4 652 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Platta till garage blev för stor kommun eller entreprenörens fel
Vi köpte ett blocksystem ifrån mellby garage där markentrepenören som även bygger vårat hus via movehome skulle gjuta plattan. Plattan gjöts och när vi byggde på det insåg vi att plattan som gjutits är 10cm för stor åt båda hållen eftersom den gjutit efter fasadritningen och inte grundritning. Entreprenören säger att det är kommunens fel men kommunen säger att sålänge man inte ber om utstakning utefter grundmåtten så stakar de ut efter fasad. Vem ska man skylla på för entreprenören erbjöd sig att färdigställa garaget (väggar är uppe) men mot en kostnad på 65 tusen vilket jag tycker är absurt då jag ej gjort något fel då alla har haft rätt ritningar tillgängliga. Vad bör man göra?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är logiskt att kommunen stakar ut längs fasadens ytterkant eftersom det är det måttet som normalt bestämmer byggnadsarean, det som kommunen är mest intresserad av. Har du pratat med Mellby Garage? De brukar ha lösningar på det mesta. Att entreprenören inte kollar mot ritningen tycker jag är anmärkningsvärt. Någon måste ha haft huvudet under armen.
Ska ringa mellby imorgon och kolla där. Så med andra ord lär det här vara entreprenören fel vilket gör det absurd att han ska ha massvis betalt för att fixa till detJ justusandersson skrev:Det är logiskt att kommunen stakar ut längs fasadens ytterkant eftersom det är det måttet som normalt bestämmer byggnadsarean, det som kommunen är mest intresserad av. Har du pratat med Mellby Garage? De brukar ha lösningar på det mesta. Att entreprenören inte kollar mot ritningen tycker jag är anmärkningsvärt. Någon måste ha haft huvudet under armen.
Vad står det i ditt kontrakt med entreprenören? Man kan ju tycka att han ska gjuta efter grundritningen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
65 tusen extra för att åtgärda ett fel man själv orsakat är löjligt. Det krävs ett antal passbitar för att fixa det. Det är nog inte första gången i historien som Mellby Garage har råkat ut för något liknande. Ett alterntiv är att plåtsko den utskjutande delen av plattan.
Ja de tjag med tycker men de anser ej de gjort något fel utan bara gjutit utefter vad som utstakats. Problemet med hur man löser ändringarna i garaget blir ju utefter att vi nu förlängde väggarna de extra cm men då det är 10cm bredare behövs takstolarna eller taket på något sätt justerasJ justusandersson skrev:
Ja det känns än mer som är entreprenörens fel då vi hittade två ritningar i huset en som är fasad och en som är grundritningen där det är skrivit inte denna på grundrutningen dessutomwildeside skrev:
Utan att vara entreprenad jurist så skulle jag nog påstå att det är entreprenören som gjort fel eftersom det funnit en grundritning på plats.N Novafluff skrev:
När vi gör grunder utgår vi från grundritining om det inte finns så kan man alltid fråga byggherren som är ytterst ansvarig.
Oavsett om vad som är skrivet för hand på en ritning eller om man spelat luffar schack på den så utgår man från det som är ritat på ritningen om inte en skriftlig ändring är datera och underskriven oftast är det då även nån som kluddrat i ritningen så att man kan se att något är ändrat.N Novafluff skrev:
Spelar väl ingen roll vem som skrivit de där orden på ritningarna??? Hade det stått "GJUT inte efter grundplanen utan efter fasadmåtten så allt blir åt helvete fel, undertecknat Novafluff" kanske kanske de skulle haft något att komma med men herreGUUUUD, det finns två tydliga blad och att en entreprenör (eller vad man nu ska kalla dem) inte kan utläsa den nästan enda intressanta informationen ur ritningarna och gjuta efter det är minst sagt pinsamt!N Novafluff skrev:
De måste lösa detta på bästa sätt för er. Kan de stå för eventuell ändring av bygglov, åtgärda med antingen plåt om ni tycker det är OK eller genom att utöka storleken och ni är OK med det så hade det varit vettigt. Hade jag stått för det företaget och gjort en SÅN tabbe hade jag sannerligen inte försökt skylla på kommunen! Visar ju bara ännu mer hur okunniga och dåliga entreprenörer de är.
Och förresten, har ni inte betalt ännu så är det läge att hålla i plånboken. Deras vilja att åtgärda kommer att minska i dubbelt så rask takt jämfört med pengarna rullar in
De ska förstås ha betalt, för de tjänster och varor de levererat enligt avtal. (däri ingår ju förstås inte en för stor betongplatta)