Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]
Ja, klart att huset kommer klara de lagar och regler som gäller för tillgänglighet.

Det jag menade var att jag kommer inte dimensionera gästrummet på nedervåningen på samma sätt som jag hade gjort om vi hade haft en rullstolsburen i familjen. Då hade det blivit ett större rum.

Var det tydligt nog nu?

L Låset skrev:
Ja, klart att huset kommer klara de lagar och regler som gäller för tillgänglighet.

Det jag menade var att jag kommer inte dimensionera gästrummet på nedervåningen på samma sätt som jag hade gjort om vi hade haft en rullstolsburen i familjen. Då hade det blivit ett större rum.

Var det tydligt nog nu?
Då får du inte bygglovet godkänt.

Anna_H Anna_H skrev:
Då får du inte bygglovet godkänt.
Menar du att planritningen som den ser ut nu inte uppfyller reglerna? Vad i så fall är det som inte är godkänt?

Gammelnörden
Enligt BBR ska det i bostäder större än 55 kvm finnas ett sovrum (rumsligt avskiljbar sovplats) som rymmer rullstolstillgänglig parsäng. Minsta mått för det är 3x3,70m.
Men din planlösning är, vad jag antar, villa Ängsö från Myresjöhus och det vore ju konstigt om de inte tänkt på reglerna för tillgänglighet? Frågan är vilket utrymme de anser att man kan avskilja för att få till det rummet, eftersom det befintliga sovrummet på bottenvåningen är minst 3 kvm för litet.
Schematisk planlösning av en villa med kök, matplats, vardagsrum, sovrum, tvättstuga och wc, möbler indicerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning för tvåvåningshus med märkta sovrum, allrum, badrum, klädkammare och balkong, ifrågasatt för tillgänglighetsstandarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.myresjohus.se/vara-hus/...m_campaign=byggaochrenovera&utm_content=angso

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Men din planlösning är, vad jag antar, villa Ängsö från Myresjöhus och det vore ju konstigt om de inte tänkt på reglerna för tillgänglighet? Frågan är vilket utrymme de anser att man kan avskilja för att få till det rummet, eftersom det befintliga sovrummet på bottenvåningen är minst 3 kvm för litet.
Det lär väl vara en del av vardagsrummet för det är väl 3 m längs väggen mot tvätt och frys.

BirgitS BirgitS skrev:
Det lär väl vara en del av vardagsrummet för det är väl 3 m längs väggen mot tvätt och frys.
Jo precis, vardagsrummet är 3x5,2 m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.