GomorronYxskaft
Hej,

Jag har läckage vid skorstenen tegel. Svårt att hitta felet men tänkte prova att linda in skorstenen med byggplats för att utesluta läckage där. Jag eldar nästa varje dag och har skorstenskupa.

Finns det risk att jag istället skapar andra problem typ kondens? Frostsprängning?

L
Du får skaffa en rökbomb och provtrycka skorstenen , det med att plasta eller annat är förkastligt och inget bra ,
Om det läcker som du säger , så har du nog ett eldningsförbud i det här fallet , med eller utan sotarns hjälp , du ska inte gasa ihjäl dig

GomorronYxskaft
Ok tack för viktig info. Jag tror det läcker på annat sätt men tänkte ändå ifall jag kunde utesluta läckage via tegel och skorstenskransen så jag kan lokalisera läckaget. Tänkte så jag inte skapar något påtagligt problem med kondens eller liknande.

Staffans2000
Det klart du kan plasta in den på prov. Några kondensproblem behöver du inte oroa dig för. Jag har svårt att förstå vad du vill uppnå, men det viktiga är ju att du själv har koll.

GomorronYxskaft
Ok bra. Det läcker ungefär 1-2 ggr i månaden vid hård vind och regn så är nog något annat men jag har fått så många förslag på åtgärd att jag tänkte utesluta.

M
Det går fint att linda in den med byggplast eller pressening. Se bara till att plasten inte åker in under pannor eller plåt så du förvärrar situationen :)

Det är ganska vanligt att en gammal skorsten med dåliga fogar börjar läcka. Däremot så är ett eldningsförbud kanske inte så långt borta, så du behöver antagligen göra om fogarna ovan nock och glidgjuta invändigt för att få ordning på den.

Sen står den i 100 år till :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.