Jag har har haft en plastmatta direkt på betongplattan i källaren och ska nu lägga en heltäckningsmatta som andas där istället. Frågan hur noga jag bör vara när jag tar bort gamla plastmattan? Jag har tagit bort allt av plastmattan, men det är fortfarande kvar lite av det gamla limmet som ser ut att ha förtvålnat. Jag har slipat och kört med en bred spackelspade över hela golvet och även dammsugit. Golvet är nu lent som en barnrumpa, men det är fortfarande kvar lite av det vita limmet. Det luktar inget.
Tror ni att det räcker om jag skurar golvet en gång och sen lägger heltäckningsmattan (tejpar) eller bör jag vara ännu mer noggrann?
Jag bifogar två bilder som kanske beskriver golvet bättre.

• Nyslipat betonggolv med rester av vitt lim synligt i spåren efter gammal plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipat betonggolv i källare med rester av vitt lim efter borttagen plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför är det fel att ha kvar plastmatta under heltäckningsmattan?
Fukt från underjorden är väl inget man vill få upp i bostaden?

R Rooney skrev:
Jag har har haft en plastmatta direkt på betongplattan i källaren och ska nu lägga en heltäckningsmatta som andas där istället. Frågan hur noga jag bör vara när jag tar bort gamla plastmattan? Jag har tagit bort allt av plastmattan, men det är fortfarande kvar lite av det gamla limmet som ser ut att ha förtvålnat. Jag har slipat och kört med en bred spackelspade över hela golvet och även dammsugit. Golvet är nu lent som en barnrumpa, men det är fortfarande kvar lite av det vita limmet. Det luktar inget.
Tror ni att det räcker om jag skurar golvet en gång och sen lägger heltäckningsmattan (tejpar) eller bör jag vara ännu mer noggrann?
Jag bifogar två bilder som kanske beskriver golvet bättre.
Jag har själv lagt matta i källaren och jag tror att du kan vara nöjd med förarbetet du gjort. Säkerställ att golvet är rent när du tejpar bara så tejpen fäster ordentligt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför är det fel att ha kvar plastmatta under heltäckningsmattan?
Fukt från underjorden är väl inget man vill få upp i bostaden?
Därför att fukten annars går upp i väggarna har jag lärt mig. Har jag fel menar du?

R Rooney skrev:
Därför att fukten annars går upp i väggarna har jag lärt mig. Har jag fel menar du?
Och vart tar fukten vägen sedan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.