Byggahus.se
Ditt foto är för "dåligt" för att man ska kunna se ordentligt.

Men troligtvis har då tidigare ägare lagt en 50mm cellplastskiva på original-betong-golvet, och gjutit en ny platta över cellplasten för att isolera.

Vad som händer exakt i en sådan situation är extremt olika beroende på hur arbetet är utfört samt markförutsättningar runt & under huset, samt vilken temperatur man håller i källaren, i kombination hur den ventileras.

Allmänt ser det fuktigt ut i din källare där väggar möter golvet ( mörkare), vilket skapar frågor om hur mycket fukt du får in i källaren.
Och sker fuktvandringen pga kappilära krafter ( dras upp & stiger med värmen) så är den väldigt temperaturberoende.

Man bör aldrig ha högre temp än 18 grader i en sådan källare, man bör också försöka värma enbart luften i rummen eftersom det kommer att komma in mer fukt även från väggar om du värmer upp väggar.

Använder du element i källaren så montera reflektplåtar bakom elementen, så värmen går ut i rummet istället för 50% värmer väggen bakom elementet. Och en luftvärmepump är bra då den både värmer luften mest samt skapar ventilation ( och även kan avfukta)

Försöka ha jämn temp i källaren oavsett årstid.

MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Ditt foto är för "dåligt" för att man ska kunna se ordentligt.

Men troligtvis har då tidigare ägare lagt en 50mm cellplastskiva på original-betong-golvet, och gjutit en ny platta över cellplasten för att isolera.

Vad som händer exakt i en sådan situation är extremt olika beroende på hur arbetet är utfört samt markförutsättningar runt & under huset, samt vilken temperatur man håller i källaren, i kombination hur den ventileras.

Allmänt ser det fuktigt ut i din källare där väggar möter golvet ( mörkare), vilket skapar frågor om hur mycket fukt du får in i källaren.
Och sker fuktvandringen pga kappilära krafter ( dras upp & stiger med värmen) så är den väldigt temperaturberoende.

Man bör aldrig ha högre temp än 18 grader i en sådan källare, man bör också försöka värma enbart luften i rummen eftersom det kommer att komma in mer fukt även från väggar om du värmer upp väggar.

Använder du element i källaren så montera reflektplåtar bakom elementen, så värmen går ut i rummet istället för 50% värmer väggen bakom elementet. Och en luftvärmepump är bra då den både värmer luften mest samt skapar ventilation ( och även kan avfukta)

Försöka ha jämn temp i källaren oavsett årstid.

MvH Jawen
Jag har sprayat massa vatten vud borrning. Ingen fukt. Nej ingen har byggt om med extra platta eller isolering
 
K Kiario skrev:
Jag har sprayat massa vatten vud borrning. Ingen fukt. Nej ingen har byggt om med extra platta eller isolering
Okey då förstår jag att fukt finns enbart för att du borrat.

MEN ingen fackmannamässigt utförd gjutning, gjuts med betong/cellplast/betong, så då vet jag inte vem eller hur dom som byggt huset/gjutit plattan tänkt överhuvud taget.

Billig cellplast av kvalité S60 ( som det ser ut att dom använt) absorberar efter en tid relativt stora mängder fukt OM den är i en omgivning av fukt.
S60 klarar inte heller laster särskilt bra, utan är relativt mjuk cellplast.

Jawen
 
J jawen skrev:
Okey då förstår jag att fukt finns enbart för att du borrat.

MEN ingen fackmannamässigt utförd gjutning, gjuts med betong/cellplast/betong, så då vet jag inte vem eller hur dom som byggt huset/gjutit plattan tänkt överhuvud taget.

Billig cellplast av kvalité S60 ( som det ser ut att dom använt) absorberar efter en tid relativt stora mängder fukt OM den är i en omgivning av fukt.
S60 klarar inte heller laster särskilt bra, utan är relativt mjuk cellplast.

Jawen
A hus är byggfirman. 1979.
 
K Kiario skrev:
A hus är byggfirman. 1979.
Under åren 1971-1980 byggdes 427 644 småhus i Sverige.
Dom riskkonstruktioner som fanns var om vi pratar om grunden, att isoleringen lades ovanpå gjutningen samt ett uppreglat trägolv byggdes ovan isoleringen. ( vilket skapade problem)

2:a problemet var att dom använde tryckimpregnerade syllar/uppreglingar, & att dessa innehåll gifter av olika slag som skapade kemiska reaktioner vid lång fuktbelastning.

INGEN fackmannamässigt utförd grundgjutning använde betong/cellplast/betong, d.v.s att man även gjöt över isoleringen.

Känns som du kanske misstolkar ditt golv i källaren, ELLER att någon förändrat grunden i källaren efter att huset byggdes.

Jawen
 
J jawen skrev:
Under åren 1971-1980 byggdes 427 644 småhus i Sverige.
Dom riskkonstruktioner som fanns var om vi pratar om grunden, att isoleringen lades ovanpå gjutningen samt ett uppreglat trägolv byggdes ovan isoleringen. ( vilket skapade problem)

2:a problemet var att dom använde tryckimpregnerade syllar/uppreglingar, & att dessa innehåll gifter av olika slag som skapade kemiska reaktioner vid lång fuktbelastning.

INGEN fackmannamässigt utförd grundgjutning använde betong/cellplast/betong, d.v.s att man även gjöt över isoleringen.

Känns som du kanske misstolkar ditt golv i källaren, ELLER att någon förändrat grunden i källaren efter att huset byggdes.

Jawen
Konstruktionen i mitt hus är en stor grundplatta ca 20 cm. Bärande inner och ytterväggar betonghålsten står på denna platta.

Sektionerna mellan innerväggar har 4 cm frigolit och ovanpå en 5 cm betongplatta. Ligger i sektioner.
 
borrade hål i plattan, tanken slåg mig att kan det vara berggrund som ligger under friigoliten?
Det kanske kan misupffattas som om att det ligger dubble plattor?
Nedsmutsad yta med hål omgivet av fragment, möjligen gammal rörinstallation eller sanitär utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
säkert en sandwichkonstruktion i plattan?
 
J jawen skrev:
Under åren 1971-1980 byggdes 427 644 småhus i Sverige.
Dom riskkonstruktioner som fanns var om vi pratar om grunden, att isoleringen lades ovanpå gjutningen samt ett uppreglat trägolv byggdes ovan isoleringen. ( vilket skapade problem)

2:a problemet var att dom använde tryckimpregnerade syllar/uppreglingar, & att dessa innehåll gifter av olika slag som skapade kemiska reaktioner vid lång fuktbelastning.

INGEN fackmannamässigt utförd grundgjutning använde betong/cellplast/betong, d.v.s att man även gjöt över isoleringen.

Känns som du kanske misstolkar ditt golv i källaren, ELLER att någon förändrat grunden i källaren efter att huset byggdes.

Jawen
Sandwichkonstruktion kallas det jag har. Har nu borrat igenom. 2 plattor en 5 cm och en 15. Frigolit emellan.
Närbild av ett smutsigt avloppshål i betong med fukt och partiklar runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsrör genom vägg, isolering syns, konstruktion, fukt- eller mögelskador, renovationsbehov, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kiario skrev:
Sandwichkonstruktion kallas det jag har. Har nu borrat igenom. 2 plattor en 5 cm och en 15. Frigolit emellan.
Har aldrig hört om den metod du har i din grundplatta & den känns otroligt korkad då S60 frigolit absorberar mycket vatten, & då får dåligt isolerings värde.

Sandwichkonstruktion används i väggar ( & på senare tid tak), då sandwichkonstruktion på dessa ställen INTE utsätts för konstant fukt, men INTE i grundläggning.

Läste lite på Boverkets 300 sidor långa "Kartläggning av fel, brister och skador inom byggsektorn"
Men hittar ingenting om sandwichkonstruktion som användes på grunder.

Läste även 92 sidor LTH
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2760007&fileOId=8961451

Och hittar meningen

deras resultat visar att EPS cellplast eftertestet får ett λ-värde motsvarande endast 36 % av det ursprungliga efter 28dagars diffusion.

& då gäller det EPS UNDER plattan!

Hittar absolut inget om din typ av grundläggning, så jag kan heller inte ge några råd.

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.