Hej,
Vi ska bygga altan intill vårt hus med källare.
Altanen kommer bli ca 40 cm över mark.
Om jag ska fästa bärlina i fasaden så måste jag borra/plugga i betonghålssten.
Istället funderar jag på möjligheten att lägga plattor närmast fasaden men det jag undrar över då är hur djupt jag behöver gräva. Intill fasaden idag ligger det lösa trädgårdsplattor och det växer knappt något gräs intill fasaden (väldränerad mark). Övriga bärlinor tänker jag också lägga på plattor.
När jag grävt lite närmast fasaden tycker jag dock att det är väldigt löst. Kommer jag verkligen få stabilitet på plattorna längst in?
Jag vill helst inte förstöra dräneringen (om det nu är möjligt?). Tex att det inte blir rätt lutning på marken.
Vi ska bygga altan intill vårt hus med källare.
Altanen kommer bli ca 40 cm över mark.
Om jag ska fästa bärlina i fasaden så måste jag borra/plugga i betonghålssten.
Istället funderar jag på möjligheten att lägga plattor närmast fasaden men det jag undrar över då är hur djupt jag behöver gräva. Intill fasaden idag ligger det lösa trädgårdsplattor och det växer knappt något gräs intill fasaden (väldränerad mark). Övriga bärlinor tänker jag också lägga på plattor.
När jag grävt lite närmast fasaden tycker jag dock att det är väldigt löst. Kommer jag verkligen få stabilitet på plattorna längst in?
Jag vill helst inte förstöra dräneringen (om det nu är möjligt?). Tex att det inte blir rätt lutning på marken.
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
markskruv, gjuta eller gräva ner färdiga plintar, finns justerbara så du kan ställa höjden i efterhand osv.
om du verkligen vill ha plattor kan du gräva till nästa skikt så du kommer förbi " det lösa" sedan fylla med 0-32 (bärlager), padda så bra du kan antingen med padda eller för hand och lägga plattor ovanpå.
om du verkligen vill ha plattor kan du gräva till nästa skikt så du kommer förbi " det lösa" sedan fylla med 0-32 (bärlager), padda så bra du kan antingen med padda eller för hand och lägga plattor ovanpå.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag provgrävt två hål
Först 30 cm från fasaden
Andra 200 cm från fasaden (där hittade jag på en dagvattenledning och tråd för gräsklipparen så klart…)
Jord blandat med Sten i olika storlekar.
Hål1
Hål 2
Först 30 cm från fasaden
Andra 200 cm från fasaden (där hittade jag på en dagvattenledning och tråd för gräsklipparen så klart…)
Jord blandat med Sten i olika storlekar.
Hål1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hål 2
Logga in
Skapa konto
Min tanke är att inte förankra altanen i husfasaden. Kan man då lägga bärlinor (5 breda streck) och sedan skriva reglar på som i denna ritning.
Det jag funderar över är om bärlinorna behöver fästas på något vis eller om det räcker att reglarna som skrivas fast ovan håller dem på plats?
Det jag funderar över är om bärlinorna behöver fästas på något vis eller om det räcker att reglarna som skrivas fast ovan håller dem på plats?
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden