1 449 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Planteringsråd Tujahäck
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det beror nog på hur bra staketet sitter fast om man börjar gräva bredvid.C crazytok skrev:
De bör stå i öppen jord eller kanske jord med lite täckbark på. Ingen konkurrens från gräs eller annat innan de har etablerat sig, vilket tar några år.C crazytok skrev:
Det blir nog för torrt, redan att ha dem ovanför en slänt gör att de står torrt och kräver vattning.C crazytok skrev:
Det beror nog på hur bra staketet sitter fast om man börjar gräva bredvid.BirgitS skrev:
Staketet kommer stå bra ändå, det är ganska väl förankrat och kommer tuja häcken framför kommer det inte vara någon belastning. Med tiden kommer man kanske ta bort staketet om man får det tillräckligt tätt.
De bör stå i öppen jord eller kanske jord med lite täckbark på. Ingen konkurrens från gräs eller annat innan de har etablerat sig, vilket tar några år.
Då får det bli öppen jord med täckbark. Vad hade du valt som avskiljare mot gräsmattan?
Det blir nog för torrt, redan att ha dem ovanför en slänt gör att de står torrt och kräver vattning.
Ja så är det nog, blir nog bäst att gräva ner dem. Jag skulle kunna lägga en droppslang där om det behövs. Kanske lika bra att lägga en temporär slinga till en början ändå för att underlätta etableringen för dem eller vad tror du?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
När jag hade häckar så hade jag ingen särskild avskiljare utan en gång om året kantskar jag med en spade så jag är inte rätt person att svara.C crazytok skrev:
Ja, det kan vara bra.C crazytok skrev:
Vill du att man ska fortsätta att se de individuella plantornas konform eller att det ska se ut som en slät häck?C crazytok skrev:
Kanske väl tätt i det första fallet men eventuellt inte tillräckligt tätt för det andra fallet (handlar förstås om vilket tid man kan tänka sig att vänta) men jag är ingen tujaexpert.
Klicka här för att svara