Fick nyligen ett solcellsbatteri installerat och elektrikern tyckte inte att det gick att installera smartmätaren i befintligt mätarskåp och satte då dit en plastkapsling bredvid mätarskåpet. Jag är inte helt nöjd med detta, dels pga att det ser ganska dåligt ut i mitt tycke både med kabeldragning och att över huvudtaget ha en plastkapsling som denna på fasaden på husets framsida, dels att den sitter så lågt så att små barn lätt skulle kunna vara där och öppna och peta på sakerna inuti och även för att jag är skeptisk till att plasten kommer att hålla mer än några år då läget är riktigt utsatt m.a.p. sol och jag vet hur plast brukar se ut efter ett tag i solen även om elektrikern säger att denna kapsling ska vara IP65 samt UV-tålig.
Att han satt den så lågt förklarade han förresten med att det var svårt att sätta det högre pga att kablarna var för korta(?!),
Vad säger andra, är detta en ok installation?
Kan dessutom tillägga att dom tagit rejält betalt för detta arbete som blev en del av en "tilläggsarbete" som alltså inte ingick i den standardinstallation som ingick i beställningen (enligt försäljaren såg ju förstås allt bra ut och det skulle inte vara några problem att installera systemet så detta tillkom senare efter att beställningen lagts).
Att han satt den så lågt förklarade han förresten med att det var svårt att sätta det högre pga att kablarna var för korta(?!),
Vad säger andra, är detta en ok installation?
Kan dessutom tillägga att dom tagit rejält betalt för detta arbete som blev en del av en "tilläggsarbete" som alltså inte ingick i den standardinstallation som ingick i beställningen (enligt försäljaren såg ju förstås allt bra ut och det skulle inte vara några problem att installera systemet så detta tillkom senare efter att beställningen lagts).
Så ska du inte godkänna jobbet det är ju dels som du skriver ytterst dåligt utfört och även felaktigt placerat och svajigt materialval för kapslingen. Betala inte för det så du har något sätt att bryta i det.
Är det några som inte alls är förfarna i elinstallationer som varit framme det är nog nästan det vanligaste i solelbranschen. Du kan ju som brukar föreslås se om de är upptagna i registret elsäkerhetsverket har.
Är det några som inte alls är förfarna i elinstallationer som varit framme det är nog nästan det vanligaste i solelbranschen. Du kan ju som brukar föreslås se om de är upptagna i registret elsäkerhetsverket har.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Inget kabelskydd
Fel placering på kapsling, det sitter alldeles för lågt med tanke på yttre påverkan, snö snöskottning, barn som leker på altanen
Allmänt stökig/oestetisk installation
Sen personligen skulle jag önskat en kapsling som kräver verktyg eller nyckel att öppna
Fel placering på kapsling, det sitter alldeles för lågt med tanke på yttre påverkan, snö snöskottning, barn som leker på altanen
Allmänt stökig/oestetisk installation
Sen personligen skulle jag önskat en kapsling som kräver verktyg eller nyckel att öppna
Ok, då verkar det inte som jag är helt ute och cyklar iallafall.
Firman som utförde installationen är registrerad i elsäkerhetsverkets register som elinstallatör så som företag verkar dom ju seriösa dock har dom hanterat hela den här installationen rätt illa från början till slut, jag ifrågasatte redan från början priset dom ville ha för tilläggsarbetet som var helt uppåt väggarna, sen sänkte dom det en del men det var fortfarande rätt dyrt och dom ville inte riktigt speca vad det var dom tog betalt för utan bara att materialkostnaden skulle vara kanske uppåt 10.000kr, och då är det alltså denna kapsling (innehållet i den ingick ju i standardinstallationen), en annan "vanlig" inomhuskapsling med några brytare + JFB bredvid växelriktaren, och några meter 6mm2 jordkabel. Kollar jag på vad detta material skulle ha kostat för mig själv att köpa blir det inte många tusenlappar så dom har antagligen lagt på en rätt fet marginal på detta.
Har skickat ungefär samma fråga till dom som jag nu ställde här men inte fått något svar, så vet inte om dom bara anser sig vara klara och inte tänker svara på detta. Fakturan för tilläggsarbetet är inte betald än så jag kommer åtminstone hålla på den tills dom har svarat. Bra med lite feedback här så jag vet mer om vad jag borde kunna kräva.
Firman som utförde installationen är registrerad i elsäkerhetsverkets register som elinstallatör så som företag verkar dom ju seriösa dock har dom hanterat hela den här installationen rätt illa från början till slut, jag ifrågasatte redan från början priset dom ville ha för tilläggsarbetet som var helt uppåt väggarna, sen sänkte dom det en del men det var fortfarande rätt dyrt och dom ville inte riktigt speca vad det var dom tog betalt för utan bara att materialkostnaden skulle vara kanske uppåt 10.000kr, och då är det alltså denna kapsling (innehållet i den ingick ju i standardinstallationen), en annan "vanlig" inomhuskapsling med några brytare + JFB bredvid växelriktaren, och några meter 6mm2 jordkabel. Kollar jag på vad detta material skulle ha kostat för mig själv att köpa blir det inte många tusenlappar så dom har antagligen lagt på en rätt fet marginal på detta.
Har skickat ungefär samma fråga till dom som jag nu ställde här men inte fått något svar, så vet inte om dom bara anser sig vara klara och inte tänker svara på detta. Fakturan för tilläggsarbetet är inte betald än så jag kommer åtminstone hålla på den tills dom har svarat. Bra med lite feedback här så jag vet mer om vad jag borde kunna kräva.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Ser bara framför mig nån som ska skotta snö på altanen som kör skyffeln rakt in i kablarna eller en unge som leker med sin kickbike på altanen som råkar spräcka locket på kapslingen när han över på sin tailwipJ jb132 skrev:Ok, då verkar det inte som jag är helt ute och cyklar iallafall.
Hur borde det ha gjorts istället? Förutom att göra det snyggare och använda bättre kapsling, skulle han ha skarvat de jordkablar som var för korta för att kunna sätta alltihop högre upp? Någon elektriker här som kan tala om hur det borde ha gjorts?
Från SS 436 40 00 utgåva 4.1:
513 Åtkomlighet
513.1 Allmänt
Materiel, inklusive ledningssystem, ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och utförd så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för betjäning, inspektion och underhåll.
Här har man ju misslyckats med detta. Om kablarna är för korta borde de skarvas/bytas ut och allt flyttas upp.
Tycker också att ett mekaniskt skydd för kablarna kommer behövas om det t ex kan bli tal om snöskottning som nämns ovan.
Ser heller ingen dokumentation eller märkning/skyltning för denna kapsling.
132.13 Dokumentation av elinstallationer
Varje elinstallation ska förses med lämplig dokumentation.
Sedan hade man ju kunnat göra det lite snyggare också. Det ser ju inte så fint ut.
513 Åtkomlighet
513.1 Allmänt
Materiel, inklusive ledningssystem, ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och utförd så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för betjäning, inspektion och underhåll.
Här har man ju misslyckats med detta. Om kablarna är för korta borde de skarvas/bytas ut och allt flyttas upp.
Tycker också att ett mekaniskt skydd för kablarna kommer behövas om det t ex kan bli tal om snöskottning som nämns ovan.
Ser heller ingen dokumentation eller märkning/skyltning för denna kapsling.
132.13 Dokumentation av elinstallationer
Varje elinstallation ska förses med lämplig dokumentation.
Sedan hade man ju kunnat göra det lite snyggare också. Det ser ju inte så fint ut.
Hur var det gjort innan detta sattes dit? Varför blev kablar för korta när de ändå bör ha hört till det nya jobbet?J jb132 skrev:
Dom tre kablarna som går ner från den nya plastkapslingen kom förut ut från mätarskåpet, och två av dom är samma så antar att det var dom han menade var för korta, den tredje byttes ut i samband med arbetet då den går till boden där växelriktaren är placerad och var för klen. Men jag förstår heller inte riktigt varför dom inte skulle kunnat skarvas isåfall, borde väl inte varit så svårt och gett ett bättre resultat än detta.GK100 skrev:
Det hade givetvis gått att skarva men bäst hade varit att ordna kopplingar invändigt i skåpet och sen satt ev kapsling som behövs kloss mot och i överkant skåpet. Den kapslingen borde då också varit rejälare och oberoende material utan öppningsbart lock det är inget lämpligt i utsatta lägen och med stark sol.J jb132 skrev:Dom tre kablarna som går ner från den nya plastkapslingen kom förut ut från mätarskåpet, och två av dom är samma så antar att det var dom han menade var för korta, den tredje byttes ut i samband med arbetet då den går till boden där växelriktaren är placerad och var för klen. Men jag förstår heller inte riktigt varför dom inte skulle kunnat skarvas isåfall, borde väl inte varit så svårt och gett ett bättre resultat än detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså något sånt här med allt i original kvar in mot skåpet som det var och ev ny kabel-kablar (gul) ansluten till kapsling med mätaren. Hade garanterat varit oerhört mycket mindre jobb och bättre resultat på alla sätt. Tyvärr finns väldigt lite förmåga att se och planera små installationer-kompletteringar hos många som kastats in i branschen. I ditt fall verkar de haft fullt upp med att trassla till det maximalt.
Hur ser det ut i insidan av mätarskåpet? Intressant att se hur de dragit in de nya kablarna till smartmätaren...
Är det bara en utgående kabel (huvudledning) i från mätarskåpet så hade allt kunnat monteras i undercentralen (gruppcentralen).
Om det är flera utgående huvudledningar exempelvis en till huset och en annan till garaget så hade strömtransformatorerna kunnat monteras inne i mätarskåpet och endast en kabel dragits mellan dessa och smartmätaren som kan placeras fritt exempelvis vid undercentralen.
I övrigt så bör man undvika kabelgenomföring på översidan av kapslingar som monteras där regn och snö förekommer
Är det bara en utgående kabel (huvudledning) i från mätarskåpet så hade allt kunnat monteras i undercentralen (gruppcentralen).
Om det är flera utgående huvudledningar exempelvis en till huset och en annan till garaget så hade strömtransformatorerna kunnat monteras inne i mätarskåpet och endast en kabel dragits mellan dessa och smartmätaren som kan placeras fritt exempelvis vid undercentralen.
I övrigt så bör man undvika kabelgenomföring på översidan av kapslingar som monteras där regn och snö förekommer
Redigerat:
Ja precis, en av sakerna jag också menar att kabeldragningen här bara verkar tilltrasslad i onödan med ett uselt slutresultat.GK100 skrev:
Det hade givetvis gått att skarva men bäst hade varit att ordna kopplingar invändigt i skåpet och sen satt ev kapsling som behövs kloss mot och i överkant skåpet. Den kapslingen borde då också varit rejälare och oberoende material utan öppningsbart lock det är inget lämpligt i utsatta lägen och med stark sol.
[bild]
Alltså något sånt här med allt i original kvar in mot skåpet som det var och ev ny kabel-kablar (gul) ansluten till kapsling med mätaren. Hade garanterat varit oerhört mycket mindre jobb och bättre resultat på alla sätt. Tyvärr finns väldigt lite förmåga att se och planera små installationer-kompletteringar hos många som kastats in i branschen. I ditt fall verkar de haft fullt upp med att trassla till det maximalt.
Det är tre utgående huvudledningar, en till husets undercentral, en till garaget och den nya till boden där växelriktaren sitter.H HSP skrev:Hur ser det ut i insidan av mätarskåpet? Intressant att se hur de dragit in de nya kablarna till smartmätaren...
Och ja kabelgenomföringarna på ovansidan av lådan reagerade jag också på, verkar dessutom rätt onödigt då lådan har ingångar på sidorna också om man inte fick plats med fler undertill. Men som sagt tycker jag den här lådan inte skulle ha använts alls och det verkar ni ju hålla med om.
Menar du att det finns såna kåpor med DIN-skena utanpå så att man kunnat montera smartmätaren inne i mätarskåpet? Kåpan till vänster håller ju huvudsäkringarna, men du kanske menade kåpan till höger?U Utsliten och utdömd skrev: