Hej 🏡

Vi skissar på vårt framtida hus och tar gärna emot kloka inputs!

Bilderna i inlägget visar hur vi tänker. Projektet är fortfarande på skissnivå, mycket kan ändras och vi är öppna för både små justeringar och större omtag.

Det här gillar vi i nuläget:
– Ett enkelt och yteffektivt enplanshus. Vi bygger hellre mindre och enklare för att ha råd med bättre materialval.
– Flertalet rena siktlinjer genom huset.
– Barnens och de vuxnas sovrum i varsin del av huset.
– Tvättstuga i anslutning till köket. Vi gillar idén att använda tvättstugan som ett grovkök.
– Den delvis öppna planlösningen: öppet och socialt men man slipper se disken när man hänger i soffan.

Det här är våra utmaningar och funderingar:
– Bör vi flytta badrummet från master bedroom för att göra det mer tillgängligt?
– Drömmen är att ha fönster framför sängen i master bedroom för utsikt men vi har inte hittat en bra lösning för det.
– Kommer det bli för varmt i master bedroom som ligger mot sydväst?
– Vi ser gärna att huset blir något mindre. Jag är lite inne på att dela av matsal och vardagsrum med skjutdörrar och strunta i allrummet, för att få ner antalet kvadratmeter.

Ös på med smarta ideér! Är det något ni hade ändrat, lagt till, förminskat eller förstorat?
Alla idéer tas tacksamt emot – både stora och små. Tack på förhand! 🙏

• Planlösning för ett enplanshus med två sovrum, två vardagsrum, kök, tvättstuga, arbetsrum, två badrum och fin utsikt mot sydväst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över ett framtida husprojekt med boningshus, orangeri, förråd och parkering markerade på tomten.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av ett enplanshus med tre byggnader, anslutna via gröna strukturer. Huset har lutande tak och separata delar.
    Skapa konto
  • Planritning över hus med förslag att ersätta badrum med WC. Visar sovrum, kök och tvättstuga i anslutning, samt ytor i kvm.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag har lite liknande planlösning.
Jag gjorde ryggås tak i vardagsrums delen
DVS byggde ut vardagsrumsdelen rakt bakåt i vinkel mot resten av huset ca 1.2 m.
Då fick jag plats med 1 fönster 60cm brett och 2 m högt i dom små väggarna som blev.
En orsak att jag gjorde detta var för att då kunde jag fortsätta med 2 takstolar till i ryggåstaket.
Sen gjöt vi 4 m ut under hela taket samt en liten bit till.
Då fick vi solskydd under sommaren när solen står högt samt en liten uteplats som var skyddad för regn och vill man rulla ut solstolarna så har man färdig platta att rulla på.
På vintern står solen lågt och skiner in.
Det är bättre att stänga ute solen när man har stora glas mot solen.

Bygg en sänggavel som inte behöver vara mot väggen. Vänd sedan sängen 180 grader, verkar vara stort nog för det. Glöm bara inte bort att dra fram el. Då kan ni flytta fönstret från parkering till utsikt.

Grubblar konstant på hur jag skulle bygga om jag fick fria händer, ni prickar det köket jag just nu har i huvudet. 😀. Möjligen att kyl-frys skulle stå "ovanför" tvättstugedörren för att komma närmare köksbordet. Men det ska ju få plats också.

BirgitS
S Snöst skrev:
– Tvättstuga i anslutning till köket. Vi gillar idén att använda tvättstugan som ett grovkök.
Vad menar du med grovkök?
S Snöst skrev:
– Bör vi flytta badrummet från master bedroom för att göra det mer tillgängligt?
Så vitt jag kan se är inget av badrummen tillgänglighetsanpassade. Inte resten av huset heller.

Verkar inte särskilt praktiskt att barnen ska gå ut i hallen för att gå på toa eller borsta tänderna. Tänk på att det ofta blir vått/smutsigt innanför ytterdörren, särskilt när man behöver gå en bra bit för att ställa ifrån sig skorna.

När det gäller klädkammaren i hallen tänk på att kläder på galge tar ungefär 60 cm, den ritade hyllan där är ungefär 30 cm. Det kommer att bli väldigt trångt där med andra ord, om tanken är hängande kläder.

• Gilla
elinbygger
  • Laddar…
Planritning av ett hus med olika rum markerade, inklusive vardagsrum, sovrum, kök, badrum och en hall. Mått och anteckningar finns i färg.
Skapa konto

Ett Jack and Jill mellan sovrummen och en mindre gästtoalett i hallen innanför garderoben.

S Snöst skrev:
Hej 🏡

Bilderna i inlägget visar hur vi tänker. Projektet är fortfarande på skissnivå, mycket kan ändras och vi är öppna för både små justeringar och större omtag.

– Ett enkelt och yteffektivt enplanshus. Vi bygger hellre mindre och enklare för att ha råd med bättre materialval.
– Flertalet rena siktlinjer genom huset.
– Barnens och de vuxnas sovrum i varsin del av huset.
– Den delvis öppna planlösningen: öppet och socialt men man slipper se disken när man hänger i soffan.

– Drömmen är att ha fönster framför sängen i master bedroom för utsikt men vi har inte hittat en bra lösning för det.
– Vi ser gärna att huset blir något mindre. Jag är lite inne på att dela av matsal och vardagsrum med skjutdörrar och strunta i allrummet, för att få ner antalet kvadratmeter.

Ös på med smarta ideér! Är det något ni hade ändrat, lagt till, förminskat eller förstorat?
Korta tankar.

Om utsikter uppåt i bild är den fina, varför ska inte barnen få den också? Spelelvänd den delen så barn (och senare i livet gäst) rummen får ta del av den fina utsikten. Förvisso sydlig men sydvästlig så inte så irriterande morgonsol.

Siktkortidoren tvärs huset. Jag förstår grundtanken men vill som förälder inte ha direkt sikt in i föräldradagen. Flytta den dörren uppåt i bild mot yttervägg.

Ställ sedan sängen lagom långt från SV väggen och sätt dit ett stort fönster. Till slut ha skjutdörrar bakom föräldrasängen till garderober, toa, och dusch. Gärna separrrade rum för toastol & dusch. Men neg trevligt att duscha bredvid en bajsande partner. Inge trevliga doft-bryggor mellan aktiviteterna. Olika rum är bra där men egna rum (en suite) ger så mycket privatliv då det är värt väldigt mycket.

Ni tappar kanske en garderob. Lev med det eller bygg störrr.

S Snöst skrev:
Hej 🏡

– Flertalet rena siktlinjer genom huset. Hörnfönster kan vara trevligt.
– Barnens och de vuxnas sovrum i varsin del av huset. Det är ingen dum ide.
– Tvättstuga i anslutning till köket. Vi gillar idén att använda tvättstugan som ett grovkök. Nejförfaen, man vill inte ha in skit från grovkök till det vanliga köket och stök med extra dörrar.
– Den delvis öppna planlösningen: öppet och socialt men man slipper se disken när man hänger i soffan. Tänk en bardisk med en upphöjd skiva så man inte kan se disken.

– Bör vi flytta badrummet från master bedroom för att göra det mer tillgängligt? Nej, men det ska finnas dusch i den andra toaletten.

Klokt att fråga innan, bra där :-)
/W

• Älska
Snöst
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag har lite liknande planlösning.
Jag gjorde ryggås tak i vardagsrums delen
DVS byggde ut vardagsrumsdelen rakt bakåt i vinkel mot resten av huset ca 1.2 m.
Då fick jag plats med 1 fönster 60cm brett och 2 m högt i dom små väggarna som blev.
En orsak att jag gjorde detta var för att då kunde jag fortsätta med 2 takstolar till i ryggåstaket.
Sen gjöt vi 4 m ut under hela taket samt en liten bit till.
Då fick vi solskydd under sommaren när solen står högt samt en liten uteplats som var skyddad för regn och vill man rulla ut solstolarna så har man färdig platta att rulla på.
På vintern står solen lågt och skiner in.
Det är bättre att stänga ute solen när man har stora glas mot solen.
Vi har tänkt att vi inte ska ha några vinklar på huset (eventuellt bara förskjuten fasad) för att hålla nere kostnaden. Att få bättre inomhusklimat, ljusinsläpp från fler vädersträck och skärmtak ute är ju dock lockande. Vi har varit inne på att antingen bygga ett orangeri eller få in den funktionen i huset och ett utstickande parti likt ditt som kan öppnas blir ju lite likt ett orangeri i form av att sudda ut gränsen ute/inne. Vi tar med oss din input, tack!

M Mellanbarn skrev:
Bygg en sänggavel som inte behöver vara mot väggen. Vänd sedan sängen 180 grader, verkar vara stort nog för det. Glöm bara inte bort att dra fram el. Då kan ni flytta fönstret från parkering till utsikt.

Grubblar konstant på hur jag skulle bygga om jag fick fria händer, ni prickar det köket jag just nu har i huvudet. 😀. Möjligen att kyl-frys skulle stå "ovanför" tvättstugedörren för att komma närmare köksbordet. Men det ska ju få plats också.
Bra idé men med måtten som vi har har nu så blir det tyvärr för tajt. Väggen är ca 2600 vilket gör att det blir för trångt med säng på 1800 och sängbord/gång på varje sida. Men med lite ändringar av måtten kanske det går att få till. Jag får testa lite.
Jag har sett en väldigt fin bild på en liknande lösning där sängen stod mitt i rummet med hängande lampor över sängborden, såg lyxigt ut. Aen har jag läst att man helst inte ska ha sovrumsdörren bakom sänggaveln då det kan ge en otrygg känsla (inom feng shui).

Köket är identiskt med det vi har i nuvarande hus och vi är supernöjda med det!

BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med grovkök?
Tack för ditt svar!
Med grovkök menar vi typ som en förlängning av köket. Vi har det så i huset vi bor i idag och uppskattar att vi kan:
  • Ha större återvinningskärl i tvättstugan som blir tillgängliga från köket
  • Gå in i tvättstugan om man ska vispa/köra matberedare eller annat som låter och inte vill störa (öppen planlösning)
  • Ställa in disk/stök om vi inte kan/vill ta hand om det direkt, tex när man har gäster och det blir mycket disk
  • Använda Sous vide eller andra köksmaskiner utan att det behöver ta plats i köket
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag kan se är inget av badrummen tillgänglighetsanpassade. Inte resten av huset heller.
Du har rätt angående tillgänglighetsanpassningen. Toaletten och handfatet behöver byta plats i badrummet vid master bedroom, det hade jag missat. Om vi väljer att ha WC istället för badrum vid sovrummet så behöver badrummet i hallen bli större. Jag har inte full koll på reglerna där så om du ser något annat vi missat får du gärna hojta till! :)

BirgitS BirgitS skrev:
Verkar inte särskilt praktiskt att barnen ska gå ut i hallen för att gå på toa eller borsta tänderna. Tänk på att det ofta blir vått/smutsigt innanför ytterdörren, särskilt när man behöver gå en bra bit för att ställa ifrån sig skorna.

När det gäller klädkammaren i hallen tänk på att kläder på galge tar ungefär 60 cm, den ritade hyllan där är ungefär 30 cm. Det kommer att bli väldigt trångt där med andra ord, om tanken är hängande kläder.
Sant! Det tar vi med oss. Vi har kikat lite på det placeringen av badrum och klädkammare i hallen och funderat över att byta plats på rummen. Vi har dock en tanke om att placera tekniken till TVn i klädkammaren genom ett hål i väggen och ser ett värde i att inte ha sladdar och jox i vardagsrummet. Men vi vill såklart inte störa oss på blöta strumpor och att grus från hallen hamnar i andra delar huset. Vi får fundera lite till den den nöten.

Lite småtips som vi fick när vi byggde för 30 år sen:
* Bredda tvättstugan så att den blir 2,4 m. Då kan ni ha garderober/bänkar på båda sidor.
* Ytterdörrar är 1 m i standard, planera för det.
* Byt plats på badrum och garderob, så man slipper gå till ytterdörr för att gå på toa.

Centano Centano skrev:
[bild]
Tack för att du tagit dig tid! Så värdefullt!

Mörk hall - Tanken är att det ska vara en fönsterdörr för att få in ljus utan att ha ett fönster bredvid.
Övrig förvaring - Kanske att vi skulle sätta garderober mellan barnens rum, både bra för förvaring och ljuddämpande. Vi tar det med oss!
Se över flöden/omorganisera - Vad menar du här? Vilka brister ser du?
Tillgänglighet - Jag hade missat att toan och handfatet behöver byta plats för att uppfylla kraven, tack för input!
RIP - Min tanke är att det inte riktigt räkans som döyta. Visst går den inte att möblera men den tillför värde i form av rymd till rummet. Döytan i de sociala delarna tänker jag gör att huset upplevs större i sin helhet i jämförelse med om det hade varit korridorer. Men jag är definitivt öppen för att minska ytan om det finns något smart sätt.
Byta plats badrum/klk - Bra tanke för hallen men vi vill inte ha toadörr som öppnas mot soffgruppen i vardagsrummet. Kanske att vi kan skita i klädkammaren och istället ha en lite större hall med mer förvaring. Samt badrummet i anslutning till hallen men med dörren längre åt vardagsrummet.

P Peter_Ker skrev:
Ett Jack and Jill mellan sovrummen och en mindre gästtoalett i hallen innanför garderoben.
Det hade suttit fint om vi haft lite större plånbok! Vi vill hålla nere kostnaden vilket gör att vi får nöja oss med två badrum/toaletter och det känns viktigt att ett är i anslutning till master bedroom.

redarn redarn skrev:
Korta tankar.
redarn redarn skrev:
Om utsikter uppåt i bild är den fina, varför ska inte barnen få den också? Spelelvänd den delen så barn (och senare i livet gäst) rummen får ta del av den fina utsikten. Förvisso sydlig men sydvästlig så inte så irriterande morgonsol.
Det handlar både om att vi tror att utsikten kommer uppskattas mer från allrummet och att vi tror att temperaturen i barnens sovrum blir behagligare så som det ligger nu.
redarn redarn skrev:
Siktkortidoren tvärs huset. Jag förstår grundtanken men vill som förälder inte ha direkt sikt in i föräldradagen. Flytta den dörren uppåt i bild mot yttervägg.

Ställ sedan sängen lagom långt från SV väggen och sätt dit ett stort fönster. Till slut ha skjutdörrar bakom föräldrasängen till garderober, toa, och dusch. Gärna separrrade rum för toastol & dusch. Men neg trevligt att duscha bredvid en bajsande partner. Inge trevliga doft-bryggor mellan aktiviteterna. Olika rum är bra där men egna rum (en suite) ger så mycket privatliv då det är värt väldigt mycket.

Ni tappar kanske en garderob. Lev med det eller bygg störrr.
Bra idé för att få till fönster framför sängen men vi är rädda för att det blir för varmt med stora fönster åt SV i sovrummet. Separata rum för toa och dusch får vi kika vidare på!

Bra input! Tack för ditt svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.