Kan ni inte slå ihop dessa Plejd och PLEJD trådar. Dagens i-lands problem.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Du kanske inte känner till det, men det finns stöd för närvarosensorer och rörelsedetektorer i Plejd. Man kan koppla in i stort sett vilken sådan sensor som helst från tredje part. Det fungerar utmärkt. Hoppas det gör dig glad. :)
Det är för krångligt. Och så blir det dyrt att ringa ut en elektriker för att installera det. Och fult med kabeldragning dit man vill ha sensorn.

Jag vill ha en enkel, diskret, och prisvärd lösning. Det vill 99.5% av kunderna. Att lösa det på ditt sätt är bara intressant för Plejdnördar.

Mina Zigbee-sensorer (ljus, temperatur, luftfuktighet, och rörelse) kostade runt 100-lappen styck, och jag kunde själv installera dem på några minuter.

Nissens Nissens skrev:
Förstår inte vilka skäl det skulle finnas för Plejd att utveckla sensorer, lika lite som att de skulle utveckla ljuskällor. Det är väl utmärkt att man kan koppla in de sensorer och ljuskällor man vill ha från marknaden.
Så länge det inte är en golv- eller bordslampa och man vill dimma dem förstås. Då blir det ju minst sagt lite knepigt för belysningssystemet Plejd ;)

Eller om man vill göra olika saker vid olika ljusstyrka eller temperatur. Då blir det också problematiskt.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad jag vet har de aldrig haft med det, så visa gärna var du sett det…
Plejd har för något år sen gått ut med att dom är officiella medlemmar i Matter-standarden, men att dom inte skulle agera på det omgående.

//Patrik

R RoAd skrev:
Nej, det finns gott om wifi-baserade enheter som kräver molnet för att fungera. Wifi till skillnad mot zigbee definierar inte applikationslagret.

Exempelvis, om inte Tuya ändrat något på senaste tiden så kräver alla deras wifi-baserade enheter att kommunikationen går via deras servrar.
Men det är väl till det man har Tuya-local i HA?

R
K karlmb skrev:
Men det är väl till det man har Tuya-local i HA?
Ja, det går att lösa om man vill och lägger lite energi på det, precis som med Plejd. Men jag anser att det är "hackigt" och bör undvikas.

Jag kanske bör förtydliga att Tuya bara var ett exempel på att WiFi inte automatiskt innebär att HA kan prata med enheter. WiFi säger ingenting om applikationsprotokollet, vilket kan vara minst lika stängt som Plejds.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Ja, det går att lösa om man vill och lägger lite energi på det, precis som med Plejd. Men jag anser att det är "hackigt" och bör undvikas.

Jag kanske bör förtydliga att Tuya bara var ett exempel på att WiFi inte automatiskt innebär att HA kan prata med enheter. WiFi säger ingenting om applikationsprotokollet, vilket kan vara minst lika stängt som Plejds.
Ja, då blir det dubbelfel. Dels att ha fasta installationer beroende av wifi, dels att ha ”slutet” system?
Med den nyanseringen att ”slutet system” endast uppfattas som en nackdel av några få, i regel av de som har hemautomatisering som hobby.

Nissens Nissens skrev:
..."slutet system” endast uppfattas som en nackdel av några få, i regel av de som har hemautomatisering som hobby.
Det låter nästan som att du presenterar fakta... i så fall, hur vet du att det förhåller sig så?

Min uppfattning är att det förhåller sig precis tvärtom, det är väldigt många som uppfattar det som en nackdel.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
J
jbr jbr skrev:
Det låter nästan som att du presenterar fakta... i så fall, hur vet du att det förhåller sig så?

Min uppfattning är att det förhåller sig precis tvärtom, det är väldigt många som uppfattar det som en nackdel.
Så är det, men du får ha lite överseende med att vår vän visat sig vara mer känslostyrd, och desto mindre kunnig inom nätverk och kommunikation. Det tog ca ett år innan poletten trillade ner att ZigBee var ett meshsystem...

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:

Du umgås väl mest med den minoriteten som har hemautomation som en hobby. Inget fel i det, men de flesta bryr sig inte. De flesta vet inte ens vad öppna protokoll eller öppen källkod är. Och för de flesta är det heller inte någon begränsning.

Nissens
J Jocke Best skrev:
Så är det, men du får ha lite överseende med att vår vän visat sig vara mer känslostyrd, och desto mindre kunnig inom nätverk och kommunikation. Det tog ca ett år innan poletten trillade ner att ZigBee var ett meshsystem...
Sicket struntsnack. Du har fortfarande inte begripit att den stora majoriteten av plejdanvändarna har helt annan bild än vad du har. Frågan är om den poletten någonsin trillar ner.

Trots att Zigbee är ett Meshnätverk så kräver det i praktiken en controller, vilket tex Plejd inte behöver, så det är skillnad på Mesh och Mesh.

Det är väl snarare du som Plejdhatare som är känslostyrd som reagerar reflexmässigt så fort andra inte följer dina värderingar. Inget fel att nörda ner sig i saker, men att tro att resten av befolkningen måste tycka som du blir lite fel… Att du dessutom tror att du representerar någon mer än dig själv är lite gulligt. :rolleyes:

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Sicket struntsnack. Du har fortfarande inte begripit att den stora majoriteten av plejdanvändarna har helt annan bild än vad du har. Frågan är om den poletten någonsin trillar ner.

Det är väl snarare du som Plejdhatare som är känslostyrd som reagerar reflexmässigt så fort andra inte följer dina värderingar. Inget fel att nörda ner sig i saker, men att tro att resten av befolkningen måste tycka som du blir lite fel…
Jaja, mantra på. Jag tycker mest synd om Plejd här. Tänk när de fick se att en sökning på deras varumärke ger en högsta träff på den här tråden där en okunnig tomte som du förstör deras rykte. Du har inte noterat att du är väldigt ensam i dina åsikter? Ett tag tyckte jag ändå du hade en poäng, men du hugger för vilt nu. Flera av oss kunniga har talat om för dig att vi är väl insatta i Plejd, ser dess fördelar, såväl som nackdelar, men det är efter detta vi kan ge råd som sträcker sig bortom horisonten, och är långt ifrån hatare. We're lovers, not fighters :love:
Det händer säkert att man kan rekommendera Plejd till någon som behöver en automatisk belysning någonstans. Iallafall om de har en njure att sälja.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Jaja, mantra på. Jag tycker mest synd om Plejd här. Tänk när de fick se att en sökning på deras varumärke ger en högsta träff på den här tråden där en okunnig tomte som du förstör deras rykte. Du har inte noterat att du är väldigt ensam i dina åsikter? Ett tag tyckte jag ändå du hade en poäng, men du hugger för vilt nu.
Frågan är väl mer vad du gör i Plejdtrådar när du skriver om allt annat än Plejd, förutom när du klankar ner på det förstås.
Nja, du själv har väl fortfarande kvar samma vänner som delar din hobby, varken fler eller färre.

Din härskarteknik funkar inte min vän.:)

Det är inte många här i tråden som verkligen använder Plejd, och då använder det till både belysning och annat. Lite märkligt i en Plejdtråd, eller hur?

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Frågan är väl mer vad du gör i Plejdtrådar när du skriver om allt annat än Plejd, förutom när du klankar ner på det förstås.
Nja, du själv har väl fortfarande kvar samma vänner som delar din hobby, varken fler eller färre.

Din härskarteknik funkar inte min vän.:)

Det är inte många här som verkligen använder Plejd, och då använder det till både belysning och annat. Lite märkligt i en Plejdtråd, eller hur?
Läs om inlägg 1.

"Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"
Vad är oklart?
Jag kan åtminstone mer än att skapa en timer. Vad bidrar du med? Ett tips är att du läser på mer, så att du faktiskt kommer med något matnyttigt som driver tråden framåt, detta leder ingenstans. Om man bara förstår hur en enkel produkt fungerar, och knappt det blir det ju svårt att komma med adekvata råd om automation i stort.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är inte många här i tråden som verkligen använder Plejd, och då använder det till både belysning och annat. Lite märkligt i en Plejdtråd, eller hur?
Det KAN också vara ett symptom på exakt det vi försöker peka på...
De som sitter nöjda och belåtna med sitt plejdsystem som elektrikern tyckte att de skulle ha har kanske inget större intresse av att läsa om det på nätet eftersom "Det bara fungerar". De kanske inte ens vet om alla funktioner som Plejd kan tillföra i deras eget hem. Så risken finns faktiskt att de som letar sig hit är sådana som faktiskt ser nytta med ytterligare funktionalitet och just därför inte använder Plejd...
Jag säger inte att så är fallet, men det KAN mycket väl vara så.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Med den nyanseringen att ”slutet system” endast uppfattas som en nackdel av några få, i regel av de som har hemautomatisering som hobby.
Detta är förstås fortfarande ditt eget hittepå.

Du har inga som helst belägg för att gemene man lika gärna väljer ett system som enbart kan prata med produkter från en tillverkare (en tillverkare med en extremt liten produktkatalog dessutom), som ett system där det fritt går att välja produkter från en mängd tillverkare.

Varför skulle de? Folk är inte så korkade som du försöker måla upp dem att vara.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.