera en dum dimmer tar alldeles för mycket tid, då den måste besökas två gånger! Andra gången för att med en skruvmejsel ställa in lasttyp och min/max nivå. Eller bryr sig inte elektrikern och ställer något på måfå, vilket förekommer.
Googla på Plejd eller se på Youtube.
 
Om jag har en tre-fas belysningsskena, ska jag sätta en plejd per fas om jag vill styra faserna individuellt?
 
R RoffeN skrev:
Om jag har en tre-fas belysningsskena, ska jag sätta en plejd per fas om jag vill styra faserna individuellt?
Ja.
Men med LED är det knappast aktuellt att dela på tre faser.
Trefasskenor används i industrier då kan man "dimma" genom att släcka en eller flera faser, samt för att få bättre effekt-fördelning.
 
Mikael_L
R RoffeN skrev:
Om jag har en tre-fas belysningsskena, ska jag sätta en plejd per fas om jag vill styra faserna individuellt?
Japp.

L Leif i Skåne skrev:
Men med LED är det knappast aktuellt att dela på tre faser.
Trefasskenor används i industrier då kan man "dimma" genom att släcka en eller flera faser, samt för att få bättre effekt-fördelning.
Nja, det händer ibland att man sätter sådan skena just för att kunna styra ljuskällorna separat. Kanske inte så jättevanligt i bostäder, jag har hittat det en gång (hos en kompis som installerade det just så). Men annars ganska vanligt i kontor och affärer. Och alltså inte trefasskena för effekten, utan för styrmöjligheten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Skulle vilja säga att det är inte ovanligt alls i bostäder, har monterat ett antal under mina år.
Till och med Ikeas skenor är med 3 faser,
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Mitt syfte är att i en lång korridor kunna styra tre olika scenarier med hjälp av en sådan tre-fas skena. Därav frågan om de tre plejd-puckarna.
 
T Tosse skrev:
Pucken har två funktionella delar:
1. En regleringsdel som endera är en dimmer eller ett relä. Denna kontrollerar spänningen i en tändtråd.
2. En användargränsnittsdel som kan ha två knappar, typ som en kronbrytare. Med impulsfjädrar under knapparna kan man få fyra funktioner - enkelklick och dubbelklick på varje knapp. Dessa knappar är helt skilda från punkt 1 och kopplas ihop mjukvarumässigt med funktion 1 från valfritt antal plejdpuckar som är med i meshet.

Utöver det kan du styra och schemalägga alla funktion 1 från appen och även med röststyrning enligt tidigare inlägg (inget jag sett eller använt).
Tack Tosse!
Efter att ha läst din förklaring några gånger så begriper jag äntligen hur man ska tänka. En puck, två olika funktioner! Min son pratade med supporten hos Plejd och fick bland annat veta att med en plejd--puck för styrning (gränssnitt) så kan du styra upp till 50 andra puckar.
 
A
Har två frågor jag hoppas någon kan svara på om det är möjligt med plejd,

1.
Skulle vilja ersätta mitt astrour med en Plejd.

Tänder vid mörker och släcker vid soluppgången, men mellan tex 23:00 till 06:00 (men inte lyser efter soluppgången, som ju redan gått upp före kl 6.00 på sommaren) sätter dimmer till tex 20%.

2.
Skulle vilja att en lampa automatiskt tänds vid solnedgång till 10% och släcks kl 23.00. Men att jag med tryckknappen (eller dimmerratt) kan gå in och ändra ljusstyrka eller släcka den helt.
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Allt det du frågar om har jag på min altan med en Plejd dim-01

Vintertid brukar jag tända upp ¾ före solnedgång men på ljusa sommarkvällar kan man vänta en ½ timma efter solnedgång, det är bara att föra pricken på paddan eller mobilen.

En smart enhets skärm med belysningsstyrning på en altan via en app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ett vanligt tidur som styr belysningen i minipoolen, det stämmer bara två gånger/år, det skall bytas till

PLEJD Controller med reläutgång.

Altan med dimbar belysning och minipool i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A
Tack för svar. Tycker det verkar vara en intressant produkt som både billigare och smartare än mina nuvarande asteour.

Jag vill alltså inte släcka helt på natten, (antar att där du anger paus i bilden släcker helt?) utan bara dimmra ner ljuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.