Väldigt imponerande!
Du får gärna beskriva hur målningen gått till. Vad har du använt för grundfärg och färg??
 
  • Gilla
Jonasgal
  • Laddar…
Hej!

Målningsprocessen har gått till såhär:
1. Efter slutspackling slipning med 280 papper
2. Ett lager shellackbaserad (den från zinsser) grundfärg.
3. Kompletterings slipa eventuella ojämnheter.
4. Ett andra lager av samma grundfärg
5. Två lager av Beckers snickerifärg grönt te halvblank.

Sedan noggrann torkning mellan varje lager så inte damm fastnar.

Som du förstår tog det sin lilla tid men blev en väldigt fin finish.

R RolfRolf skrev:
Väldigt imponerande!
Du får gärna beskriva hur målningen gått till. Vad har du använt för grundfärg och färg??
 
  • Gilla
anbencer och 1 till
  • Laddar…
J Jonasgal skrev:
Hej!

Målningsprocessen har gått till såhär:
1. Efter slutspackling slipning med 280 papper
2. Ett lager shellackbaserad (den från zinsser) grundfärg.
3. Kompletterings slipa eventuella ojämnheter.
4. Ett andra lager av samma grundfärg
5. Två lager av Beckers snickerifärg grönt te halvblank.

Sedan noggrann torkning mellan varje lager så inte damm fastnar.

Som du förstår tog det sin lilla tid men blev en väldigt fin finish.
Tack för snabbt svar!
Ja, det gäller att vara noggrann och att ha tålamod. Tyvärr är det det som saknas hos mig.
Är det sprutmålat?
 
Ja det är tålamodsprövande, byggandet är kul, målning/slipning är något man bara måste genom! Nej allt är målat med roller för snickerier, den bästa jag kunde få tag i på valfritt byggvaruhus

R RolfRolf skrev:
Tack för snabbt svar!
Ja, det gäller att vara noggrann och att ha tålamod. Tyvärr är det det som saknas hos mig.
Är det sprutmålat?
 
  • Gilla
RolfRolf
  • Laddar…
Mycket snyggt bygge.

Ska just ge mig i kast med ett liknande bygge men har fastnat i hur jag ska kunna få sockeln helt i våg. Väggens bredd är ca 3,5m och det skiljer kanske 1.5cm i höjd mellan ytterlägena.

Är det någon som har något tips på hur jag ska lösa det?
 
L Lars sthlm skrev:
Mycket snyggt bygge.

Ska just ge mig i kast med ett liknande bygge men har fastnat i hur jag ska kunna få sockeln helt i våg. Väggens bredd är ca 3,5m och det skiljer kanske 1.5cm i höjd mellan ytterlägena.

Är det någon som har något tips på hur jag ska lösa det?
Har du byggt en platå av reglar under menar du? Använder du stommar eller hur ser det ut?
 
J Jonasgal skrev:
Har du byggt en platå av reglar under menar du? Använder du stommar eller hur ser det ut?
Ja, jag tänkte bygga en sockel som underskåpen ska stå på. Känns viktig att få sockeln helt i våg för att det ska bli enklare att bygga resten. Ovanpå skåpen ska det ligga en skiva som blir basen för bokhyllan som ska vara på ovansidan.

Ska bygga skåp o bokhylla i 19mm MDF-skivor. Har hämtat mycket inspiration från instagramkontot atthahus.

Enklast hade varit att bygga med skåp o bokhyllor från Ikea men det funkar tyvärr inte med våra mått.
 
L Lars sthlm skrev:
Ja, jag tänkte bygga en sockel som underskåpen ska stå på. Känns viktig att få sockeln helt i våg för att det ska bli enklare att bygga resten. Ovanpå skåpen ska det ligga en skiva som blir basen för bokhyllan som ska vara på ovansidan.

Ska bygga skåp o bokhylla i 19mm MDF-skivor. Har hämtat mycket inspiration från instagramkontot atthahus.

Enklast hade varit att bygga med skåp o bokhyllor från Ikea men det funkar tyvärr inte med våra mått.
Man kan förankra underskåpen i varandra samt jämna ut dom små skillnaderna med kilar eller en tunnare regel för att få det helt i våg
 
J Jonasgal skrev:
Man kan förankra underskåpen i varandra samt jämna ut dom små skillnaderna med kilar eller en tunnare regel för att få det helt i våg
Shh ok. Kilarna antar jag att man enklast fixar med gersågen så man kan få dem så tunna som man behöver. Limmar man kilarna sen eller kommer de sitta kvar bara av vikten från konstruktionen?
 
Jag är på alla sätt och vis amatör, så du får ta mina tips med en nypa salt hehe. Ja gersåg eller sticksåg tex. Jag gillar faktiskt att limma så jag vet att det sitter
 
J Jonasgal skrev:
Jag är på alla sätt och vis amatör, så du får ta mina tips med en nypa salt hehe. Ja gersåg eller sticksåg tex. Jag gillar faktiskt att limma så jag vet att det sitter
Ja så är det ju men du har ju tagit dig igenom dina projekt med bravur :)
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
L Lars sthlm skrev:
Shh ok. Kilarna antar jag att man enklast fixar med gersågen så man kan få dem så tunna som man behöver. Limmar man kilarna sen eller kommer de sitta kvar bara av vikten från konstruktionen?
I mitt fall så blev allt snett så fick skruva ner hela bygget och göra om med bättre koll på vattenpasset samt justera med kilar på de fyra hörnen för varje garderobsdel. Jag ångrar att jag inte började med att bygga en totalt vågrät och stabil, heltäckande stomme av reglar, så om höjden det tillför inte är ett problem är ju de en jättebra början : ) Jag limmade mina kilar. Jag använde dessutom en sån där liten pump-bar luftkudde för att lyfta upp när jag tryckte in kilarna.
 
J Jonasgal skrev:
Hej!

Lite inspiration till andra, byggde en platsbyggd bokhylla i MDF. Aldrig byggt något förut så har ju tagit sin tid, men resultatet blev över förväntan.
Vilken fin hyll som du byggt. Vad heter kulören som du målat med?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.