4 142 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Plasma eller LCD
Sida 1 av 3
Vad ska man välja. Förstår att LCD tar över mer och mer och att livslängden är längre på dessa samt bilden bättre. Men är plasman borta om 5 år? Den känns billigare i dagsläget.
Hur är det sedan med digalttv - går det att se på dessa skärmar när det analoga sändningarna släcks?
Mvh
L
Hur är det sedan med digalttv - går det att se på dessa skärmar när det analoga sändningarna släcks?
Mvh
L
Digital-tv kan du se på vilken tv som helst med scartkontakt eller videoíngång. Ja har du inte det så kan du använda en RF-modulator för att omvandla videosignalen till antennsignal och verkligen se digital-tv på vilken tv som helst helt oreserverat.Lewen skrev:
Vad jag förstår ligger några tv-tillverkare i startgroparna för att bygga in digital-tv dosan i apparaten. Vad du sparar på det är att du slipper en dosa bredvid tv:n.
Vad man däremot kanske ska se upp lite är om tevens upplösning klarar HD-tv. Å andra sidan sjunker priserna hela tiden så det kanske är bättre att köpa en billig tv idag med lägre upplösning för att sedan om några år köpa en lika billig som klarar HD-tv.
Kravet på stort antal pixlar ökar med storleken på bilden, för jag tror inte att man backar i rummet i motsvarande grad som man köper en större skärm. Att plasma skärmarna är billigare i storleken 37" beror oftast på att de har ett mindre pixel värde jämfört med LCD. Själv tänkar jag nu på LCD med HD upplösning i 32 eller 37", priset till nyår blir nog 10.000-15.000 för denna TV.
Men är kravet en större skärm >40" så är det ju idag endast Plasma att tänka på, men försök då hitta en som klarar en HD upplösning. Då blir det dock inte så billigt längre
Men är kravet en större skärm >40" så är det ju idag endast Plasma att tänka på, men försök då hitta en som klarar en HD upplösning. Då blir det dock inte så billigt längre
Hm, var inne och tittade på Pricerunner och nästan alla av de PlasmaTV 42" som kostade mindre än 20.000:- hade en upplösning på 852x420 detta fastän jag sökte på HDTV. Jag trodde minsta pixelnivå för att kalla sig HDTV 720p vilket är 1280x720. Om man tittade på LCD och HDTV så låg pixelantalet ofta runt 1366x768.
Läste detta på Pricerunner:
High Definition TV (HDTV) innebär att en TV kan ta emot signaler på minst 720p eller 1080i via någon av TVn:s ingångar
Vilket betyder att för att kallas sig HDTV på Pricerunner så räcker det att man kan ta emot 720P i ingången, inte att man ska kunna vissa detta pixelantal på skärmen??
Därför måste jag ändra mitt tidigare inlägg att man bör välja en HDTV till att välja en skärm med pixlar över 1280x720, detta också för att kunna använda TV-n som dataskärm
Läste detta på Pricerunner:
High Definition TV (HDTV) innebär att en TV kan ta emot signaler på minst 720p eller 1080i via någon av TVn:s ingångar
Vilket betyder att för att kallas sig HDTV på Pricerunner så räcker det att man kan ta emot 720P i ingången, inte att man ska kunna vissa detta pixelantal på skärmen??
Därför måste jag ändra mitt tidigare inlägg att man bör välja en HDTV till att välja en skärm med pixlar över 1280x720, detta också för att kunna använda TV-n som dataskärm
LCD kommer troligen att ta över helt ifrån plasma. Läste en del om detta i senaste HemmaBio nummret (nr 8). Det är också en skillnad i hur nära man kan sitta en plasma och en lcd innan man börjar se pixlarna En LCD kan du sitta närmare. "En 42-tums plasma bör man ha ett tittavstånd på över tre eller gärna fyra meter. De flesta LCD-apparaer klarar sig bra från två meter och uppåt" (saxat från HemmaBio nr 8)
Håller helt med Hemmabio. Jag har nu tittat lite mer på LCD vs Plasma. Det ser ut som Plasma har lämnat 40" om man ser på högupplösande skärmar, troligen tar LCD över där. Däremot på 50" (inte på 40") så hittade jag skärmar på 1366x768.
Och som alltid så är det väl inte bara storleken som räknas utan det ska väl ocskå vara med lite kvalité.
idag så är nog priset för bästa val inkl kvalité:
32" LCD runt 14000:-
37" LCD runt 17000:-
50" Plasma runt 35000:-
Och som alltid så är det väl inte bara storleken som räknas utan det ska väl ocskå vara med lite kvalité.
idag så är nog priset för bästa val inkl kvalité:
32" LCD runt 14000:-
37" LCD runt 17000:-
50" Plasma runt 35000:-
Korrekt, det var dock endast info från min sida, inget dömande om huruvida dom var bra eller inteM@ZE skrev:
Jag vet inte på vilka grunder du dömer ut Ex. andersson och centrum som sämre plasmor, har du kollat på dom eller grundar du ditt tyckande på faktabladet.
själv var jag inne på en av dom stora TV-handlarna i förra veckan, Elgiganten tror jag det var och rent jämförelsevis när jag såg två av dom på väggen så hade en tv för 17000 som hängde jämte en som kostade 25000 bättre bild.......
*Edit* formulering
Det är inte lätt att jämföra plasmor i butik heller. En del ställer om bilden så att den visar lite sämre bild och får den som det kanske är kampanj på, att framstå som betydligt bättre.
Sen är jag nyfiken på vilka 50" plasmor som ligger på 35 tkr? Håller precis på att köpa in en Pioneer 506 XDE och jag har faktiskt inte hittat någon plasma med så otroligt bra bild ännu. Den säljs via nätet för 46 tkr och list är 56 om jag kommer ihåg rätt.
Sen är jag nyfiken på vilka 50" plasmor som ligger på 35 tkr? Håller precis på att köpa in en Pioneer 506 XDE och jag har faktiskt inte hittat någon plasma med så otroligt bra bild ännu. Den säljs via nätet för 46 tkr och list är 56 om jag kommer ihåg rätt.
Ingen av dom två apparater jag tittade på var kampanjade, så jag hade nog valt den med bäst bild, som dessutom var billigareOLHA skrev: