Om jag har plastfärg på en putsad källarvägg måste ju denna tas ner. En person jag snackade med sa att jag inte behöver slipa ner ALLT utan att det räcker med att göra punktvisa hål för fukten att tränga ut. Dessa ska sedan spacklas och sen målar man hela väggen med silikatfärg. Kommer fukten att tränga ut ur de hålen eller fungerar det inte alls? Måste jag i så fall slipa hela väggen?

har du fuktskador i den färgen som sitter på?
gaia

B
Samma fråga! du kan ha god fukt genomsläpp på andra punkter

Du kan inte måla silikatfärg direkt ovanpå väggfärg! Då fyller inte silikatfärgen någon som helst funktion.

Så länge man inte har problem med fukt går det jättebra att använda sig av helt vanlig väggfärg.

Men känner du för det så skrapa ner all färg och putsa om väggarna, sen kan du måla med silikatfärg.

Hej!

Putsen är väldigt våt bakom färgen så fukt finns där i ganska stor mängd. Dock har jag för tillfället varken tid/råd att dränera, och putsa upp nytt är bortkastat ( i och med att fukten kommer igen). Ska därför bara måla. Färgen bär inga tecken på fuktskador, den är vit och fin.

Har nu pratat med en murare som sa att det är helt ok att göra små hål och sedan måla med silikatfärg. Det löser inga fuktproblem men det är en lösning som inte förstör väggen med instängd fukt. God ventilation och eventuellt en avfuktare räcker så länge.

Pratad med en murare gällande silikat?Lyssna på istället på Jens(byggahus alldeles eget färgorakel);-)
när han säger att den inte fyller ngn funktion då den inte kan binda sig med kemiskt med putsen men vill du slänga pengar i sjön på en färg som är dyr så är det upp till dig.
Lycka till

B
är den våt är det bara att ordna, förmodligen kommer puts ramla ner när du börjar arbeta. men sådant går att fixa.

apankoko1 skrev:
Hej!

Putsen är väldigt våt bakom färgen så fukt finns där i ganska stor mängd. Färgen bär inga tecken på fuktskador, den är vit och fin.
Plastfärgen klarar sej alltid fint .... hållbar som en plastpåse. Det är putsen bakom som tar stryk av fukten. Man kan ibland riva av färgen i stora bitar och bakom brukar det vara mycket löst sand av puts som smulats sönder.

Man får måla med silikatfärg på putsad yta, eller ytor som är tidigare målade med kalkfärg eller silikatfärg - står på silikatfärgburken ! Om din vägg är målat med plastfärg så går det knappt att övermåla med silikat - den fastnar dåligt eller inte alls.
Sitter färgen så bra som du säger så kan du måla med samma färg som det redan är målat .... det blir varken sämre eller bättre av en lager plast till.

Hade det varit min källare så skulle jag riva färgen och låta väggen torka ut. Torkar den så är dräneringen ej akut och kanske behövs inte alls ...?
Mina fuktskadade källarväggar torkade ut efter att plastfärgen tagits bort. Putsskador reparerades med likadan puts, väggar målades med silikatfärg och inga fuktproblem sen ca 6 år tillbaka. Omdräneringen uteblev :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.