21 693 läst ·
13 svar
22k läst
13 svar
Platonmatta + Trägolv (byggmax fuktisolermatta med Platon uppvik)
Jag ska lägga trägolv i ett rum med betonggolv. Jag planerar att köpa byggmax fuktisolermatta och Platon isolas uppvik. Någon som vet om dessa går att kombinera? Platonmatta är ju snordyr (byggmax isolermatta är 8mm hög) Sen så har jag hört att man ska ha nån dammbindande primer längs med kanterna. Varför? Måste man ha sån primer? Vad innebär dammbindande?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Det går bra att kombinera. Vitsen med uppviken är att du skall få 90 grader vinklade och helt täta uppvik på väggen. På väggen som du börjar vid kan du vika upp mattan. Uppviket behövs sedan vid motsatt vägg om du inte har en himla tur och uppviket där kommer precis mellan knopparna.
Vid mekaniskt ventilerat golv måste det vara helt lufttät mellan golv och vägg och därför skall man täta där och för att tätningen skall fästa måste man prima (om det är dammigt fäster det inte och därför dammbindande). Om du bara skall ha passivt ventilerat golv är det överkurs.
Vid mekaniskt ventilerat golv måste det vara helt lufttät mellan golv och vägg och därför skall man täta där och för att tätningen skall fästa måste man prima (om det är dammigt fäster det inte och därför dammbindande). Om du bara skall ha passivt ventilerat golv är det överkurs.
Tack för ditt utförliga svar! Jag skippar primer då det bara ska ventileras passivt.
Jaså det går att vika upp mattan också. Ska kolla så det funkar med de ventilerade golvsocklarna bara (så inte 8mm är för mycket). Nåt bra tips för hörnen?
Jaså det går att vika upp mattan också. Ska kolla så det funkar med de ventilerade golvsocklarna bara (så inte 8mm är för mycket). Nåt bra tips för hörnen?
Vi la golv i källaren för flera sedan och valde platonmatta trots att den är rätt dyr. Kändes inte så bra att kombinera två olika fabrikat och framför allt inte att skarva så nära väggarna. Då vi skarvat för mattan tog slut gjorde vi det med minst 15 cm överlapp så nära mitten på golvet som möjligt. Var även nog mad att lägga listerna med i alla fall 1.5cm luftspalt.
Sen är ju frågan vad man riskerar med. Det värsta som kan hända är att golvet möglar och tja, är det ett billigt golv och man är normalhändig är det ju bara att lägga nytt golv. Vi valde ett billigt klickgolv i laminat, inte parkett. Har funkat toppen faktiskt. Dräneringen är gammal men huset står på sand så väldigt bra förutsättningar.
Sen är ju frågan vad man riskerar med. Det värsta som kan hända är att golvet möglar och tja, är det ett billigt golv och man är normalhändig är det ju bara att lägga nytt golv. Vi valde ett billigt klickgolv i laminat, inte parkett. Har funkat toppen faktiskt. Dräneringen är gammal men huset står på sand så väldigt bra förutsättningar.
Måste man riva bort gammal matta på betonggolvet innan man lägger platon?
Jag kommer att ventilera med mekanisk fläkt.
Jag kommer att ventilera med mekanisk fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar för svaret.
För att utveckla det korta svaret lite. Om det är en plastmatta måste den bort annars stängs fukten in och kan inte ventileras bort. Om det är en textilmatta stängs fukten inte in men man vill vara säker på att man inte har något mögel kvar eller annat organiskt som kan mögla. Man vill ha en helt ren betongplatta.
Anade att de skulle vara så. Har du nåt bra tips för att enkelt avlägsna matta och lim. Huset är från 68. Vet dock inte hur länge mattorna funnits där. Golvet är grönmålat under mattorna iaf. Vill helst inte slipa då limmet kan innehålla asbest som jag förstår det.
status:
jag har nu lagt byggmax fuktisolermatta. jag vek upp den på långsidan och kortsidan. funkade helt OK. tips är att va noga med att skarva ett snyggt hörn. Nackdelen med att göra ett sånt uppvik är att golvet sviktar längs uppviken då plastmattan strävar efter att plana ut sig. men det rättar nog till sig med tiden. dessutom möblerar man oftast efter väggen. man går heller aldrig så nära väggen att det märks. Jag gjorde lite för stort avstånd mellan golv och vägg (15mm på vissa ställen) jag utgick från isolas mått på den ventilerade sockeln. den skulle va 16 tjock men hos återförsäljarna verkar den va 14?! vill helst inte täcka springan med kvartstav.
jag har nu lagt byggmax fuktisolermatta. jag vek upp den på långsidan och kortsidan. funkade helt OK. tips är att va noga med att skarva ett snyggt hörn. Nackdelen med att göra ett sånt uppvik är att golvet sviktar längs uppviken då plastmattan strävar efter att plana ut sig. men det rättar nog till sig med tiden. dessutom möblerar man oftast efter väggen. man går heller aldrig så nära väggen att det märks. Jag gjorde lite för stort avstånd mellan golv och vägg (15mm på vissa ställen) jag utgick från isolas mått på den ventilerade sockeln. den skulle va 16 tjock men hos återförsäljarna verkar den va 14?! vill helst inte täcka springan med kvartstav.
Här har du lite tips: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/226164-ta-bort-svartlim-med-asbest.htmlSniper_swe skrev:
Låter bra! Är du nöjd med resultatet? Har svikten i golvet rättat till sig? Känns golven tillräckligt varma? Är det clickgolv i trä som ni la?
Bump.. är också intresserad av resultatet så här i efterhand. Då jag går i samma tankar.RoyMunson skrev:
status:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden