Jag har en tomt som på 3 av 4 sidor är uppbyggd med gammal stenmur (huset byggt runt 1920). Som det är nu är det bara ett lågt staket som går runt om som inramning. På de flesta ställena är det ingen växtlighet nära muren, men på en sträcka på 4-5 meter går en syrén häck/berså och på ett annat ställe en spirea-buske.

Mitt önskemål är att få en mer inramad trädgård och då tänker jag att ganska höga buskar/häck skulle vara trevligt för att få en mer instängd/avgränsad trädgård mot omgivningen.

Mitt problem/fråga är att jag läst och hört att stenmuren som tomten är uppbyggd på kan skadas av rotsystemen i växter som man ev. skulle plantera på/nära muren. Därför vet jag inte om man vågar plantera där. För att det ska se vettigt ut så behöver man plantera dem ganska nära 20-60 cm ifrån kanske, annars blir det lite konstigt.

En trädgårdsmästare jag pratat med säger det går bra om man väljer växter med svaga rotsystem. Andra rekommenderar det inte alls etc. Svårt att veta. Syrenhäcken som finns har väl varit där i minst 50 år antar jag och det har ju gått bra, men kan det bli annorlunda med nyplanterat?

Utseendemässigt vill jag egentligen ha något som är ganska "vild"växande i stilen, jag gillar t ex syren, som ger en organisk och gammaldags känsla. Jag gillar inte formklippta och strikta häckar.

Tacksam om någon har råd och erfarenhet om detta? Visar bild på tomtens uppbyggnad/stenmuren jag nämner.

• En gammal stenmur med ett lågt svart staket ovanpå längs en trottoar, några små växter i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.