Vi håller på och planerar vårt nya kök. Synpunkter och tips tas tacksamt emot.

Vi har fått kompromissa en del eftersom det inte finns nån hel vägg, men vi tycker att vi kommit fram till en bra lösning.

Nu vill vi höra vad experterna i detta bra forum har att säga..... ;)

För övrigt har vi valt Kvik mörk ek alu. Varför vi har valt Kvik är för att deras Design-serie är 95 cm i bänkhöjd och vi är båda långa.

• bild1_004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterliga en del från en annan vinkel!

• bild2_005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? :-?

Skåphörnet, är både bänk- och väggskåp anpassade för hörn där? Det ser lite märkligt ut främst hos väggskåpen.

Varför är hällen placerad i ett hörn? Tänker ni bygga så eller vad finns där idag, tomrummet som är bakom hällen så att säga.

Lite plottrigt som helhet, svårt att sätta fingret på vad det är. Det känns lite huller-om-buller... :-/

Skåphörnet är så här: bänkskåpet är ett hörnskåp med rondell. Väggskåpet är ett hörnskåp som går rakt in, alltså inget vanligt hörnskåp.

Vad gäller spisen så ska vi givetvis bygga en "snedvägg" bakom och sen bygga in en liten hylla i hörnet. Det var lite svårt att få det snyggt i ritprogrammet.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "huller om buller" men det kanske blir för mycket "luckor" för som det är nu har vi inbyggd diskmaskin. Vi har velat fram och tillbaka om vi ska ha det eller en vanlig i rostfritt.
Kylskåpet kommer att bli högre i verkligheten, så det är bara toppskåpet som kommer att synas från sidan.

Med huller-om-buller så är det mycket som stör ögat för att se en för ögat vilsam lösning. T ex bänkskåp under en del av bardisken, bänkskivan i olika vinkar och vrår, det halvhöga skafferiet (?) bredvid KF som känns lite ensamt där och den trappa (höjdstegen mellan KF, skafferi, väggskåp) som ser ut att vara där men jag antar att det är ritprogrammet som inte håller måttet där också.

Det ser också ut att bli en riktig lurig vrå i hörnet dör KF står.

Finns det något möjlighet att jobba med en lösning med ett stort hörnskafferi kanske?

Det är mer en känsla jag får när jag ser ritningen. Ofta kan kan tänka "här har de fått till det" men nu ser jag snarare "oj, hur har de tänkt nu"...

Inget illa menat! En ritning är ju alltid en ritning.

Tack för dina synpunkter :)

Vi har jobbat väldigt länge med just den hörnan. Som sagt så kommer kyl/frys linjera i överkant. Med det halvhöga skafferiet tänkte vi som så att det inte skulle kännas som nån trång passage när man kommer in genom dörren.

Skåpet jämte kylen kommer att vara öppen med micro i.

Såg av en slump en bild på Marbodal som var väldigt lik er ritning. Bjussar på den som inspiration i kompensation för mina hårda ord... :)

FormEk1.jpg

En tanke bara...Har ni provat att flytta köket till andra sidan dvs matbordsdelen? Eftersom ni "slipper" ett fönster får det plats mer väggskåp. Dessutom får ni med det extra fönstret en ljus och härlig matplats.

Det har vi faktiskt inte tänkt på, men det är nog kanske för att man är ju lite "svensk" och vill ha matplatsen i anslutning till tv-rummet.

tack för tipset! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.