53 050 läst ·
66 svar
53k läst
66 svar
Plåtslagarverktyg
tycker du ska satsa på kvalitet.
köpa inte dom billigaste plåtsaxarna.
har nu en vänster och höger sax av mycket god kvalitet.
klipper som i papper.(använd saxar i plåtar till ungefär en milimeter(ska gå lätt att klippa). sen är nibbler ett mycket bra alternativ. trissa till vinkelslip är ett dåligt alternativ)
köpa inte dom billigaste plåtsaxarna.
har nu en vänster och höger sax av mycket god kvalitet.
klipper som i papper.(använd saxar i plåtar till ungefär en milimeter(ska gå lätt att klippa). sen är nibbler ett mycket bra alternativ. trissa till vinkelslip är ett dåligt alternativ)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 192 inlägg
Jag tackar för alla konkreta tips och åsikter. Skall ta en tur till Verktygsboden i Borås till helgen och kanske införskaffa lite grejer.
Är en sån billig falstång från Jula tillräcklig för amatören?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=123006
När används falstång?
När man bockar gavlar på fönsterbleck?
I nåt moment då man klär tak med profilerad plåt, typ TP20?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=123006
När används falstång?
När man bockar gavlar på fönsterbleck?
I nåt moment då man klär tak med profilerad plåt, typ TP20?
Ja, den lär vara fullt tillräcklig. Påminner (kan tom vara) den "proffsmodell" som jag själv använder. Har noterat tidigare att Jula säljer vissa verktyg från Stubai, som är den proffstillverkare som jag med flera använder.
Tex denna sax.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=123177
Detta är en sån sax som vojma pratar om och jag håller med hans post till 100%
Falstång används till massa olika moment när du vill vika plåten, tex ta upp en fals.
Du kan vika upp gavlarna på ett fönsterbleck med en falstång, men i just det fallet brukar jag "slå upp" gavlarna på bänken i verkstan.
Tex denna sax.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=123177
Detta är en sån sax som vojma pratar om och jag håller med hans post till 100%
Falstång används till massa olika moment när du vill vika plåten, tex ta upp en fals.
Du kan vika upp gavlarna på ett fönsterbleck med en falstång, men i just det fallet brukar jag "slå upp" gavlarna på bänken i verkstan.
Vänstersax,högersax,falstång och en hammare kommer man väldigt långt med.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 192 inlägg
Jo. det är Stubai de säljer...om de nu hade funnits något kvar i lager. Var inne på Jula i Frölunda i helgen eftersom jag passerade förbi där. Hyllorna gapade tomma och personalen hade inget leveransbesked.Frebbe skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag har en rak plåtsax, den gula, och det är skitdrygt när man bara kan klippa några centimeter och sedan måste böja och jäklas.vojma skrev:Rak sax behövs inte - man kan klippa rakt med en höger och/eller vänstersax. Dock så är det svårt att svänga med en rak-sax. Köp därför höger och vänstersax. Se till att köpa en sån som går att klippa långa sträckor med.
På denna typ av saxar:
[bild]
har plåten ingenstans att ta vägen när man har klippt ca 5 cm. Då måste man börja böja och bryta för att kunna fortsätta klippa.
På denna typ av sax:
[bild]
passerar plåten rakt bakåt utan problem.
Lite svårt att visa mer än så här men tänk på detta när du köper sax.
//Patrik
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Jag gjorde en plåtbockare en gång. Den tar bara c:a 50 cm långa plåtar men blev bra. Jag hade då tillgång till AMU:s hela verkstadsskola. För längre plåtstycken behöver man gå upp i dimension så mycket eftersom det blir så stora krafter. Kolla hur en vanlig handbock ser ut för 1200 mm plåt. Normalt används hydrauliska kantpressar på många ton.mrVoodoo skrev:Appropå Daniels inlägg ang. att skruva ihop en egen plåtbockare. Är det någon som gjort en dylik konstruktion, vad blev i så fall resultatet?
Klurar själv på om man skulle kunna fixa ihop något som kan ta iaf nånstans mellan 1500-2000mm långa bitar. Kikat på lite billigare plåtbockar men det tycks vara alldeles för korta längder för att vara direkt användbart till egna plåtarbeten på huset.
Den jag har sedan många år tillbaka är en 45 graders. Jag tyckte när jag valde att (och tycker fortfarande) den har bättre chans att komma åt än 90-graders. Däremot trot jag en 90 graders kan bidra med större chans till lite tätare fals.Mikael_L skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
45 graders helt klart ! Men köp inte Biltemas....har både en stubai och en från biltema men biltemas är för mjuk i stålet och när man skall pressa ihop falser eller tex ett uppvik på ett fönsterbleck är den för mjuk och fjädrar.Mikael_L skrev:
Angående plåtbockningsmaskiner så är det dyra och tunga maskiner, finns dock alternativ som kostar mindre....vet om en som finns i sverige http://www.van-mark.com/Archives/Literature/Ind_MM_Flyer.pdf både bockar och klipper samt portabel.
Jula har, eller har haft, en plåtbockare.verktygsgurun skrev:45 graders helt klart ! Men köp inte Biltemas....har både en stubai och en från biltema men biltemas är för mjuk i stålet och när man skall pressa ihop falser eller tex ett uppvik på ett fönsterbleck är den för mjuk och fjädrar.
Angående plåtbockningsmaskiner så är det dyra och tunga maskiner, finns dock alternativ som kostar mindre....vet om en som finns i sverige [länk] både bockar och klipper samt portabel.
--- Mats ---