6 305 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Planlösning 2-planshus, 190-200 kvm
Ja, klart att huset kommer klara de lagar och regler som gäller för tillgänglighet.Dan_Johansson skrev:
Det jag menade var att jag kommer inte dimensionera gästrummet på nedervåningen på samma sätt som jag hade gjort om vi hade haft en rullstolsburen i familjen. Då hade det blivit ett större rum.
Var det tydligt nog nu?
Då får du inte bygglovet godkänt.L Låset skrev:Ja, klart att huset kommer klara de lagar och regler som gäller för tillgänglighet.
Det jag menade var att jag kommer inte dimensionera gästrummet på nedervåningen på samma sätt som jag hade gjort om vi hade haft en rullstolsburen i familjen. Då hade det blivit ett större rum.
Var det tydligt nog nu?
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Enligt BBR ska det i bostäder större än 55 kvm finnas ett sovrum (rumsligt avskiljbar sovplats) som rymmer rullstolstillgänglig parsäng. Minsta mått för det är 3x3,70m.
Men din planlösning är, vad jag antar, villa Ängsö från Myresjöhus och det vore ju konstigt om de inte tänkt på reglerna för tillgänglighet? Frågan är vilket utrymme de anser att man kan avskilja för att få till det rummet, eftersom det befintliga sovrummet på bottenvåningen är minst 3 kvm för litet.
https://www.myresjohus.se/vara-hus/...m_campaign=byggaochrenovera&utm_content=angso
Men din planlösning är, vad jag antar, villa Ängsö från Myresjöhus och det vore ju konstigt om de inte tänkt på reglerna för tillgänglighet? Frågan är vilket utrymme de anser att man kan avskilja för att få till det rummet, eftersom det befintliga sovrummet på bottenvåningen är minst 3 kvm för litet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.myresjohus.se/vara-hus/...m_campaign=byggaochrenovera&utm_content=angso
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Det lär väl vara en del av vardagsrummet för det är väl 3 m längs väggen mot tvätt och frys.Gammelnörden skrev:
Klicka här för att svara