Hej!
Jag har tänkt bygga en garderobsvägg i ett rum delvis med snedtak. Tanken är att använda IKEA-stommar (ffa för att det är smidigt med färdig garderobsinredning). Två av stommarna kommer att behöva snedkapas under snedtaket, och sedan bygga egna dörrar med ram. Huset är från 20-talet och jag vill helst att den gamla "torparkänslan" består (det sitter pärlspont i taket och jag kommer att måla alltihop med linoljefärg). Det är första gången jag gör något liknande så skulle verkligen uppskatta lite tips!
Gångjärn
Jag vill helst ha gångjärn som är synliga när luckan är stängd (såna som man brukar ha vid överfalsade luckor, kallas det tappgångjärn?). Bör man använda sig av klassiska gammaldags gångjärn, eller några som är anpassade för IKEA-stommar (där man får borra/fräsa en större försäkning i dörren)? IKEA-gångjärnen har ju mjukstängning, men känslan blir genast väldigt modern...
Utöver mjukstängning och enkelheten att justera och haka av luckan, finns det någon annan praktisk anledning att köpa "IKEA-anpassade" gångjärn? Typ att dörren annars hamnar i vägen för IKEA:s standard-lådor för garderober?
Om IKEA-anpassade gångjärn är att föredra, har någon tips på en bra leverantör?
Materialval dörrar m.m.
Gällande val av material i dörrar och ramar/distanser mellan dörrarna så tycker jag mig se att de flesta väljer att använda MDF. Spontant skulle jag helst använda liknande materialval som man hade använt vid byggåret, men om det finns klara fördelar med andra material så kanske jag får kompromissa. Vad är era erfarenheter?
Vad bör jag använda? MDF? Plywood? Massivt trä? Träslag? En kombination av olika material?
Fasning
Funderar på att göra någon typ av fasning i luckornas ramar. Är det svårt för en nybörjare?
Är det en handöverfräs jag i så fall behöver? Korrelerar pris med kvalitet eller kan man köpa någon i ett lägre prissegment och samtidigt få bra resultat? Konkreta tips på vad jag bör köpa?
Stort tack på förhand!