Hej

Det här med ångspärr, ojoj vad man har att grubbla på.

Nu till nästa byggnadsmoment.

Garage, runt 100m2 som är våningen under huset. Garaget är tänkt att alltid vara uppvärmt, men inte mer än kanske 10 grader under vintern, vad jag har tänkt. Således kommer man under temperaturnivån som många tycks placera runt typ 14 grader, för att man ska plasta.

Däremot är garaget en egen brandcell (vad det nu innebär för plastandet, kanske inget?) samt att huset ovanpå ska vara riktigt noggrant plastat. Våningen ovanpå er ej ännu inredd, så det är rimligt att man plastar golvet ovanför, istället för taket i garaget.

Väggstommen är 45x220, så det blir rätt tjocka isoleringsskivor om man isolerar hela väggen. Ju mer isolering desto viktigare med plastningen vad jag har förstått. Alternativt så stoppar man i en tunnare skiva och hoppar över plasten.

En vägg är murad och nedgrävd, övriga väggar är trä och har träpanel på utsidan.

Är det någon som har ett bra svar på om det är vettigt att plasta?

Jag tänker, låt säga att man bestämmer sig för att ha 20+ året om, och INTE har valt att stoppa i ångspärren, då vore det på sin plats att riva ned sina skivor och sätta dit en?

Alternativet är kanske ångbroms, som jag inte riktigt har läst på om ännu, men jag förstår principen.

edit: Jag kommer att ha ventilation i garaget, men inte som kopplas till husets ordinarie FTX pga att det inte godkänns pga brandrisk. Så det blir en fläkt på var sida, en som släpper in luft och en som drar ut, tänkte jag.

Redigerat:
Alternativet är att använda cellulosa isolering istället. Då ska du inte ha plast oavsett temperatur.

Jag har vindtätat med traditionell papp i garaget, som jag har hört inte klarar att fyllas med sprutisolering.
I efterhand må det vara ett rätt kasst beslut. Så i så fall kanske man skulle skaffa skivor av cellulosa då? - Vilka är rätt ovanliga vad jag hört, men de kanske finns att få tag i.

Eller så går det att spruta i isolering även här, vad vet jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.