Hej. Vi funderar på att bygga hus och har fastnat för denna planlösning.
Vi är nyfikna på att höra vad ni har att säga om den..något vi borde tänka på/ändra osv :)

• Arkitektonisk ritning av en planlösning för en bostad med angivna mått för rum som kök, vardagsrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus med fyra sovrum, kontor, klädkammare och badrum markerade med areaangivelser och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plan 1 ser riktigt bra ut tycker jag.
Plan 2 har en massa mystiska prång och småkorridorer. Jag tror att ni kan justera väggarnas placering för att få en bättre lösning med finare och effektivare ytor,ffa tänker jag på bad/klk/sovrum till vänster i ritning borde gå att få ihop snyggare.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är bra att försöka få barnsovrum så lika stora som det går, barn är tillräckligt avundsjuka på varandra ändå.

Små klädkammare rätt mycket slöseri med yta eftersom det blir så lite av dem som verkligen kan användas till förvaring för mycket går bort i tom golvyta.

• Gilla
Fialis
  • Laddar…
Vad gör att ni fastat för just detta hus? Vad är dess USP? Har ni en tomt och i så fall i vilket väderstreck ska huset placeras?

Hur många barn har ni och hur gamla? Ska ni ha fler? Har ni några hobbis? Mycket middagar/fester/vänner över? Familjen nära eller bor de långt bort?

Jag har några kommentarer på huset (ja det är lite konstig planlösning, precis som ovanstående skribent skrev...) men behöver dessa svar för att svara.

Bottenvåningen tycker jag ser bra ut, ovanvåningen däremot ändrat om på!

Badrummet hade jag lagt där sovrum/kontor är istället. Sedan hade jag "spegelvänt" layouten, dvs att master är ovanför matplatsen istället. Det före detta badrummet blir då ett kontor och barnrummen/sovrummen som tidigare var i den högra delen hamnar i den vänstra och kan göras lika stora.

• Gilla
Fialis
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Vad gör att ni fastat för just detta hus? Vad är dess USP? Har ni en tomt och i så fall i vilket väderstreck ska huset placeras?

Hur många barn har ni och hur gamla? Ska ni ha fler? Har ni några hobbis? Mycket middagar/fester/vänner över? Familjen nära eller bor de långt bort?

Jag har några kommentarer på huset (ja det är lite konstig planlösning, precis som ovanstående skribent skrev...) men behöver dessa svar för att svara.
Tack för svar. Jag ska svara lite snabbt:
2vuxna 1-2 barn i yngre åldrarna.
Vi har familj som bor i andra städer. Även goda vänner som ibland hälsar på.

Vi bjuder ofta hem vänner på fika/middagar. Ibland större sällskap.

Vi är sport - och friluftsintresseradw, både att vi själva är aktiva och tittar ofta på idrott på tv.

Plats för dator/skrivbord är ett måste.

Vi vill gärna tänka klokt kring förvaring.

• Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Tack @Fialis gör klargörande. Du skrivet inget om tomten och dess läge, så där får jag bara göra antaganden.

För mig och min familj hade huset inte passat. Det är lätt att fokusera på behovet just nu, och glömma att barn växter.

När barn är små behövs umgänge med dem vara där man oftast befinner sig. När de är större vill de inte vara där vi är och de är allt mer i sina rum. Och när de blir uppåt 15-16 så kommer de inte nöja sig med en 90-säng som står mot väggen. Så rummen behöver kunna ha lekyta på golvet när de är små och yta för säng (120-140 cm) och skrivbord när de är större.

Ni har familj som bor en bit bort. Då är det skönt att kunna dra sig undan och inte sova på samma våningsplan som sina gäster. Alltså ett sovrum på nedervåningen som, när barnen är större, kan bli ert sovrum.

Alla de språng och vrår i huset kommer göra det rörigt och svårmöblerat. Rakare linjer underlättar och lugnar.

Stora sovrummet ser ut att vara väldigt trångt. Eftersom sängen bara kan placeras på ett sätt, och då blir vänstra sängen trång att gå vid.

Ni tycker förvaring är viktigt. Väldigt lite förvaring i detta hus. Två klädkammare som ser väldigt svåra att inreda praktiskt. Onödig yta. Titta på klädkammare mellan ”barnrummen”. Du kommer inte kunna ha en klädstång mer än på kortväggen längst in. Lösa garderober i ett nybyggt hus är synt tycker jag.

Hallen finns väldigt lite möjligheter för avhängning av jackor/overaller och skoförvaring. Nu är skorna små men smutsiga, sen större och många.

En altandörr ut på hela huset?

Fönstersättningen gör rummen på ovanvåningen svåra att möblera och inget fönster på väggen mot garaget. Detta gör att om inte huset placeras men entrén mot nordväst/nord så kommer huset bli mörkt.

Vilken husfabrikör? Och vad tycker ni är bra med huset (dess USP)?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mawno skrev:
Plan 1 ser riktigt
M mawno skrev:
Plan 1 ser riktigt bra ut tycker jag.

Plan 2 har en massa mystiska prång och småkorridorer. Jag tror att ni kan justera väggarnas placering för att få en bättre lösning med finare och effektivare ytor,ffa tänker jag på bad/klk/sovrum till vänster i ritning borde gå att få ihop snyggare.
Tack för svar. Vi ska se över planritningen plan2 och tänka kring linjer och väggar

BirgitS BirgitS skrev:
Det är bra att försöka få barnsovrum så lika stora som det går, barn är tillräckligt avundsjuka på varandra ändå.

Små klädkammare rätt mycket slöseri med yta eftersom det blir så lite av dem som verkligen kan användas till förvaring för mycket går bort i tom golvyta.

Tack för svar. Vi ska se över detta i planritningen. Göra rummet mer jämnstora och tänka kring de små klädkammaren. Och kanske köra på garderober istället.

SysterNett SysterNett skrev:
Tack @Fialis gör klargörande. Du skrivet inget om tomten och dess läge, så där får jag bara göra antaganden.

För mig och min familj hade huset inte passat. Det är lätt att fokusera på behovet just nu, och glömma att barn växter.

När barn är små behövs umgänge med dem vara där man oftast befinner sig. När de är större vill de inte vara där vi är och de är allt mer i sina rum. Och när de blir uppåt 15-16 så kommer de inte nöja sig med en 90-säng som står mot väggen. Så rummen behöver kunna ha lekyta på golvet när de är små och yta för säng (120-140 cm) och skrivbord när de är större.

Ni har familj som bor en bit bort. Då är det skönt att kunna dra sig undan och inte sova på samma våningsplan som sina gäster. Alltså ett sovrum på nedervåningen som, när barnen är större, kan bli ert sovrum.

Alla de språng och vrår i huset kommer göra det rörigt och svårmöblerat. Rakare linjer underlättar och lugnar.

Stora sovrummet ser ut att vara väldigt trångt. Eftersom sängen bara kan placeras på ett sätt, och då blir vänstra sängen trång att gå vid.

Ni tycker förvaring är viktigt. Väldigt lite förvaring i detta hus. Två klädkammare som ser väldigt svåra att inreda praktiskt. Onödig yta. Titta på klädkammare mellan ”barnrummen”. Du kommer inte kunna ha en klädstång mer än på kortväggen längst in. Lösa garderober i ett nybyggt hus är synt tycker jag.

Hallen finns väldigt lite möjligheter för avhängning av jackor/overaller och skoförvaring. Nu är skorna små men smutsiga, sen större och många.

En altandörr ut på hela huset?

Fönstersättningen gör rummen på ovanvåningen svåra att möblera och inget fönster på väggen mot garaget. Detta gör att om inte huset placeras men entrén mot nordväst/nord så kommer huset bli mörkt.

Vilken husfabrikör? Och vad tycker ni är bra med huset (dess USP)?
Hej igen. Tack för svar. Vi är i dagsläget i ett väldigt tidigt stadie. Så planritningen är inte spikad.
Men vi kommer att satsa på ett 2-plans hus då vi vill rymma ett garage också på tomten.

Vi ska se över planlösningen och försöka få till mer raka linjer. Fönster och altandörr är ej spikat. Lutar mot att ha 2st altandörrar på nedre plan. Och fönsterna kommer inte vara så stora.

I hallen finns garderob och ev förvaring under trappan.

Sovrummet känner vi också att det är lite för litet. Det ska vi se över

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.