Vore kul att få lite feedback på ritningarna som vi gjort på vårt kök. Det blir en köksö samt två högskåp bredvid kyl & frys. Ett av högskåpen innehåller ugn + micro. Det ser lite tajt ut med dörren bredvid högskåpet men den öppnas utåt från köket och står alltid öppen så det ska inte vara något problem

• vrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FrKök.jpg
    Skapa konto
  • Planritning.jpg
  • Ugn.jpg
    Skapa konto
Jag tror att jag förstår hur ni tänkt, ni är begränsade av glasade dörrar på en vägg, ni vill gärna ha en köksö och en enhetlig skåpsvägg. Matplatsen är på barsidan av köksön?

Min funderingar går såhär:

Det ser ut att bara vara 90 cm mellan köksö och vägg, är ni ok med det?

Diskmaskinen är placerad mellan spis och vask, det låser upp det lite och brukar uppfattas som opraktiskt.

Vart ska ni ha porslinet? antar att det är i skåpen mot matplatsen, då blir det lite meck att få över ren disk på andra sidan.

Tycker att det ser lite tomt ut på ytan framför kylen. har ni tänkt ha något där?

För att vara ett så stort rum så känns det som lite bänkyta.

Gångavstånd mellan kyl och arbetsytan, har ni kännt av det? ser ut att kunna vara lite långt. Kanske byta plats på spis och kyl? Ett litet avställningsbord framför är nog inte fel.

Rent spontant så skulle jag nog vilja se en mer konventionell lösning. Antingen genom ändrad fönsterplacering eller genom att snurra köksön 90grader så att den går parallellt med kyl/frys väggen. Den behövs kanske smalnas av lite men den går då att förlänga. Jag kan inte se bredden på rummet men gissar på 4 meter. 60 kyl + 120 gång + 100 köksö + 120 mellan köksö och fönstervägg hade varit rätt realistiska mått.

• raktkök.JPG
lavin skrev:
Jag tror att jag förstår hur ni tänkt, ni är begränsade av glasade dörrar på en vägg, ni vill gärna ha en köksö och en enhetlig skåpsvägg. Matplatsen är på barsidan av köksön?
Den vänstra väggen har två fönster och en altandörr. Altandörren är närmast köksön på min ritning. Vi har tänkt behålla den matplats som finns idag mellan fönsterna och väggen där kyl/frys står. Den är dock inte med på ritningen. Vi har inte tänkt att äta vid köksön.

lavin skrev:
Det ser ut att bara vara 90 cm mellan köksö och vägg, är ni ok med det?
Japp :)

lavin skrev:
Diskmaskinen är placerad mellan spis och vask, det låser upp det lite och brukar uppfattas som opraktiskt.
Ok, det kanske är bättre att byta plats på diskmaskin och vask.

lavin skrev:
Vart ska ni ha porslinet? antar att det är i skåpen mot matplatsen, då blir det lite meck att få över ren disk på andra sidan.
Porslinet blir i någon låda runt spishällen.

lavin skrev:
Tycker att det ser lite tomt ut på ytan framför kylen. har ni tänkt ha något där?
Där är matplatsen

lavin skrev:
För att vara ett så stort rum så känns det som lite bänkyta.
Köksön är ca 3m lång så jag tror det ska räcka

lavin skrev:
Gångavstånd mellan kyl och arbetsytan, har ni kännt av det? ser ut att kunna vara lite långt. Kanske byta plats på spis och kyl? Ett litet avställningsbord framför är nog inte fel.
Bra idé, ska tänka på saken.

lavin skrev:
Rent spontant så skulle jag nog vilja se en mer konventionell lösning. Antingen genom ändrad fönsterplacering eller genom att snurra köksön 90grader så att den går parallellt med kyl/frys väggen. Den behövs kanske smalnas av lite men den går då att förlänga. Jag kan inte se bredden på rummet men gissar på 4 meter. 60 kyl + 120 gång + 100 köksö + 120 mellan köksö och fönstervägg hade varit rätt realistiska mått.
Ska fundera på saken men det blir lite mer jobb med en sådan lösning eftersom fläkt och avlopp kan behöva flyttas

Tack för ditt svar. Är alltid bra med synpunkter!

ok, då blir det lite annorlunda. men vad har ni i resten av rummet?

Resten av rummet består av vardagsrum samt ytterligare en matsplats som ligger i vinkel. Man kan säga att rummet är L-format. Totalt är ytan på 56m2

Ok, ja då finns det inte så mycket att spela på. Köksbordet kommer ju även vara avlastning från ugnen.

Om du byter plats på diskho och diskmaskin så kommer det bli en mkt liten yta mellan spis och vask. Fundera då även på att bara ha ett smalt skåp mellan spis och vägg och ett bredare mellan spis och vask. Men det kanske inte är så bra, funderar på om du kommer ut ur köket med luckan nere...

Jag vet inte hur mkt porslin du har, men för oss så får bestick, glas, tallrikar, bunkar och diverse plats i 3 70-skåp med utdragslådor. Plus ett skåp för grytor och kastruller, och två lådor för kryddor och skärbrädor vid arbetsytan. Köket blir kanske lite tajt, men det går nog inte att ändra så mkt med dessa förutsättningar.

Min lösning förutsatte att köksbordet var där du har vardagsrum, så glöm den ritningen =)

andreasg skrev:
Ska fundera på saken men det blir lite mer jobb med en sådan lösning eftersom fläkt och avlopp kan behöva flyttas
Ta reda på vad det kostar att flytta fläkt och avlopp. Det kan visa sig att det inte är så mycket i det stora hela. Kökets planlösning är något ni kommer att leva med länge och ett dåligt flyt kommer ni att irritera er mycket på, så det kan vara värt att lägga ned 10K extra på att flytta sånt.
Jag håller med första svaret om att köksön på längden skulle kännas mer naturligt om ni har plats för det. Känns som att köket är lite uppdelat i och med det stora avståndet mellan beredningsplats och kyl/frys/ugn.

...förresten, har ni funderat på att spegelvända köket så att kyl/frys mm kommer på andra väggen dvs högst upp på planritningen? Då får ni ett lite tightare kök.

Nu har jag tagit fram en alternativ lösning som jag tror kan fungera ganska bra. Den nackdel som jag kan se är att vasken och spishällen hamnar på olika sidor om köksön.

• 1.jpg
    Skapa konto
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
  • 4.jpg
Jag har lite svårt att få det att gå ihop. I den versionen känns det inte som att man tjänar så mkt på att ha en ö? Finns det något fint att titta på när man lagar mat där?

Jag ritade in en variant där vattnet nästan är på samma ställe, men i linje med spisen. Minskade även ner bredden, tycker att det ser så smalt ut på det som du hade på diskhosidan.

ett plus dock för att du har ugnen vid spisen, men jag tycker vattnet hamnar på tok för långt bort. Det beror ju på hur man jobbar men jag använder vattnet rätt ofta. Skölja grönsak, i med den i stekpannan, skölja händerna, slänga skräp, nästa skärbräda, hacka, skölja osv. Om du kan få in en liten utslagsvask på samma sida som spisen hade det kanske funkat. Men det känns som att rummet bli väldigt långsmalt...

Kan inte vardagsrum och matsal byta plats? så att du får lite bättre resursutnyttjande. Känns tajt att få in matplats och köksö och stora skåp på denna ytan. Och samtidigt bevara trivseln. Den stora längtan jag har efter en köksö handlar om att jag vill ha en fönsterrad framför så att jag har det ordentligt luftigt. Vad är era drivkrafter?

• köksö.JPG
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.