maggan9 skrev:
Jag kom på en sak till, den prickade linjen i vår planritning visar på där det blir full takhöjd. Vårt hus är t o m bredare än nybro, och se hur våra dörrar är placerad till de små sovrummen. Det är i verkligheten ca 2 dm mellan dörrkarmen och snedtaket Jag tror inte att du har en chans att sätta dörrarna till dina små sovrum där du placerat dem. Om skalan stämmer är takhöjden bara 120 där du satt dem ( 60 cm garderob och 60 cm till väggen). Sedan kan du inte tro att du kan ha garderober inne vid snedtaket (ett av barnrummet). Höjden är ju bara 60 cm där!!! Lika dant vid klädkammaren. Två fullgarderober är max kan du få in i din klädkammare( du har ritat in 6 st). Vi har en kontinentalsäng och den kan absolut inte stå invid väggen vid snedtaket, och du kan inte ligga där med en kudde. Jag bifogar några bilder på snedtaket. Observara att vårt snedtak börjar vid 65 cm (vanligt är 60 cm och det ser ut som du räknat med det på din ritning).

För att få en blick hur mycket något är är det exakt 12 cm mellan de vita fläckarna på tapeten.
Kanon med dessa bilder. När det gäller garderober så var det enklast att sätta dit dom för att få en avstånds uppfattning samt alla kommer inte vara fullhöjd. I klädkammaren så kommer vi ha öppna hyllor som allt kommer ligga på. Dörrarna till smårummen lär behövas placeras i mitten, precis bredvid varandra. Det vi dock tycker är att vi får enormt mycket död yta, visst kan man ha sybord utanför små rummen men mycket dödyta, vi söker nytänkande någon som kan komma upp med en ny god ide vi har kört fast... men allat tips du har givit oss är kanon i fortsatta planeringen :) Tack
J&J
 
Nu är jag här igen med små kommentarer solskenspojken...
Er takkupa känns bortkastad med er planlösning... Jag har ett förslag. Ta bort tv rummet och gör det till stora sovrummet.( jag tror lämligen inte att rummet fungerar bra som tv rum beroende av snedtaket). Bakstycket på soffan är oftast högre än 85cm , vilket innebär att soffan måste placeras längre in mot mitten. Tv ni sin tur är väl ännu högre beroende av modell mm och måste ytterliggare ut från väggen, och då blir det för litet avstånd mellan tv och soffa. ( och det blir svårt att fästa en väggtv på snedtak)
Gör tv rummet istället i takkupan, och ha bara ett sovrum där... Då kan ni fästa tvn i väggen till det nya sovrummet, sofforna rymms mm...
Jag har ändrat lite i er fina ritning, men inte tänkt på exakta mått utan se det som en skiss med ungefärliga mått (tro det eller ej jag har använt fotoshop till detta arbete, kanske behöver jag lite träning till...:))
 
  • nybro4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo vi har tänkt och tänkt och vi kommer låta tom hela ena delen där vi förut tänkte ha två rum och du ritat ett rum vara helt öppet till en början med. I vinkeln kommer vi ha sovrummet som du föreslog och bredvid badrummet blir det barnrum och nere får vi ett gästrum och ett kontor. Eftersom vi ska få ett barn i Augusti så räcker detta just nu och blir det flera barn så kan vi ju göra flera rum :)
 
Hej på er!

Tokroligt och nyttigt att läsa om era Nybroplaner! Liksom en del andra har vi också en del bryderier angående övervåningens utformning. Vi resonerar så här:

Vi vill att barnen (2 st) ska ha varit rum som är större än 10 kvm vilket utesluter att ha två rum bredvid varandra i ena änden. Vi funderar på att ha ett större sovrum i änden (den där vinkeln inte är) och ett sovrum i vinkeln samt ett sovrum på badrumssidan. Sen vill vi ja ha ett någorlunda stort allrum samt nån förvaring. Känns lite klurigt, men jag tror att med hjälp av detta forumså kommer vi lösa alla utmaningar! ;)
 
orstigsnybro....fick ni till någon bra planlösning? Har ni börjat bygga/är klara+ I så fall,kan man få se några bilder? Har samma tankar som ni på den planlösningen
 
När jag var och inredde en övervåning på villa nybro så sneddade vi väggarna till sovrum samt toa där dörrarna skulle vara . och att placera klädkammaren mot ute gavel blir följande att man har inget fönster till badrummet. Ett tips kup byggnaden mot baksidan om man lade ett limträ som ligger innan tak kupan så kan man ta bort 3 högben och få en tunnare vägg mot kupan samt en bredare passage.för det blir mycket dött utrymme i huset och en liten dörr in till kupan om man nu vill ha ett sovrum där men kolla med konstruktören och leverantören innan så att ni har ryggen fri
 
Jag behöver också hjälp!!! Vi ska börja bygga i augusti och måste så snart som möjligt komma på en bra planlösning till övervåningen. Vi ska ha ett stort (masterbedroom) och två lite mindre, ett allrum, samt en liten toalett med bara toastol och handfat.
Vi föräldrar vill gärna sova i "utbygget", då vi vill ha ett stort sovrum. Nån bra lösning? är det någon som har mått på övervåningen? Skulle behöva skicka det till snickare för lite offerter....
Tacksam för hjälp!!

Mvh Linn
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.