Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
En modern isolerad och plastad vägg tycks bygga på antagandet om att rumssidan typiskt är varmare än utsidan.
Utsidan av den södra väggen när solen ligger på så här års är väsentligt varmare än insidan. Det borde leda till kondens på fel sida av plasten.
Och det är precis det vi ser i min grannes källare som ligger halvvägs under mark. De delarna av väggen som sticker upp ur marken har kraftig kondens bakom plasten. De delarna som ligger under mark tycks inte ha det i samma utsträckning.
Hur ska man som orolig amatör tolka det här? Plötsligt räcker det inte med att se till att plasten är tät. Finns det alltså en massa andra intressanta bivillkor att ta i beaktande? Säg att man installerar frikyla och håller huset på 26 grader hela sommaren. Kommer man att få kondens i samtliga väggar hela sommaren då?
Utsidan av den södra väggen när solen ligger på så här års är väsentligt varmare än insidan. Det borde leda till kondens på fel sida av plasten.
Och det är precis det vi ser i min grannes källare som ligger halvvägs under mark. De delarna av väggen som sticker upp ur marken har kraftig kondens bakom plasten. De delarna som ligger under mark tycks inte ha det i samma utsträckning.
Hur ska man som orolig amatör tolka det här? Plötsligt räcker det inte med att se till att plasten är tät. Finns det alltså en massa andra intressanta bivillkor att ta i beaktande? Säg att man installerar frikyla och håller huset på 26 grader hela sommaren. Kommer man att få kondens i samtliga väggar hela sommaren då?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Var finns denna plast? Och hur ser du "baksidan" av den?fiskbuggaren skrev:
Men det är väl så i vårt land att den endast är ett fåtal timmar om dagen, och väldigt få dagar om året, som det är varmare ute än inne.
Dessa dagar är dessutom den relativa luftfuktigheten ganska låg.
Och RH utomhus påverkas inte av duschar, långkok, disk, tvätt och tork.
Däremot har jag fått för mig att i Florida sätter man plasten på utsidan av den lilla isolering man har.
(Man isolerar för att hålla värmen ute, inte inne som här.)
OT
Den värsta solbrännskadan jag fått var på luciadagen 13/12 2001 då jag hade glömt kepsen på hotellet.
Flinten blev högröd och skinnet på hjässan krullade sig
Det var i centrala Florida när vi riggade på den här skönheten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Grannen hade rivit väggen inifrån för att dra slang. Innifrån räknat: gips, plast, isoleing. Plasten i fråga är genomskinlig varför man utan problem ser genom den.KnockOnWood skrev:Var finns denna plast? Och hur ser du "baksidan" av den?
Men det är väl så i vårt land att den endast är ett fåtal timmar om dagen, och väldigt få dagar om året, som det är varmare ute än inne.
Dessa dagar är dessutom den relativa luftfuktigheten ganska låg.
Och RH utomhus påverkas inte av duschar, långkok, disk, tvätt och tork.
Däremot har jag fått för mig att i Florida sätter man plasten på utsidan av den lilla isolering man har.
(Man isolerar för att hålla värmen ute, inte inne som här.)
OT
Den värsta solbrännskadan jag fått var på luciadagen 13/12 2001 då jag hade glömt kepsen på hotellet.
Flinten blev högröd och skinnet på hjässan krullade sig
Det var i centrala Florida när vi riggade på den här skönheten
[bild]
Jag tänkte inte främst på utetemperaturen mot innetemperaturen utan just lokalt inne i väggen där den yttre delen torde vara varmare än den inre.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag förstår hur du menar, och det är ett intressant resonemang!fiskbuggaren skrev:
Fast om man ser luften inne i väggen, innesluten i isoleringen som relativt stillastående,
så ökar ju inte risken för kondensering bara för att denna luft värms upp. Fuktinnehållet förblir ju ungefär det samma
Om alltså temperaturen på andra sidan plastfolien, på insidan alltså, hålls någorlunda konstant.
Men någon mer mer kunskap om värme, fuktighet, daggpunkt osv får bena ut frågan
En tanke i sammanhanget dock, med bäring på ditt påpekande att det är temperaturen inne i väggen som är av intresse:
Dagens mode med svart/nästan svart ytterpanel på nyfunkishusen bör leda till mycket högre temperatur inne i väggen
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör man egentligen med plast i vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fyller man bäst igen skarvar i golv väggar och tak när man flyttat en vägg? Ska det vara plast och gullfiber i golvet som är ca 10 cm djupt?
Stenhus -
Vågar jag gjuta igen nu? Avloppsskarv gjutjärn->plaströr 30talshus.
Vatten & Avlopp -
Vad gäller egentligen? Flytspackel med plastmatta och golvbrunn
Badrum -
Är detta verkligen korrekt lagd plastmatta i toalett?
Golv