Nissens Nissens skrev:
Men även om du verkar konfident så tror jag att du har fel. Jag har aldrig ens hört talats om att plejd ändrar någon konfiguration på fjärr. Jag tror att de i stort sett kan trigga uppdateringar av firmware och kanske starta om enheter, inte konfigurera om något.
Jag erkänner att jag faktiskt kan ha fel här, även om jag är mycket tveksam.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, vad försökte du säga då?
Som jag sen skrev:
"Nej, jag menar att Plejd är ett av de få hemstyrningssystemen i universum där helt utomstående sysadmins kan göra inställningar."

Med reservation då för att det eventuellt bara gäller om man har gateway.

Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Som jag sen skrev:
"Nej, jag menar att Plejd är ett av de få hemstyrningssystemen i universum där helt utomstående sysadmins kan göra inställningar."

Och jag tror som sagt var inte att de kan göra några inställningar på fjärr.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Hur skulle det gå till utan någon form av gateway? Vara inom ”blåtandsavstånd”?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag tror som sagt var inte att de kan göra några inställningar på fjärr.
Alfredo Alfredo skrev:
Det skulle kunna vara så att ändringar som görs i konfigurationen sen synkas till systemet då kunden/användaren/elektrikern startar sin app inom blåtandsavstånd från sitt system.
Jag menar såklart inte att Plejd kan komma in i folks system på något magiskt sätt hur som helst, men det är ju helt klart ett system där leverantören har ovanligt mycket insyn eftersom man inte kan ändra något utan appen.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J
  • Wow
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Systemet arbetar utan internet normalt. Det är endast om man vill fjärrstyra det som man behöver gateway.

Nissens Nissens skrev:
Och inget av dem har samma upplägg och kvalitetskänsla som Plejd. Det borde du veta om du nu har sån koll.
Min kvalitetskänsla kommer av att grejorna fungerar som tänkt och är lätta att få igång.
Samt att jag vet att det går att utöka till betydligt mer avancerade saker den dagen jag får lust till det.

Jag undrar hur din uppfattning om kvalitet på Zigbee ser ut egentligen?

J Jocke Best skrev:
För övrigt exakt som Philips Hue nu gör. De har sedan en månad krävt att användare registrerar sig med ett konto för att kunna fortsätta använda Philips Hue. Detta motiverar de med säkerhet. Att användarnas data sparas i molnet. Man bör hålla sig borta från tjänster som tvingar användarna till molnet.

[media]
[länk]
Korkade marknadsavdelningar som stoppar huvet i sanden när de märker att de öppna systemen vinner mark.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Dom har flera. Både i Optic-serien och Core-serien, samt deras Thin och Spot mini är dom jag kommer på bara sådär.
Ok. Men j-t svåra att hitta på hemsidan iaf.

Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare support man får från Plejd.

Plejds system är inte ens uppkopplade mot nätet när de är i drift.
Så att säga att alla Plejdssystemen ligger på Plejds servrar är inte sant. Tvärtom så körs allt lokalt vid vanlig drift.

Däremot har Plejd koll på konfigurationen och kan vid behov felsöka vilket är en fördel. Hittills har jag aldrig behövt support annat än i ett forum för något konfigureringsfall.
Du är alltså din egen sysadmin?

• Gilla
foppa
  • Laddar…
Mikael_L
Det har verkligen inte varit min avsikt att starta en många sidor infekterad debatt om plejd.
Jag ville bara få ett snabbt och enkelt svar på den relativt lätta fråga jag hade.
Och det svaret fick jag, och har använt som rådgivning, men "kunden" hade redan hittat en annan lösning än både plejd och wiser.

Dock kollade jag ju runt bland plejdprylarna på min gross, och det slog mig vad billiga de var på plejd smart plug.
Så jag köpte några, får väl se nu om jag blir fast.
Fyra smarta pluggar i förpackning och en vit låda på träyta.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägg på en hundring så får du dimbara märkesspottar. Fortfarande nästan halva priset jämfört med Plejd.
Med valbart tune eller warmdim? Visa en sån, och vad styrningen runt den kostar.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har verkligen inte varit min avsikt att starta en många sidor infekterad debatt om plejd.
Jag ville bara få ett snabbt och enkelt svar på den relativt lätta fråga jag hade.
Och det svaret fick jag, och har använt som rådgivning, men "kunden" hade redan hittat en annan lösning än både plejd och wiser.

Dock kollade jag ju runt bland plejdprylarna på min gross, och det slog mig vad billiga de var på plejd smart plug.
Så jag köpte några, får väl se nu om jag blir fast.
[bild]
Grattis till ett bra köp👍
Superenkelt att installera & konfigurera…sedan gör dem sitt jobb år efter år.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Lyser sämre? Det ör liksom inte zigbee-spottar, utan såna som passar oavsett hemautomationssystem.
Vad kostar dina spottar som går bara på Plejd?
Ja precis, ett Zigbee drivdon lyser inte öht. jag vet inte vad dom kostar, det är inte så viktigt för mig… tror jag. Men dom ser jävligt dyra ut.

Sex svarta runda infällda LED-lampor i kartong, fyra tända, uppifrån vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.