Tjena!
Jag blir inte klok på hur jag ska koppla min dim-01
I min befintliga trappkoppling (se bild)

Jag har 0a på båda sidorna men på tändtråd sidan har jag ingen fas.

Kan någon vänlig själ rita eller tala om Hur kan jag kasta om så jag har en fungerade trappkoppling med plejd dim 01 i mellan?

• Kopplingsschema för trappkoppling med två strömbrytare, ledningar visas mellan brytarna med anslutning för tändtråd och nollanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver helt enkelt ordna fram en fasledare till dosan med tändtråden. Det gör man genom att dra i en fasledare i slangen från det ställe där neutralledaren kommer ifrån, vanligen en kopplingsdosa. Det finns inga genvägar som är korrekt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver helt enkelt ordna fram en fasledare till dosan med tändtråden. Det gör man genom att dra i en fasledare i slangen från det ställe där neutralledaren kommer ifrån, vanligen en kopplingsdosa. Det finns inga genvägar som är korrekt.
Tja Bo,
Tacksam för svar. Vår på elbutiken där han hävda att man kan koppla om för att det ska funka utan att dra ny fas. Där tändtråden är blir d svårt. Försökte igår men de gick inte, fastnar på vägen nånstans i väggen

Det beror om du vill att det ska vara helt korrekt eller inte. Man kan i nödfall ta fasen från första dosan och använda ena mellantråden över till den andra. Men det är som sagt i nödfall. Du får beskriva din nöd först. Är det stopp kan du dra i nya trådar med de gamla som dragtråd.

Hej Bo,

Jag tror jag vill köra nödlösning.

Jag har nu:
1. Tagit ena mellantråden och lagt den på L i andra brytaren där tändtråden var
2. Tog tändtråden och la den i plejd ingång för tändtråd.
3. Ger plejd L och N.
4. Kopplat från Plejd L till strömställarens L och utgång till 1 på plejd.

Jag har ena mellantråden kvar. Jag kan inte lista ut vart den ska sitta. Jag testade låta den sitta i strömställarens andra utgång som den var i tradionella trappkopplingen men de gav inget. Jag la även in i samma utgång som den andra och de gjorde så att allt bara dimmas ner men man kan inte göra så mycket mer än så.

Så nu koppla jag bort mellantråden och har ett fungerade uttag :P Behöver hjälp med att veta vart mellantråden ska kopplas så jag kan tända och släcka från båda sidorna igen :P

BenjaminM BenjaminM skrev:
1. Tagit ena mellantråden och lagt den på L i andra brytaren där tändtråden var
Menar du första strömbrytaren?

Trappfunktionen är ju borta så du behöver koppla bort den strömbrytare du har vid pucken, eller snarare koppla om den så att den styr pucken (fas in, styrtråd ut).

Den första strömbrytaren behöver du koppla så att den sluter när övre delen av vippan trycks in. Jag tror att Plejd kan programmeras för både mono- och bistabil vippa, annars får du sätta en fjäder i första strömbrytaren så att den blir återfjädrande.

C chemma skrev:
Lite samma frågeställning som jag hade här: [länk]

Jag kopplade om och använde en mellantråd som fast fas från ena brytaren till den andra. Den andra mellantråden satte jag in på ingång 2 på plejdpucken.
Precis så jag gjorde. Men satte båda i ingång 1. Varför la du ena i ingång då? Styrs den inte separat då i appen?

Till samtliga som behöver göra detta..se kopplingsschemat nedan

• Handritad kopplingsschema med dimmer, strömbrytare och ledningar, visande elektrisk konfiguration.
    Skapa konto
Visar denna skiss ditt fall? Du hade ju ingen fasledare tillgänglig vi den andra strömbrytaren sa du. Om du nu har det, då borde skissen se ut så här, dvs ingen omkoppling av trappbrytarna.

Ritning av kopplingsschema med dimmer och strömbrytare. Svarta och röda linjer visar ledningar, med fokus på bristande fasledare vid andra strömbrytaren.
Skapa konto

Men om du nu saknar en fasledare vid den andra/undre strömbrytaren, då borde ditt fall se ut så här:

Handritad skiss av elektrisk krets med trappbrytare och dimmer, visar kopplingar och ledningar i ett elnät. Fasledare saknas vid en brytare.
Skapa konto

I motsats till chemma's fall så är ditt mindre korrekt då fas och nolla i matningen till dimmern inte följs åt i samma ledning. Med de små strömmar det förmodligen handlar om här spelar det ingen roll, men det är fel.

Visar denna skiss ditt fall? Du hade ju ingen fasledare tillgänglig vi den andra strömbrytaren sa du. Om du nu har det, då borde skissen se ut så här, dvs ingen omkoppling av trappbrytarna.

[bild]

Men om du nu saknar en fasledare vid den andra/undre strömbrytaren, då borde ditt fall se ut så här:

[bild]

I motsats till chemma's fall så är ditt mindre korrekt då fas och nolla i matningen till dimmern inte följs åt i samma ledning. Med de små strömmar det förmodligen handlar om här spelar det ingen roll, men det är fel.
Jag hade ingen fas ledare så ja tog en av mellantrådarna och la om fast fas och parallelkopplade båda returnera från knapparna till samma ingång på plejden

[bild]

[bild]

Jag inser jag jag rita fel och din ritning stämmer! Bra fångat!!

Så du fick det att fungera till slut?

Yes det funkar. Som sagt ja ritade fel. Har kopplat som din korrigerade bild

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BenjaminM BenjaminM skrev:
Till samtliga som behöver göra detta..se kopplingsschemat nedan
Efter en korrektion av @Bo.Siltberg så har jag ritat om den.

• Elkretsschemat visar omritad installation med två strömbrytare och Plejd DIM-01 enhet, efter feedback från forumanvändare.
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.