Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Ni här är ju kunniga så det står härliga till!
Vi sitter lite i kläm här hur vi kan tänka med en planritning. Hur skulle ni göra om vi skall få till 4 sovrum uppe? där alla får varsin dörr dvs, utan genomfarts rum?
Man kan ana möjliga lösningar, men med så lite info blir det för mycket killgissande som sen kanske inte alls håller. Är ritningen skalenlig? Är trappan rätt inritad? Ser skumt ut med de supersmala passagerna på trapphålets kortsidor. Sätt ut lite grundläggande mått (typ längd x bredd på det hela) så man åtminstone kan "måttkalibrera" ritningen. Samt skriv hur små/stora rum ni minst behöver.
Hur höga är de befintliga väggarna mot resp. garderob under (förmodar jag) snedtaket? Hur hög är ytterväggen i det rum som går ända ut i fasad? Ligger det rummet under samma takyta, eller med högre takhöjd i en takkupa? Vad är taklutningen? Har ni någon sektion så lägg upp den - den besvarar förmodligen alla dessa frågor.
Släng också gärna upp planlösningen på bottenvåningen så man kan se om det går/inte går att trolla lite med trappan.
Hur höga är de befintliga väggarna mot resp. garderob under (förmodar jag) snedtaket? Hur hög är ytterväggen i det rum som går ända ut i fasad? Ligger det rummet under samma takyta, eller med högre takhöjd i en takkupa? Vad är taklutningen? Har ni någon sektion så lägg upp den - den besvarar förmodligen alla dessa frågor.
Släng också gärna upp planlösningen på bottenvåningen så man kan se om det går/inte går att trolla lite med trappan.
Redigerat:
hej,
rimliga frågor, övervåningen är 60 kvm ungefär.
Där det är Garderober är det snedtak.
vid snedtaket är det ca 1,3 m högt och i vanliga delar av huset är det 2,2 högt.
Vågar inte svara ppå lutningen på taket
I det stora rummet med den lilla garderoben så är det en kalkelugn och det andra rummet med dubbelgarderober är det en gammal spis som har puts på sig.
Här kommer också undervåningen.
rimliga frågor, övervåningen är 60 kvm ungefär.
Där det är Garderober är det snedtak.
vid snedtaket är det ca 1,3 m högt och i vanliga delar av huset är det 2,2 högt.
Vågar inte svara ppå lutningen på taket
I det stora rummet med den lilla garderoben så är det en kalkelugn och det andra rummet med dubbelgarderober är det en gammal spis som har puts på sig.
Här kommer också undervåningen.
Logga in
Skapa konto
Vilken vacker planlösning, en klassiker med rundgång och rum med fönster om hörn!
Men jag behöver tjata om mer info (ursäkta upprepning av frågor du inte svarat på
)
Hur ser de "omöjligt" små inpassagerna till rummen på trappans kortsidor ut i verkligheten?
Är det tre mindre barnrum plus ett större som ska rymma dubbelsäng, som ni behöver?
Hur långt in blir snedtaket 2,2,m?
Det ser ju ut som det är (minst) dörrhöjd ute vid fasaden i den övre hallen, med dörr till balkongen (=taket över verandan), så jag antar att hallens tak bryter mot sadeltaket i någon form av frontespis.
Gäller samma för rummet mittemot hallen?
Står de bägge genomgående tvärväggarna på vinden rakt över hallens tvärväggar på bottenplan?
Vad är våningshöjden (golv till golv) mellan bottenplan och vindsplan? Bjälklagstjockleken?
Kan du ta de markerade måtten på bottenplanet?
Men jag behöver tjata om mer info (ursäkta upprepning av frågor du inte svarat på
Kan du ge oss ETT längre mått åt endera hållet, t ex bredd x längd i något större rum? Normalt hade jag interpolerat utifrån något standardmått på köksinredning e.d., men här verkar inget sådant skalenligt ritat.F Fredric.Andersson skrev:
Hur ser de "omöjligt" små inpassagerna till rummen på trappans kortsidor ut i verkligheten?
Är det tre mindre barnrum plus ett större som ska rymma dubbelsäng, som ni behöver?
Jag utgår ifrån att 1,3 m-höjden är ute vid fasaden eftersom där finns små fönster, badrummet går ända ut i fasaden, och det uppenbart är (minst) dörrhöjd någon meter in? Både badrummet och en av garderoberna har ju dörrar i de lägena. Rätta mig om jag har fel.F Fredric.Andersson skrev:
Det ser ju ut som det är (minst) dörrhöjd ute vid fasaden i den övre hallen, med dörr till balkongen (=taket över verandan), så jag antar att hallens tak bryter mot sadeltaket i någon form av frontespis.
Står de bägge genomgående tvärväggarna på vinden rakt över hallens tvärväggar på bottenplan?
Vad är våningshöjden (golv till golv) mellan bottenplan och vindsplan? Bjälklagstjockleken?
Logga in
Skapa konto
haha, ja det är ett gammalt hus från 1900 ish.C Chrzan skrev:Vilken vacker planlösning, en klassiker med rundgång och rum med fönster om hörn!
Men jag behöver tjata om mer info (ursäkta upprepning av frågor du inte svarat på)
Kan du ge oss ETT längre mått åt endera hållet, t ex bredd x längd i något större rum? Normalt hade jag interpolerat utifrån något standardmått på köksinredning e.d., men här verkar inget sådant skalenligt ritat.
Jag utgår ifrån att 1,3 m-höjden är ute vid fasaden eftersom där finns små fönster, badrummet går ända ut i fasaden, och det uppenbart är (minst) dörrhöjd någon meter in? Både badrummet och en av garderoberna har ju dörrar i de lägena. Rätta mig om jag har fel.
[bild]
Ja, tre barnrum plus 1 sovrum med dubbelsäng.
Här kommer lite uppskattade mått i Meter
på ovanvåning
Logga in
Skapa konto
dörren som är vid badrummet är ca 1,90 hög och 75 bred. (Ish) Så ja, ungefär samma mått på motsat sida.
Sovrum mittemot hallen på ovanvåningen har samma takhöjd som hallen.
Nedervåningen hallen har ungefär dessa mått i CM
Logga in
Skapa konto
Höjden från trappan ned till taket är ca 4,2 meter ish
Kan ej svara på bjälklaget
Tack, det var till hjälp, men se nedan.
Stämmer detta?
Lägg gärna upp ritning på entréfasaden, alternativt fota husets entrésida utifrån, så både verandan, balkongen och taket över övre hallen kommer med, om det inte finns några ritningar.
Finns det någon tvärsektion på huset, så lägg gärna upp den också.
Hur kommer man in i det stora sovrummet som du mätt upp? Nästan lika knepigt med inpassagen till sovrummet mittemot. Ser det verkligen ut så IRL? Antingen är det bjälklag över nedersta delen av trappan, och det översta trappsteget inte är rakt/slutar tidigare, eller så är hallen på vindsplanet rejält bredare än på bottenplanet.
Kan du i så fall mäta dess bredd, samt kolla om det är samma bredd på sovrummet mittemot (vilket jag tror)?
Kan du fota från balkongdörren mot fondväggen så hela trappan och bägge rumsdörrarna kommer med?
I vilket skick är badet på vindsplanet och WC:n på bottenplanet? Så bra att ni inte tänkt göra något med dem, eller så att ni tänkt renovera dem? Samma fråga för tvättstugan.
Finns det några synliga bjälkar taket på bottenplanet, och i så fall var?
Det jag behöver är alltså dels våningshöjden (golv till golv), och dels rumshöjden på bottenplanet (mellanskillnaden blir ju bjälklagstjockleken).
Du märker nog vad jag är ute efter, och faller det ut så kan det bli både redigt och effektivt, men det hänger på MÅTT och HÖJDER på saker och ting
...och det betyder att dessa två rum bildar två frontespisar med högre i tak ända ut i resp. fasad? Det är ju dörrhöjd ut till balkongen, men bara 1,3 m höjd längs långfasaderna i övrigt.F Fredric.Andersson skrev:haha, ja det är ett gammalt hus från 1900 ish.
Ja, tre barnrum plus 1 sovrum med dubbelsäng.
Här kommer lite uppskattade mått i Meter
på ovanvåning
[bild]
dörren som är vid badrummet är ca 1,90 hög och 75 bred. (Ish) Så ja, ungefär samma mått på motsat sida.
Sovrum mittemot hallen på ovanvåningen har samma takhöjd som hallen.
Stämmer detta?
Lägg gärna upp ritning på entréfasaden, alternativt fota husets entrésida utifrån, så både verandan, balkongen och taket över övre hallen kommer med, om det inte finns några ritningar.
Finns det någon tvärsektion på huset, så lägg gärna upp den också.
Hur kommer man in i det stora sovrummet som du mätt upp? Nästan lika knepigt med inpassagen till sovrummet mittemot. Ser det verkligen ut så IRL? Antingen är det bjälklag över nedersta delen av trappan, och det översta trappsteget inte är rakt/slutar tidigare, eller så är hallen på vindsplanet rejält bredare än på bottenplanet.
Kan du i så fall mäta dess bredd, samt kolla om det är samma bredd på sovrummet mittemot (vilket jag tror)?
Kan du fota från balkongdörren mot fondväggen så hela trappan och bägge rumsdörrarna kommer med?
Tack!F Fredric.Andersson skrev:
I vilket skick är badet på vindsplanet och WC:n på bottenplanet? Så bra att ni inte tänkt göra något med dem, eller så att ni tänkt renovera dem? Samma fråga för tvättstugan.
Finns det några synliga bjälkar taket på bottenplanet, och i så fall var?
Vilket mått är detta? Väl inte våningshöjden? Eller har ni verkligen nästan 4 m takhöjd på bottenplan? Som trappan är ritad skulle den aldrig klara 4,2 m inom de angivna planmåtten utan att vara brant som en stege.F Fredric.Andersson skrev:
Det jag behöver är alltså dels våningshöjden (golv till golv), och dels rumshöjden på bottenplanet (mellanskillnaden blir ju bjälklagstjockleken).
Du märker nog vad jag är ute efter, och faller det ut så kan det bli både redigt och effektivt, men det hänger på MÅTT och HÖJDER på saker och ting
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
NU börjar det klia i fingrarna, men utan uppgifter om åtminstone våningshöjd, foto på entréfasaden samt svar på frågorna i inlägg #7 försöker jag lägga band på mig 
Om även bild eller sektionsritning på takstolarna är nödvändig beror på svaren i det inlägget.
Om även bild eller sektionsritning på takstolarna är nödvändig beror på svaren i det inlägget.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Som sagt styr måtten och ifall konstruktionen tillåter att kattvindarna/G kan inkluderas till rummen som helhetsyta eller sängalkover? TS frågade efter 4 rum...vill TS ha fyra stora rum får man nog bygga ut.K Kane skrev:
edit
Ändrat "du" till TS. (se följande inlägg...
Redigerat:
Klicka här för att svara