Det är ingen tillfällighet att det är fördelar för elektrikern som du drar upp här...D djac skrev:
Jag har lite svårt att se att man får någon ytterligare "köptrygghet" genom att en elektriker fiskar upp Plejd på Ahlsell, jämfört med att man själv köper sina prylar i valfri butik, båda med samma garantitid och tillgänglighet. Volymrabatter... tja, vi vet alla hur elektrikerna fuskar med Ahlsells bedrägliga prissättning så där gör de förstås en fin extra hacka. Efter eventuell "volymrabatt" så är det fortfarande flera gånger dyrare än motsvarande eller bättre komponenter från konkurrenter. Titta på några fakturor så får du se.
Ett av Nissens främsta argument är att Plejdsystemet, till skillnad från samtliga andra system på marknaden, är så fruktansvärt simpelt att vem som helst kan sätta upp och använda det. Men det krävs alltså att elektrikern är van?D djac skrev:
Hur i hela friden kan det vara lättare att montera puckar och dimmers jämfört med att skruva ur och i en ljuskälla med inbyggd styrning?
Slängde ihop lite punkter åt dig.J Jonte Karlsson skrev:Om vi för en stund lägger alla argument emot Plejd åt sidan och bara fokuserar på fördelarna.
Vad är det som gör Plejd så fantastiskt att bara inköpet av produkter motiverar en 3-4 gånger högre prislapp än motsvarande lösningar? Ej inräknat alla tusenlappar som elektrikern sen ska ha och som man ofta slipper med andra lösningar.
En enkel lista med konstruktiva argument. Om det är påståenden om stabilitet eller liknande förutsätter jag att vi även får källhänvisningar med rättvisa tester och jämförelser, inte bara känslor och tyckande. Vad är det unika som man betalar så mycket för?
Jag har försökt fråga Nissens men där får man inte ett enda konstruktivt argument någonsin, bara svepande flum med skrattgråtande emojis om att vi andra inte förstår storheten. Någon annan?
Det där med tester kan du få den dagen du visar upp motsvarande för dina hobbysystem.
Grym och mycket snabbfotad support för vägledning och konfiguration (före och efter köp)
Lyhördhet hos Plejd för förbättringsförslag i app och enheter
Hyfsat lätt att få tag i en elektriker som kan/vill installera
Sparar tid för elektrikern, så ”det betalar sig självt” eftersom kostnader flyttas från arbetstid till Plejdenheter
Buggfritt
Intuitivt
Snabb responstid via app
Endast en app till allt, inte en uppsjö med diverse appar
”Stand alone”, behöver varken hub eller wifi för att fungera
Lätt att lämna över hela Plejdsystemet med samtliga inställningar i både app och enheter till köpare vid byte av bostad. (Krävs endast en kod)
Fyller behovet för de allra flesta användarna på ett lättanvänt sätt
Går utmärkt att styra det mesta som drar upp till 16A 230V, (drygt 3 600W) utan att använda någon kontaktor.
Dessutom är det riktigt kul att hemautomatiseringsnördarna stör sig på att så många användare är supernöjda med Plejdsystemet.
Ahhh jag skrotar allt mitt junk för hemautomation och går över till PlejdNissens skrev:
Slängde ihop lite punkter åt dig.
Det där med tester kan du få den dagen du visar upp motsvarande för dina hobbysystem.
Grym och mycket snabbfotad support för vägledning och konfiguration (före och efter köp)
Sparar tid för elektrikern, så ”det betalar sig självt” eftersom kostnader flyttas från arbetstid till Plejdenheter
Buggfritt
Intuitivt
Snabb responstid via app
Lätt att lämna över hela Plejdsystemet med samtliga inställningar i både app och enheter till köpare vid byte av bostad. (Krävs endast en kod)
Går utmärkt att styra det mesta som drar upp till 16A 230V, (drygt 3 600W) utan att använda någon kontaktor.
Dessutom är det riktigt kul att hemautomatiseringsnördarna stör sig på att så många användare är supernöjda med Plejdsystemet.
Tack för tipset!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har ALL min hemautomation i EN app med.David Wallin skrev:
Är det en USP nuförtiden? Kom hem med 2 kassar i händerna just. Dörren låstes upp när jag var 3 steg hemifrån. Lyset tändes i den annars mörka hallen och jag möttes av skön loungemusik när jag plockade upp maten. Kanske skulle få in den där appen på kylskåpet som Nissens uppfann så är mitt liv komplett. Nä just det ja, det är Plejd som jag ska ha. Känner mig som patienten i rullsängen i den svartvita valfilmen för sossarna på 90talet...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Detta synsättet visar ganska bra på hur lätt en dominerande produkt kan bli obsolete och ersättas av något bättre och att det därför är viktigt att försöka undvika att välja proprietära system. Dom håller sällan I längden.Forlowt skrev:
Besvarar mer än gärna din fråga.
Jag känner inte särskilt starkt över den på det sätt du tror. Jag har ingen stark lojalitet mot Plejd utan jag är starkt lojal produkter som fungerar exakt som annonserat. T.ex så är jag grymt nöjd med Volvo jämfört med Teslan vi har. Volvo har en bättre produkt på många många sätt. Trots att Teslan har så många fler funktioner.
Jag gillade min Xiaomi telefon väldigt mycket men jag övergav den när Samsung nu visade sig ha en produkt som fungerade bättre och utan buggar men framför allt en grym batteritid.
Känner du ett behov av en beteendevetare för att förstå båda sidor ?
//Patrik
Det här är ju faktiskt så dumt att det förtjänar en motfråga: Vilka system har flera appar?Nissens skrev:
Tvärtom så leder såklart Plejds begränsade produktkatalog i kombination med dess dåliga integration med andra system till att dess ägare garanterat måste ha mer än en app om de vill styra mer än dimmers och binära brytare.
Vi med HA däremot kan njuta av att ha (nästan) allt man kan önska i samma app. Dessutom kan alla systemen samverka så man förhoppningsvis inte ens behöver använda appen.
Exempelvis @David Wallin sammankoppling mellan TV och belysning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nu ska det ju dock sägas att man kan ha större krav än bara funktion i ett smart hem. Inbyggnadspuckar eller apparater i elcentralen blir en snyggare lösning än att ha (ofta) rätt fula "smarta lampor" iskruvade överallt. Lägg där till att man kan använda strömbrytarna som vanligt utan att lampan då slutar fungera.J Jonte Karlsson skrev:
IKEA lampor för 79 kr som man kan installera själv har helt klart en målgrupp, men man ska inte dumförklara människor som har högre krav på estetik och är villig att betala för det.
Man får även skilja på dom som bor i en hyresrätt och dom som bygger ett nytt hus.
Helt olika förutsättningar!
//Patrik
Visst är det så. Smarta glödlampor driver mig till vansinne. Kör dock tre st till vår golvlampa. Detta eftersom jag ibland vill slippa en tänd lampa riktad nedåt i tvsoffan. Josef Frank vrider sig nog i sin gravPatrik_Hed skrev:
Nu ska det ju dock sägas att man kan ha större krav än bara funktion i ett smart hem. Inbyggnadspuckar eller apparater i elcentralen blir en snyggare lösning än att ha (ofta) rätt fula "smarta lampor" iskruvade överallt. Lägg där till att man kan använda strömbrytarna som vanligt utan att lampan då slutar fungera.
IKEA lampor för 79 kr som man kan installera själv har helt klart en målgrupp, men man ska inte dumförklara människor som har högre krav på estetik och är villig att betala för det.
Man får även skilja på dom som bor i en hyresrätt och dom som bygger ett nytt hus.
Helt olika förutsättningar!
//Patrik
Men byter väl saker runt om sig hela tiden, speciellt när det gäller teknik. Svårt att hitta något som är särskillt framtidssäkert. Just Plejd funkar ju utmärkt nu har svårt att tro att dom ska tappa funktionen med tiden ??Patrik_Hed skrev:
+1Nissens skrev:
Slängde ihop lite punkter åt dig.
Buggfritt
Intuitivt
Snabb responstid via app
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag brukar installera KNX som är en standard och där framtidssäkring och öppenhet är ledordet. En tryckknapp från 1996 från Siemens kan mycket väl vilja bytas mot en ny tryckknapp från Zennio eller en liten touchskärm från ABB nu 2023. Skillnaden är att den nya touchskärmen från 2023 med långt fler funktioner kan använda samma kabel och prata tillsammans med dom gamla grejerna från 1996 utan att rubbet behöver bytas för att det är en öppen standard som utvecklas.Forlowt skrev:
Nu är inte KNX för alla och absolut inte för hyresrätten, men tanken är helt rätt och i rak motsatt mot Plejd och andra proprietära system.
//Patrik