Hejsan!
Vi har ritat upp ett hus men har insett att det som vi tänkt blir för dyrt (verkar vara ett vanligt förekommande hos dem flesta som vill bygga)...
Tanken är att ta bort utbyggnaden för groventren/teknikrum, balkongen samt ta bort lilla badrummet på övervåningen för att komma ner i pris.
Min fråga är, får vi bygga så som vi gjort skiss på nedan (bild 3 - hela den delen ni ser är 35kvm)? Vi känner att arbetsrummet/sovrummet på nedervåningen är önödigt då vi kommer ha plats på övervåningen för detta men vet samtidigt att man måste ha ett sovrum på nedervåningen. Men är vardagsrummet tillräckligt stort för att räknas att kunna användas som ”sovrum” om något skulle hända i framtiden?
Ni får gärna komma med övrig input angående planlösning!
Vi har ritat upp ett hus men har insett att det som vi tänkt blir för dyrt (verkar vara ett vanligt förekommande hos dem flesta som vill bygga)...
Tanken är att ta bort utbyggnaden för groventren/teknikrum, balkongen samt ta bort lilla badrummet på övervåningen för att komma ner i pris.
Min fråga är, får vi bygga så som vi gjort skiss på nedan (bild 3 - hela den delen ni ser är 35kvm)? Vi känner att arbetsrummet/sovrummet på nedervåningen är önödigt då vi kommer ha plats på övervåningen för detta men vet samtidigt att man måste ha ett sovrum på nedervåningen. Men är vardagsrummet tillräckligt stort för att räknas att kunna användas som ”sovrum” om något skulle hända i framtiden?
Ni får gärna komma med övrig input angående planlösning!
Vi är lite inne på det också men samtidigt ska vi flytta ut till min sambos gård och tanken är att vi ska bo där i kanske 50 år (tills vi inte kan bo där längre). Detta gör att vi inte vill snåla in för mycket nu på vårt drömhus, när vi vet att ekonomin kommer bli bättre och bättre med åren (bättre lön osv).Jonatan79 skrev:
Jag förstår, men det är ju nästan 210m2 boyta om jag räknar rätt (bortsett från teknikrum & groventren).
Om ni krymper ner 10-15% kommer ni ändå ha ett rymligt hus och tillräckligt stora fina ytor. Det jag tycker är synd är att många ritar onödigt stora hus och sedan spricker budgeten...
Om ni krymper ner 10-15% kommer ni ändå ha ett rymligt hus och tillräckligt stora fina ytor. Det jag tycker är synd är att många ritar onödigt stora hus och sedan spricker budgeten...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Om man vill kunna bo kvar så länge som möjligt ökar chansen för det om man det finns ett riktigt sovrum på entréplanet för det är ofta trappor som blir ett bekymmer när man blir gammal.Emmapnz skrev:
Åren med barn är ofta de år som man har det som mest knapert.Emmapnz skrev:
Det verkar väldigt överdrivet med så mycket utrymme till groventré, tvätt och teknik.
Om själva entrén bara ska användas av gäster så verkar det överdrivet med så mycket förvaring utan då räcker det ju med förvaringen på endera sidan.
Entrén känns ju väldigt tråkig, gästerna kommer bara att se en vägg några meter framför dem.
Köket är opraktiskt med långa avstånd mellan allt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Instämmer till fullo! Vill man ordna boende som är bra tills man är 70+ skall man bygga enplans!BirgitS skrev:
Och bygga utan trösklar och andra hinder för framkomligheten.
För man vet aldrig när någon i familjen behöver rullator eller rullstol för att kunna ta sig fram.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Kanske off topic, men så här byggde vi gamlingar på ålderns hös, dvs inför pensioneringen:
Perfekt för två äldre personer!
Nu har vi just flyttat, och saknar det oerhört.
Vi flyttade för att tomtmark, betesmarker, stall, djurhållning, avstånd och annat blev för jobbigt att hantera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt för två äldre personer!
Nu har vi just flyttat, och saknar det oerhört.
Vi flyttade för att tomtmark, betesmarker, stall, djurhållning, avstånd och annat blev för jobbigt att hantera.
Klicka här för att svara