Hej!

Jag och min sambo har köpt en 70 tals villa som vi vill renovera.

Våran dröm är att öppna upp mellan kök och vardagsrum, tillsammans med en köksö. Problemet är lite att köket ligger mitt i huset, och det är inget som vi vill flytta, pga rent ekonomiska grunder, det kommer att dra iväg prismässigt redan som det är.

Vi har skissat på flera planlösningar, och tror vi har kommit fram till det bästa nu, och vi vill gärna ha feedback på denna, då vi aldrig har renoverat tidigare.

Det som vi har fått feedback på tidigare är att sovrummen är små för barnen, men vi har en källare på 121 kvm, så vi tänker att barnen kommer att få leka vilt där nere, så feedback på detta behövs inte.

Vi har idag 2 barn, 5år och 1år, och vet i dagsläget inte om det kommer att tillkomma ett till barn eller inte, men vi har även förslag på detta. Och det är isåfall att ersätta vardagsrummet, och flytta på det, och sätta sovrummet där.

Det jag tänker mest på är om ni som har gjort liknande renoveringar har några förslag eller tips som ni tycker ser märkliga ut, eller om ni skulle gjort på något annat sätt, utifrån förutsättningarna.

Det gråa på bilden är kök + köksö + matsalsbord.

Bifogar orginalritning, samt vårat förslag.

Tack!

• Planritning av en 70-tals villa med markerade områden för kök, köksö och matsalsbord. Vardagsrum och sovrum visas också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av 70-talsvilla. Vardagsrum och kök föreslås öppnas upp, eventuell flytt av sovrum markerad. Badrum, hall och sovrum visas.
    Skapa konto
Det blir ju mycket sämre utnyttjande av utrymmena på det viset men det är tydligen modernt fortfarande med matos i halva huset. Fundera över hur husets värde och attraktionskraft förändras innan ni börjar riva väggar.

BirgitS
Om man i princip har helt öppet mellan ytterdörren och köket får man räkna med att man får in grus, gräs och snö i köket.

Var är matplatsen?
Den liksom vardagsrumsmöblering behöver man rita ut för att vara säker på att det kommer att fungera.

BirgitS BirgitS skrev:
Om man i princip har helt öppet mellan ytterdörren och köket får man räkna med att man får in grus, gräs och snö i köket.

Var är matplatsen?
Den liksom vardagsrumsmöblering behöver man rita ut för att vara säker på att det kommer att fungera.
Kommer vara klinkers och garderobslösningar fram till slutet av L-kökets slut, sedan parkett, så hallen blir rätt stor, så tänker att det inte borde bli ett bekymmer?

Matplatsen är höger om köksön.

Vardagsrummet har vi mätt och bör inte vara några problem med möbleringen. Vet dock inte specifikt vad det är som du tänker på?

BirgitS
M Musmatta skrev:
Matplatsen är höger om köksön.
Jag ser att det är en fyrkant där men den ser betydligt smalare ut än ett normalt matbord och dessutom ska det finnas plats för stolar och att kunna passera. Det ser med andra ord trångt ut.
M Musmatta skrev:
Vardagsrummet har vi mätt och bör inte vara några problem med möbleringen. Vet dock inte specifikt vad det är som du tänker på?
Mer något för er att tänka på, så att det går att placera ut soffa, TV, hyllor etc. på ett bra sätt. Det handlar inte bara om kvm.

När jag har funderat på planlösningar så har jag använt datorprogrammet Sweet Home 3D, men det finns ju förstås andra också inkl. sådana som fungerar på en iPad etc. I sådana program ritar man upp rummet/rummen och kan sen placera ut skåp, möbler etc. så att man ser att det blir bra. I och med att det är ett program så är det relativt lätt att flytta omkring möbler, väggar etc. för att testa olika varianter.

Förslag

• 3D-plan av kök och vardagsrum med u-formad köksbänk, matbord med fyra stolar, soffa, tv och fåtöljer, samt köksö med barstolar.
    Skapa konto
  • Ritning av rum med vardagsrumsmöbler, köksdel, matbord och stolar, samt fönster och dörr.
    Skapa konto
T ToreJ01 skrev:
Förslag
Tack för detta! Kul att se de lite mer visuellt :)

Dock så är det inte aktuellt att flytta den vänstra väggen för köket, då vi ej vill flytta vvs. Har du något annat alternativ där den väggen är kvar så får du gärna återkoppla!

M Musmatta skrev:
Tack för detta! Kul att se de lite mer visuellt :)

Dock så är det inte aktuellt att flytta den vänstra väggen för köket, då vi ej vill flytta vvs. Har du något annat alternativ där den väggen är kvar så får du gärna återkoppla!
Är det träbjälklag? I så fall är det nog en mindre kostnad i sammanhanget att flytta med vvs. Det är ju bara 1 rör 70 avlopp samt 2 st tex 15 rör i rör för v/k.

Kanske något lite halvöppet? Något liknande detta skulle lämna köket i samma position som innan men det skulle bli större och mer modernt. Planlösning med kök, vardagsrum och alrum, blå märkning visar föreslagen halvöppen layout för ett modernare och större kök.
Skapa konto

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.