Ingen? :-)

BirgitS
C crazytok skrev:
Frågan är isf hur nära staketet vi vågar plantera?
Det beror nog på hur bra staketet sitter fast om man börjar gräva bredvid.
C crazytok skrev:
Bara gräva ner och låt det växa gräs imellan? Gräv ner och bara låta det vara jord (kanske täckbark? över?
De bör stå i öppen jord eller kanske jord med lite täckbark på. Ingen konkurrens från gräs eller annat innan de har etablerat sig, vilket tar några år.
C crazytok skrev:
Eller kanske t.o.m. låta dom stå lite upphöjda som dom gör nu och lägga en stenrad emot dom?
Det blir nog för torrt, redan att ha dem ovanför en slänt gör att de står torrt och kräver vattning.

BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS
Det beror nog på hur bra staketet sitter fast om man börjar gräva bredvid.

Staketet kommer stå bra ändå, det är ganska väl förankrat och kommer tuja häcken framför kommer det inte vara någon belastning. Med tiden kommer man kanske ta bort staketet om man får det tillräckligt tätt.

De bör stå i öppen jord eller kanske jord med lite täckbark på. Ingen konkurrens från gräs eller annat innan de har etablerat sig, vilket tar några år.

Då får det bli öppen jord med täckbark. Vad hade du valt som avskiljare mot gräsmattan?

Det blir nog för torrt, redan att ha dem ovanför en slänt gör att de står torrt och kräver vattning.

Ja så är det nog, blir nog bäst att gräva ner dem. Jag skulle kunna lägga en droppslang där om det behövs. Kanske lika bra att lägga en temporär slinga till en början ändå för att underlätta etableringen för dem eller vad tror du?

Föresten, blir det FÖR tajt att plantera dom enligt bild? Är det en nackdel?

BirgitS
C crazytok skrev:
Vad hade du valt som avskiljare mot gräsmattan?
När jag hade häckar så hade jag ingen särskild avskiljare utan en gång om året kantskar jag med en spade så jag är inte rätt person att svara.
C crazytok skrev:
Jag skulle kunna lägga en droppslang där om det behövs. Kanske lika bra att lägga en temporär slinga till en början ändå för att underlätta etableringen för dem eller vad tror du?
Ja, det kan vara bra.
C crazytok skrev:
Föresten, blir det FÖR tajt att plantera dom enligt bild? Är det en nackdel?
Vill du att man ska fortsätta att se de individuella plantornas konform eller att det ska se ut som en slät häck?
Kanske väl tätt i det första fallet men eventuellt inte tillräckligt tätt för det andra fallet (handlar förstås om vilket tid man kan tänka sig att vänta) men jag är ingen tujaexpert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.