18 885 läst ·
27 svar
19k läst
27 svar
Platsbyggd bokhylla - Resultat!
Hej!
Målningsprocessen har gått till såhär:
1. Efter slutspackling slipning med 280 papper
2. Ett lager shellackbaserad (den från zinsser) grundfärg.
3. Kompletterings slipa eventuella ojämnheter.
4. Ett andra lager av samma grundfärg
5. Två lager av Beckers snickerifärg grönt te halvblank.
Sedan noggrann torkning mellan varje lager så inte damm fastnar.
Som du förstår tog det sin lilla tid men blev en väldigt fin finish.
Målningsprocessen har gått till såhär:
1. Efter slutspackling slipning med 280 papper
2. Ett lager shellackbaserad (den från zinsser) grundfärg.
3. Kompletterings slipa eventuella ojämnheter.
4. Ett andra lager av samma grundfärg
5. Två lager av Beckers snickerifärg grönt te halvblank.
Sedan noggrann torkning mellan varje lager så inte damm fastnar.
Som du förstår tog det sin lilla tid men blev en väldigt fin finish.
R RolfRolf skrev:
Tack för snabbt svar!J Jonasgal skrev:Hej!
Målningsprocessen har gått till såhär:
1. Efter slutspackling slipning med 280 papper
2. Ett lager shellackbaserad (den från zinsser) grundfärg.
3. Kompletterings slipa eventuella ojämnheter.
4. Ett andra lager av samma grundfärg
5. Två lager av Beckers snickerifärg grönt te halvblank.
Sedan noggrann torkning mellan varje lager så inte damm fastnar.
Som du förstår tog det sin lilla tid men blev en väldigt fin finish.
Ja, det gäller att vara noggrann och att ha tålamod. Tyvärr är det det som saknas hos mig.
Är det sprutmålat?
Ja det är tålamodsprövande, byggandet är kul, målning/slipning är något man bara måste genom! Nej allt är målat med roller för snickerier, den bästa jag kunde få tag i på valfritt byggvaruhus
R RolfRolf skrev:
Mycket snyggt bygge.
Ska just ge mig i kast med ett liknande bygge men har fastnat i hur jag ska kunna få sockeln helt i våg. Väggens bredd är ca 3,5m och det skiljer kanske 1.5cm i höjd mellan ytterlägena.
Är det någon som har något tips på hur jag ska lösa det?
Ska just ge mig i kast med ett liknande bygge men har fastnat i hur jag ska kunna få sockeln helt i våg. Väggens bredd är ca 3,5m och det skiljer kanske 1.5cm i höjd mellan ytterlägena.
Är det någon som har något tips på hur jag ska lösa det?
Har du byggt en platå av reglar under menar du? Använder du stommar eller hur ser det ut?L Lars sthlm skrev:
Ja, jag tänkte bygga en sockel som underskåpen ska stå på. Känns viktig att få sockeln helt i våg för att det ska bli enklare att bygga resten. Ovanpå skåpen ska det ligga en skiva som blir basen för bokhyllan som ska vara på ovansidan.J Jonasgal skrev:
Ska bygga skåp o bokhylla i 19mm MDF-skivor. Har hämtat mycket inspiration från instagramkontot atthahus.
Enklast hade varit att bygga med skåp o bokhyllor från Ikea men det funkar tyvärr inte med våra mått.
Man kan förankra underskåpen i varandra samt jämna ut dom små skillnaderna med kilar eller en tunnare regel för att få det helt i vågL Lars sthlm skrev:Ja, jag tänkte bygga en sockel som underskåpen ska stå på. Känns viktig att få sockeln helt i våg för att det ska bli enklare att bygga resten. Ovanpå skåpen ska det ligga en skiva som blir basen för bokhyllan som ska vara på ovansidan.
Ska bygga skåp o bokhylla i 19mm MDF-skivor. Har hämtat mycket inspiration från instagramkontot atthahus.
Enklast hade varit att bygga med skåp o bokhyllor från Ikea men det funkar tyvärr inte med våra mått.
Shh ok. Kilarna antar jag att man enklast fixar med gersågen så man kan få dem så tunna som man behöver. Limmar man kilarna sen eller kommer de sitta kvar bara av vikten från konstruktionen?J Jonasgal skrev:
I mitt fall så blev allt snett så fick skruva ner hela bygget och göra om med bättre koll på vattenpasset samt justera med kilar på de fyra hörnen för varje garderobsdel. Jag ångrar att jag inte började med att bygga en totalt vågrät och stabil, heltäckande stomme av reglar, så om höjden det tillför inte är ett problem är ju de en jättebra början : ) Jag limmade mina kilar. Jag använde dessutom en sån där liten pump-bar luftkudde för att lyfta upp när jag tryckte in kilarna.L Lars sthlm skrev:
Klicka här för att svara