Planritning för övervåning med tre sovrum, badrum och hall. Alla rum har separat dörr och garderober finns i två av sovrummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Ni här är ju kunniga så det står härliga till!

Vi sitter lite i kläm här hur vi kan tänka med en planritning. Hur skulle ni göra om vi skall få till 4 sovrum uppe? där alla får varsin dörr dvs, utan genomfarts rum?

C
Man kan ana möjliga lösningar, men med så lite info blir det för mycket killgissande som sen kanske inte alls håller. Är ritningen skalenlig? Är trappan rätt inritad? Ser skumt ut med de supersmala passagerna på trapphålets kortsidor. Sätt ut lite grundläggande mått (typ längd x bredd på det hela) så man åtminstone kan "måttkalibrera" ritningen. Samt skriv hur små/stora rum ni minst behöver.

Hur höga är de befintliga väggarna mot resp. garderob under (förmodar jag) snedtaket? Hur hög är ytterväggen i det rum som går ända ut i fasad? Ligger det rummet under samma takyta, eller med högre takhöjd i en takkupa? Vad är taklutningen? Har ni någon sektion så lägg upp den - den besvarar förmodligen alla dessa frågor.

Släng också gärna upp planlösningen på bottenvåningen så man kan se om det går/inte går att trolla lite med trappan.

Redigerat:
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
hej,
rimliga frågor, övervåningen är 60 kvm ungefär.
Där det är Garderober är det snedtak.
vid snedtaket är det ca 1,3 m högt och i vanliga delar av huset är det 2,2 högt.
Vågar inte svara ppå lutningen på taket

I det stora rummet med den lilla garderoben så är det en kalkelugn och det andra rummet med dubbelgarderober är det en gammal spis som har puts på sig.
Här kommer också undervåningen.

Planritning av undervåning med kök, matsal, vardagsrum, hall och veranda. Innehåller flera kakelugnar och tvättavdelning.
Skapa konto

C
Vilken vacker planlösning, en klassiker med rundgång och rum med fönster om hörn!
Men jag behöver tjata om mer info (ursäkta upprepning av frågor du inte svarat på ;) )
F Fredric.Andersson skrev:
hej,
rimliga frågor, övervåningen är 60 kvm ungefär.
Kan du ge oss ETT längre mått åt endera hållet, t ex bredd x längd i något större rum? Normalt hade jag interpolerat utifrån något standardmått på köksinredning e.d., men här verkar inget sådant skalenligt ritat.
Hur ser de "omöjligt" små inpassagerna till rummen på trappans kortsidor ut i verkligheten?
Är det tre mindre barnrum plus ett större som ska rymma dubbelsäng, som ni behöver?
Där det är Garderober är det snedtak.
vid snedtaket är det ca 1,3 m högt och i vanliga delar av huset är det 2,2 högt.
Vågar inte svara ppå lutningen på taket
Jag utgår ifrån att 1,3 m-höjden är ute vid fasaden eftersom där finns små fönster, badrummet går ända ut i fasaden, och det uppenbart är (minst) dörrhöjd någon meter in? Både badrummet och en av garderoberna har ju dörrar i de lägena. Rätta mig om jag har fel.
Hur långt in blir snedtaket 2,2,m?

Det ser ju ut som det är (minst) dörrhöjd ute vid fasaden i den övre hallen, med dörr till balkongen (=taket över verandan), så jag antar att hallens tak bryter mot sadeltaket i någon form av frontespis.
Gäller samma för rummet mittemot hallen?
Står de bägge genomgående tvärväggarna på vinden rakt över hallens tvärväggar på bottenplan?

Vad är våningshöjden (golv till golv) mellan bottenplan och vindsplan? Bjälklagstjockleken?
Kan du ta de markerade måtten på bottenplanet?

Planskiss med markerade mått, köksområde med kakelugn, WC och hall som leder till veranda.
Skapa konto

C Chrzan skrev:
Vilken vacker planlösning, en klassiker med rundgång och rum med fönster om hörn!
Men jag behöver tjata om mer info (ursäkta upprepning av frågor du inte svarat på ;) )

Kan du ge oss ETT längre mått åt endera hållet, t ex bredd x längd i något större rum? Normalt hade jag interpolerat utifrån något standardmått på köksinredning e.d., men här verkar inget sådant skalenligt ritat.
Hur ser de "omöjligt" små inpassagerna till rummen på trappans kortsidor ut i verkligheten?
Är det tre mindre barnrum plus ett större som ska rymma dubbelsäng, som ni behöver?

Jag utgår ifrån att 1,3 m-höjden är ute vid fasaden eftersom där finns små fönster, badrummet går ända ut i fasaden, och det uppenbart är (minst) dörrhöjd någon meter in? Både badrummet och en av garderoberna har ju dörrar i de lägena. Rätta mig om jag har fel.
Hur långt in blir snedtaket 2,2,m?

Det ser ju ut som det är (minst) dörrhöjd ute vid fasaden i den övre hallen, med dörr till balkongen (=taket över verandan), så jag antar att hallens tak bryter mot sadeltaket i någon form av frontespis.
Gäller samma för rummet mittemot hallen?
Står de bägge genomgående tvärväggarna på vinden rakt över hallens tvärväggar på bottenplan?

Vad är våningshöjden (golv till golv) mellan bottenplan och vindsplan? Bjälklagstjockleken?
Kan du ta de markerade måtten på bottenplanet?

[bild]
haha, ja det är ett gammalt hus från 1900 ish.
Ja, tre barnrum plus 1 sovrum med dubbelsäng.

Här kommer lite uppskattade mått i Meter
på ovanvåning
Planskiss av ett hus med markerade mått, visar rum inklusive sovrum, badrum och hall. Röda handskrivna mått visar vägglängder i meter.
Skapa konto

dörren som är vid badrummet är ca 1,90 hög och 75 bred. (Ish) Så ja, ungefär samma mått på motsat sida.
Sovrum mittemot hallen på ovanvåningen har samma takhöjd som hallen.

Nedervåningen hallen har ungefär dessa mått i CM
Planritning av husets ovanvåning med markerade mått: hall, WC och källare. Mått: 220 cm, 161 cm, 100/120 cm. Indikerar rumsdimensioner.
Skapa konto

Höjden från trappan ned till taket är ca 4,2 meter ish
Kan ej svara på bjälklaget

C
Tack, det var till hjälp, men se nedan.
haha, ja det är ett gammalt hus från 1900 ish.
Ja, tre barnrum plus 1 sovrum med dubbelsäng.

Här kommer lite uppskattade mått i Meter
på ovanvåning
[bild]
dörren som är vid badrummet är ca 1,90 hög och 75 bred. (Ish) Så ja, ungefär samma mått på motsat sida.
Sovrum mittemot hallen på ovanvåningen har samma takhöjd som hallen.
...och det betyder att dessa två rum bildar två frontespisar med högre i tak ända ut i resp. fasad? Det är ju dörrhöjd ut till balkongen, men bara 1,3 m höjd längs långfasaderna i övrigt.
Stämmer detta?
Lägg gärna upp ritning på entréfasaden, alternativt fota husets entrésida utifrån, så både verandan, balkongen och taket över övre hallen kommer med, om det inte finns några ritningar.
Finns det någon tvärsektion på huset, så lägg gärna upp den också.

Hur kommer man in i det stora sovrummet som du mätt upp? Nästan lika knepigt med inpassagen till sovrummet mittemot. Ser det verkligen ut så IRL? Antingen är det bjälklag över nedersta delen av trappan, och det översta trappsteget inte är rakt/slutar tidigare, eller så är hallen på vindsplanet rejält bredare än på bottenplanet.
Kan du i så fall mäta dess bredd, samt kolla om det är samma bredd på sovrummet mittemot (vilket jag tror)?
Kan du fota från balkongdörren mot fondväggen så hela trappan och bägge rumsdörrarna kommer med?
Nedervåningen hallen har ungefär dessa mått i CM
[bild]
Tack!
I vilket skick är badet på vindsplanet och WC:n på bottenplanet? Så bra att ni inte tänkt göra något med dem, eller så att ni tänkt renovera dem? Samma fråga för tvättstugan.
Finns det några synliga bjälkar taket på bottenplanet, och i så fall var?
Höjden från trappan ned till taket är ca 4,2 meter ish
Vilket mått är detta? Väl inte våningshöjden? Eller har ni verkligen nästan 4 m takhöjd på bottenplan? Som trappan är ritad skulle den aldrig klara 4,2 m inom de angivna planmåtten utan att vara brant som en stege.
Det jag behöver är alltså dels våningshöjden (golv till golv), och dels rumshöjden på bottenplanet (mellanskillnaden blir ju bjälklagstjockleken).

Du märker nog vad jag är ute efter, och faller det ut så kan det bli både redigt och effektivt, men det hänger på MÅTT och HÖJDER på saker och ting :)

C
Glömde visst fråga om vilka plan- och/eller skyddsbestämmelser som gäller er fastighet. Detaljplan? Kulturminnesmärkning? Får ni t ex flytta på fönster och dörrar, glasa in balkongen, bygga till och i så fall hur mycket, etc?

Gammelnörden
[bild]

Hej!
Ni här är ju kunniga så det står härliga till!

Vi sitter lite i kläm här hur vi kan tänka med en planritning. Hur skulle ni göra om vi skall få till 4 sovrum uppe? där alla får varsin dörr dvs, utan genomfarts rum?
Bottenvåningsplan med sovrum, badrum, hall, balkong och kattvindar markerade som "G".
Skapa konto

Inspirationsförslag då måtten och konstruktionen av kattvindarna/G styr vad som är praktiskt genomförbart.😊

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
Inspirationsförslag då måtten och konstruktionen av kattvindarna/G styr vad som är praktiskt genomförbart.😊
Men blir det inte extremt små sovrum till höger?
Ritning över husplan med flera sovrum, där ett litet sovrum till höger har notering "2x2m?" som ifrågasätter dess storlek.
Skapa konto

C
NU börjar det klia i fingrarna, men utan uppgifter om åtminstone våningshöjd, foto på entréfasaden samt svar på frågorna i inlägg #7 försöker jag lägga band på mig ;)
Om även bild eller sektionsritning på takstolarna är nödvändig beror på svaren i det inlägget.

Gammelnörden
K Kane skrev:
Men blir det inte extremt små sovrum till höger?
[bild]
Som sagt styr måtten och ifall konstruktionen tillåter att kattvindarna/G kan inkluderas till rummen som helhetsyta eller sängalkover? TS frågade efter 4 rum...vill TS ha fyra stora rum får man nog bygga ut.

edit
Ändrat "du" till TS. (se följande inlägg...

Redigerat:
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Som sagt styr måtten och ifall konstruktionen tillåter att kattvindarna/G kan inkluderas till rummen som helhetsyta eller sängalkover? Du frågade efter 4 rum...vill du ha fyra stora rum får du nog bygga ut.😉
Jag har inte frågat efter 4 rum.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag ber om ursäkt, jag missade att det inte var från TS. 😬

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.