Vi har ett snyggt uterum som förre husägaren byggde. Han lyckades aldrig riktigt få helt tätt i taket, vi har visst vatteninsläpp mellan limträbalkarna och glasskivorna. Jag har fått tips att sätta plåthuvar över balkarna och har lite frågor i samband med detta.
- Hur tätar man bäst mot glaset? Jag hade tänkt att huvarna skall ha en "flärp" på 2-3 cm ut på glasen och någon form av klistrad gummiremsa under. Är detta vettigt, eller finns det bättre idéer?
- Jag har planerat att lämna en luftspalt på 4-5 mm ovanför balkarna för att säkra ventilation. Kan man bygga upp med något (plastlister?) under huvarna, så att dessa inte kollapsar om jag står på dem? Glasen är starka nog att gå på, men jag vill undvika det.
- Hur fäster man in mot ytterväggen? Vi har en teglad vägg där två balkar är fästa och jag ser två alternativ
-- Fräs ut ett rakt spår ett par cm ovanför balkarna, fyll med byggsilikon eller latex och peta in plåten där
-- Fräs ut fogarna i trappstegsmönster och måtttbeställ en plåt som följer tegelstenarna (så som man brukar se på skorstenar). Fyll fogarna med bruk
-- Eller finns det något enklare, båda mina alternativ känns lite riskfyllda
Jag tänkte skruva fast huvarna på sidorna av balkarna, inga skruvar på ovansidan.
Längst ner tänkte jag skydda kortändan av balkarna med en liten plår som går in under huvarna.
Alla idéer och tankar tas emot, jag har ingen erfarenhet av att arbeta med plåt... ;-)
/Joakim