Ska bygga ett garage på gjuten platta med tillhörande förråd bredvid.

Ska man ha plast eller inte i väggar och tak.
Kommer nog troligtvis bli 145 väggar med 45 liggandes på insidan. Kommer att värma upp utrymmet vid behov. Alltså om man behöver tina av och mecka med nån skoter eller så.

Hittar inget vettigt svar på forumet.
 
Hur ofta ska det värmas upp och till vilken temperatur?
 
Om det är kallställt ibland så skall du absolut inte ha plast. Satsa på en ångbroms, och gärna en isolering som kan andas ut ev fukt (cellulosa/lin/annat). Isoleringen kostar mer, men låter byggnaden ”andas”
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Ska du tina av skoter blir det rejält fuktigt så en ångbroms är nog nästan ett krav, och en avfuktare
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Om det är kallställt ibland så skall du absolut inte ha plast. Satsa på en ångbroms, och gärna en isolering som kan andas ut ev fukt (cellulosa/lin/annat). Isoleringen kostar mer, men låter byggnaden ”andas”
Ångbroms på utsidan av 45x45 eller emellan 145 och 45 reglarna?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ska du tina av skoter blir det rejält fuktigt så en ångbroms är nog nästan ett krav, och en avfuktare
Kommer troligtvis köra med en dieselvärmare när jag ska värma den 15kvm stora ytan.
 
R Revoman skrev:
Ångbroms på utsidan av 45x45 eller emellan 145 och 45 reglarna?
Jag hade kört på insidan av 45x45, men det är min känsla, kanske finns ngn annan uppfattning
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Kan vi inte lugna oss med rekommendationerna tills förutsättningarna är klara? :)

För att kunna ge en bra rekommendation behöver vi minst veta:

Kommer normaltillståndet vara att utrymmet kommer vara kallställt? Hur ofta tror du att det kommer värmas upp?

När det värms upp, vilken temp kommer du ha och under hur lång tid?

Var tar vattnet från snösmältningen vägen? Försvinner det ner i en golvbrunn eller blir det liggandes på golvet?
 
A Amrich skrev:
Kan vi inte lugna oss med rekommendationerna tills förutsättningarna är klara? :)

För att kunna ge en bra rekommendation behöver vi minst veta:

Kommer normaltillståndet vara att utrymmet kommer vara kallställt? Hur ofta tror du att det kommer värmas upp?

När det värms upp, vilken temp kommer du ha och under hur lång tid?

Var tar vattnet från snösmältningen vägen? Försvinner det ner i en golvbrunn eller blir det liggandes på golvet?
Normalt kommer det va kallställt. Blir mest att värma upp ett dygn lite då och då, kanske 15ggr på en vinter. (fjällstuga)

Värmer till kanske 15 grader.

Golvbrunn kommer att finnas.
 
Det brukar bli vädervärdigt fuktigt i ett isolerat kallgarage på vintern. Det växer mögel överallt och allting rostar. Min rekommendation är att låta det vara oisolerat.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
R Revoman skrev:
Normalt kommer det va kallställt. Blir mest att värma upp ett dygn lite då och då, kanske 15ggr på en vinter. (fjällstuga)

Värmer till kanske 15 grader.

Golvbrunn kommer att finnas.
Med de förutsättningarna tycker jag plast låter som en dålig idé. Ångbroms på sin höjd.

Nu kanske du är fast bestämd gällande isolering men om syftet bara är att tina av en skoter eller två några få gånger per år är jag inne på @heimlaga’s idé om att det kanske gör dig bäst oisolerat?

En byggfläkt riktad mot en snöig skoter i ett 15m² utrymme borde tina den ganska snabbt även om det är oisolerat.
 
H heimlaga skrev:
Det brukar bli vädervärdigt fuktigt i ett isolerat kallgarage på vintern. Det växer mögel överallt och allting rostar. Min rekommendation är att låta det vara oisolerat.
Inte ens lite isolering i taket ?
 
Rickard.
R Revoman skrev:
Normalt kommer det va kallställt. Blir mest att värma upp ett dygn lite då och då, kanske 15ggr på en vinter. (fjällstuga)

Värmer till kanske 15 grader.

Golvbrunn kommer att finnas.
Varför i hela friden ska du ha så mycket isolering då?

95mm är troligtvis redan mer än du "behöver" och också mindre känsligt/torkar lättare.
 
Cheesen
H heimlaga skrev:
Det brukar bli vädervärdigt fuktigt i ett isolerat kallgarage på vintern. Det växer mögel överallt och allting rostar. Min rekommendation är att låta det vara oisolerat.
Det brukar bero på att man har plast i väggarna... Det blir liksom för dålig ventilation.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Varför i hela friden ska du ha så mycket isolering då?

95mm är troligtvis redan mer än du "behöver" och också mindre känsligt/torkar lättare.
Ibland kanske man är där en hel vecka och vill ha lite varmt och isolering är inte så dyrt, mindre energi åtgång (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.