Nissens Nissens skrev:
Roligt för dig.
Om du nu är så intresserad av vad det där handlade om så handlade diskussionen om att ha tröskelvärden vs linjär mätning av ljuset. Med ”olika ljus ute” menade jag att tröskelvärde är det jag använder, och något annat behövs inte.

Men du kör din agenda och är sannolikt mer intresserad av att få bekräftelse istället för att intressera dig av den faktiska frågan.

Även om jag ser behöov av att mäta ljuset vid två olika tröskelvärden, så ser jag fortfarande inget behov av att mäta ljuset linjärt.
Återigen, du har verkligen inte förstått.
...tröskelvärden vs linjär mätning av ljuset. Det är definitivt inte så det förhåller sig.

De sensorer du använder mäter precis på samma sätt, dvs. kontinuerligt. Tyvärr har de endast en binärutgång som aktiveras utifrån ett tröskelvärde du definierar genom att vrida på en trimpotentiometer på sensorn.

Det många andra förordar är precis samma kontinuerliga mätning som du har men där sensorn kommunicerar ett värde som används av andra komponenter i systemet för att t.ex. matcha ett tröskelvärde.

Så...du hävdar kategoriskt att ett förinställt tröskelvärde är allt man behöver.
Två veckor senare är det två förinställda tröskelvärden man behöver. (och det fixas enkelt med ytterligare en sensor, en Plejdkomponent och lite debiterad elektrikertid)

Jag och säkert en del andra tycker att en alternativ lösning är att skapa ett (eller flera) ytterligare tröskelvärden i systemet som triggas av de telegram som en och samma sensor skickar ut.

För att sammanfatta.
Din sensor fungerar precis på samma sätt, dvs. ljusnivån mäts kontinuerligt. Dock kan enheten endast utföra till-/frånslag vid en förutbestämd nivå.

Nissens Nissens skrev:
..Försök hitta någon ljussensor med linjär mätning på något byggvaruhus får du se. Det finns ingen efterfrågan, så de har inte med det i sortimentet helt enkelt.
Ja men de gör ju precis det!! Det är bara det att de har ytterst begränsade möjligheter att använda uppmätta värden till något.

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Du vill nog inte förstå helt enkelt. Förhoppningsvis är det så i allafall. Alternativet är inte smickrandd för dig. ;)
Jodå, jag förstår. I din iver att såga allt som inte är Plejd skrev du något som du sedan glömde bort att du skrivit. Därför skrev du sedan något helt motsatt.

Jag tror att alla i tråden fattade det.

Men för att återknyta till sakfrågan så menar du alltså att det är mer "optimalt" att ha en sensor (inkopplad med 230V) per nivå man vill styra på jämfört med att ha EN sensor som rapporterar faktiskt värde?

När du vill styra på ytterligare en nivå? Ytterligare en sensor? När blir det inte optimalt?

Är detta din framtida hemautomation?
Kaotisk samling av el- och kommunikationskablar runt en stolpe mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Jodå, jag förstår. I din iver att såga allt som inte är Plejd skrev du något som du sedan glömde bort att du skrivit. Därför skrev du sedan något helt motsatt.

Jag tror att alla i tråden fattade det.

Men för att återknyta till sakfrågan så menar du alltså att det är mer "optimalt" att ha en sensor (inkopplad med 230V) per nivå man vill styra på jämfört med att ha EN sensor som rapporterar faktiskt värde?

När du vill styra på ytterligare en nivå? Ytterligare en sensor? När blir det inte optimalt?

Är detta din framtida hemautomation?
[bild]
I så fall är du inte ensam om att missförstå, men det är inte mitt problem. Kan ju upplysa dig om att du inte är utsedd till talesperson i tråden. Hur du nu kunde tro det… :rolleyes:

Börjar nästan tro att du inte förstår på riktigt, överskattning av dig från min sida i så fall, ber om ursäkt för det.

Nej, jag har inte hemautomatik som hobby. Jag är nöjd med basala funktioner, som att styra saker med tidsstyrning och rörelsesensorer, ljussensorer etc.

Jag är helt ointresserad av att lägga en massa tid på systemoptimeringar och underhåll.

Det skall bara fungera på ett bra sätt.

I de flestas värld är astrour tillräckligt bra, för mig känns det bättre med två ”skymningsrelän”, även om jag bara har ett i mitt system.

Jag fattar vad du är ute efter, du vill tro att ”alla” är intresserade av att logga postlådan, att ständigt mäta ljusstyrka och få olika saker att hända vid olika tillfällen beroende på allt möjligt och omöjligt.

Jag delar inte ditt intresse för den hobbyn, och det tror jag inte många andra verkliga Plejdanvändare gör heller. Eftersom detta är en Plejdtråd så känns din hobby väldigt OT.

Men kör du ditt race med din HA, det är ju kul att du hittat en hobby att lägga tid o pengar på. :)

• Haha
  • Gilla
Sittställning och 4 till
  • Laddar…
R
Jag hoppar över ditt vanliga trams, det finns som vanligt inget att svara på i det.

Nissens Nissens skrev:
I de flestas värld är astrour tillräckligt bra, för mig känns det bättre med två ”skymningsrelän”, även om jag bara har ett i mitt system.
Hör du inte hur dum du låter när du försvarar att din lösning är bättre samtidigt som du skriver det här?

Hade du haft en "linjär sensor" så hade du redan löst problemet. Nu måste du skruva upp en sensor till.

Och vad händer när du kommer på att du vill styra på ytterligare en nivå? Jo, ytterligare en sensor ska skruvas upp. Rinse and repeat. Vi andra lägger bara in en ny automation.

Du får förstås argumentera för att ditt sätt är smidigare och enklare, men du framstår som lite dum när du gör det tycker jag.

Nissens Nissens skrev:
Jag fattar vad du är ute efter, du vill tro att ”alla” är intresserade av att logga postlådan, att ständigt mäta ljusstyrka och få olika saker att hända vid olika tillfällen beroende på allt möjligt och omöjligt.
Och där kom det en halmgubbe igen. Nu diskuterar vi faktiskt DIN önskan att styra belysning utifrån olika ljusnivåer. Något du nu själv säger att du inte löst för att du saknar en sensor. Hade du valt "vår" lösning så hade du bara behövt göra en enkel konfiguration så hade du varit klar.

Nissens Nissens skrev:
Eftersom detta är en Plejdtråd så känns din hobby väldigt OT.
Jag tycker att det är jättebra att du belyser (pun intended) begränsningarna med Plejd. Det är väl inte off topic?

Nissens Nissens skrev:
Men kör du ditt race med din HA, det är ju kul att du hittat en hobby att lägga tid o pengar på. :)
Återigen halmgubbe. Jag lägger extremt lite tid och pengar på mitt hemautomationssystem. Jag har faktiskt inte ens haft appen igång senaste veckan (eller är det kanske två). Det bara funkar (tm).

• Gilla
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
I så fall är du inte ensam om att missförstå, men det är inte mitt problem. Kan ju upplysa dig om att du inte är utsedd till talesperson i tråden. Hur du nu kunde tro det… :rolleyes:

Börjar nästan tro att du inte förstår på riktigt, överskattning av dig från min sida i så fall, ber om ursäkt för det.

Nej, jag har inte hemautomatik som hobby. Jag är nöjd med basala funktioner, som att styra saker med tidsstyrning och rörelsesensorer, ljussensorer etc.

Jag är helt ointresserad av att lägga en massa tid på systemoptimeringar och underhåll.

Det skall bara fungera på ett bra sätt.

Jag delar inte ditt intresse för den hobbyn, och det tror jag inte många andra verkliga Plejdanvändare gör heller. Eftersom detta är en Plejdtråd så känns din hobby väldigt OT.

Nej, men du verkar ju ha en annan hobby, att i varje enskilt inlägg med näbbar och klor försvara Plejd. Den sammanlagda tiden du mässat om hur bra Plejd fungerar för alla behov en vanlig, icke nörd har, överstiger ju med råge tiden det hade tagit att kompilera en egen Linux-kernel, installera en virtuell miljö med Proxmox, installera HAOS och sedan löda ihop egna CC2530-moduler och till slut flasha om alla sina enheter till Tasmota, och 3D-printat ut egna ljusblå chassin med Plejd-loggan på dom.
DET hade ju varit en bättre hobby. Då kanske du sluppit att sitta här bitter och göra dig löjlig över folk som tydligen har alldeles utmärkta, stabila system för hemautomation, för en lägre kostnad än Plejd, och se hur framtiden sprungit förbi dig. Dessa personer kan mycket väl ha det som en hobby, alltifrån 100% hobbyortodox, ända ner till teknisk idiot där någon hjälpt dom komma igång, eftersom de precis som du kan vara helt ointresserade av hur det fungerar. Dessa personer förtjänar precis lika mycket respekt som de som fick Plejd installerat i sin nyköpa villa etc etc.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, för mig och de flesta andra verkar det som. Försök hitta någon ljussensor med linjär mätning på något byggvaruhus får du se. Det finns ingen efterfrågan, så de har inte med det i sortimentet helt enkelt.
Och saker med liten efterfrågan är automatiskt sämre?
Tusen flugor kan inte ha fel - bajs är gott... :p

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Och saker med liten efterfrågan är automatiskt sämre?
Tusen flugor kan inte ha fel - bajs är gott... :p
Bara tills Plejd börjar sälja dem, då är de världsbäst och totalt revolutionerande.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom detta är en Plejdtråd så känns din hobby väldigt OT.
Vi tar väl trådstarten ytterligare en gång, det kanske fastnar till sist......

C crazytok skrev:
Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi tar väl trådstarten ytterligare en gång, det kanske fastnar till sist......
Här kommer första meningen i TS först inlägg i tråden:

”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”

Den verkar svår att ta in?

Nissens Nissens skrev:
Här kommer första meningen i TS först inlägg i tråden:

”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”

Den verkar svår att ta in?
Precis som det jag citerade, det kan väl inte vara så svårt att ta in?

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är du okej med att det både diskuteras för- och nackdelar eller får det bara vara fördelar?

Nu är vi uppe i 2000 inlägg. Ett hundratal matnyttiga med vad som går och inte går att göra med Plejd och vad man behöver veta innan man köper det.

Sen är det 1900 inlägg där du tjafsar med allt och alla om hur fantastiskt bra systemet är för exakt ditt behov (och även några av dina tuggummilösningar för att fixa en del av bristerna).

Man får vara glad för att @Leif i Skåne har sålt sina aktier för annars hade ni ju varit två. :crysmile:

• Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om vi nu ska vara petiga och obstinata...

Ordet "kring" är inte på långa vägar tillräckligt specifikt för att kunna diskvalificera formuleringen "Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"

Det finns flera personer i den här tråden som behöver läsa igenom forumets regler Användarvillkor med diskussionsregler | Byggahus.se
Att kalla någon troll eller tala om vem som har rätt/bör deltaga, hånande tillmälen osv är inte ett acceptabelt beteende.
Från och med nu kommer sådant att ge varningar
/Mats
Moderator

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Nej, men du verkar ju ha en annan hobby, att i varje enskilt inlägg med näbbar och klor försvara Plejd. Den sammanlagda tiden du mässat om hur bra Plejd fungerar för alla behov en vanlig, icke nörd har, överstiger ju med råge tiden det hade tagit att kompilera en egen Linux-kernel, installera en virtuell miljö med Proxmox, installera HAOS och sedan löda ihop egna CC2530-moduler och till slut flasha om alla sina enheter till Tasmota, och 3D-printat ut egna ljusblå chassin med Plejd-loggan på dom.
DET hade ju varit en bättre hobby. Då kanske du sluppit att sitta här bitter och göra dig löjlig över folk som tydligen har alldeles utmärkta, stabila system för hemautomation, för en lägre kostnad än Plejd, och se hur framtiden sprungit förbi dig. Dessa personer kan mycket väl ha det som en hobby, alltifrån 100% hobbyortodox, ända ner till teknisk idiot där någon hjälpt dom komma igång, eftersom de precis som du kan vara helt ointresserade av hur det fungerar. Dessa personer förtjänar precis lika mycket respekt som de som fick Plejd installerat i sin nyköpa villa etc etc.
Jag har aldrig sagt att plejd är bäst för allt och alla. Jag säger att jag är nöjd med Plejd, det gör det jag vill skall bli gjort, och det är tydligen många fler än jag som tycker det eftersom Plejd växer så det knakar.
Jag säger också att de som har intressen för annan hemautomation får väl ägna sig åt det, men det finns ju ingen anledning att klaga på oss som är nöjda med Plejd för det?

Nissens Nissens skrev:
Jag har aldrig sagt att plejd är bäst för allt och alla. Jag säger att jag är nöjd med Plejd, det gör det jag vill skall bli gjort, och det är tydligen många fler än jag som tycker det eftersom Plejd växer så det knakar.
Jag säger också att de som har intressen för annan hemautomation får väl ägna sig åt det, men det finns ju ingen anledning att klaga på oss som är nöjda med Plejd för det?
Finns det någon anledning att kalla de som inte håller med dig för Plejdhatare? Mig veterligen har ingen här i tråden skrivit att de hatar Plejd. Så varför kallar du de med avvikande åsikt från din för det?

• Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.