Byggahus.se
Hej alla kloka människor därute

Vi har tittat runt hos marknadens alla leverantörer efter en planlösning till vår familj.
Då ingen känns optimal så tar vi saken i egna händer och skissar på en egen planlösning.

Vad ser ni för plus och minus? Något vi missat?

//Lars
 
  • Ritad planlösning för Villa Calluna med etiketterade rum som vardagsrum, kök och sovrum samt möblering och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För en familj rekommenderar jag en dörr till allrummet så att de vuxna slipper att höra barnens teve och kompisar när de sitter i vardagsrummet.
Även om entrén inte används till vardags kanske det inte är så bra med ett arbets-- och gästrum precis vid ytterdörren eftersom det lätt blir blött och/eller smutsigt där och det sen sprids in i rummet.
Det kan komma ut obehagliga lukter när man öppnar en badrumsdörr och många vill därför inte ha sådana dörrar precis vid köket.
Det bör inte vara mer än 120 cm mellan köksbänkarna eftersom man annars inte når mellan dem.
Vad är det som är utritat just ovanför hällen i köket?
Jämför avståndet mellan köksön och altandörren med hur mycket plats som krävs när någon sitter vid ditt matbord och någon ska komma förbi bakom.
Det stänker en del kring en häll så man bör ha något sorts skydd så att det inte stänker på golvet på matbordssidan, antingen 30 cm bänkskiva bakom hällen eller en vertikal skiva som stänkskydd.
Det är lite opraktiskt med ett mycket smalt rum som förråd, som i förrådet vid klädvården, för då kan man inte stå rakt framför en stor låda och dra den rakt ut.
Vad är det som är utritat i klädvården, tvättmaskin, torktumlare, ho, städskåp, värmepump, ventilationsstyrning, mediaskåp, elcentral är väl sånt som brukar vara där?
Det som man använder oftast i klädvården bör vara placerat närmast dörren och tvärtom.
Var förvaras dukar, lakan och handdukar?

Planlösningar är också beroende av hur tomten och grannskapet ser ut och var de olika väderstrecken är.
 
Gammelnörden
Så här hade jag gjort, som gillar symmetriska entréfasader och rymlig tvättstuga.;)
Ritning av husplan med symmetrisk entré och stor tvättstuga, inklusive möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Hej BirgitS
Stort tack för många kloka idéer.
Dörr till "barnavdelningen" är ju kanon idé. Kanske en spröjsad glasdörr eller liknande skulle vara det optimala.
Aldrig tänkt på toalett nära kök problematiken, är det någon som har erfarenhet av detta? Är det ett verkligt problem?
Är helt enig med avståndet mellan köksbänkarna, men jag trodde man var tvungen att ha 150cm mellan för att det ska bli godkänt av kommunen, dvs handikappanpassat. Har jag fel? Är det 130? eller finns inga krav i köket? är det bara toa?

Stänkskydd har jag inte heller tänkt på, däremot så har vi funderat på en bänkfläkt vilken i så fall skulle fungera som stänkskydd också antar jag. Är det någon därute som har erfarenheter av bänkfläkt?
Vi vill ha ryggåstak över köksdelen därav känns bänkfläkt bättre än att ha ett långt rör hela vägen upp i tak,

Slarvat med utritningen av utrustning i klädvården.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Så här hade jag gjort, som gillar symmetriska entréfasader och rymlig tvättstuga.;)
[bild]
Tack Gammelnörden=)

Vilket jobb du lagt ned och vad nyttigt att kasta om allt i huvudet. Många bra grejer där. En aningen smal hall men det går ju att lösa med att stuva om lite. Vi är också inne på att inte ha ingång från sovrum till toalett. Så den ingången blir nog ut mot hallen, och 3 toaletter behövs inte heller så då löser det sig själv=)
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Eller kanske pardörr om man vill kunna öppna mer, vet inte hur stor öppningen är i din ritning.

Jag har bara hört om 120 cm bredd mellan köksbänkarna, då får man plats att dra ut en låda när man sitter i rullstol.

Det finns åtminstone en tråd där bänkfläkt tas upp, troligen i underforumet Kök.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gammelnörden
C Calluna3 skrev:
Tack Gammelnörden=)

Vilket jobb du lagt ned och vad nyttigt att kasta om allt i huvudet. Många bra grejer där. En aningen smal hall men det går ju att lösa med att stuva om lite. Vi är också inne på att inte ha ingång från sovrum till toalett. Så den ingången blir nog ut mot hallen, och 3 toaletter behövs inte heller så då löser det sig själv=)
En bild säger visst inte mer än tusen ord...
Det som BirgitS så klokt påpekat om att ha toalettdörr mot köket är tyvärr sant. Vi har vänner som bor i en nyproducerad lägenhet där en av toaletterna är placerad snett mot köket på ungefär samma avstånd och det luktar in till köket om man gör nr2.
Anledningen till att jag flyttade platsen och ingången, till det som såg ut som familjebadrummet, var att jag tyckte det låg långt bort från föräldrasovrummet. Samt jag förställde mig att det är lagom roligt att bli ertappad i handduken efter en dusch när någon av ungarna öppnar ytterdörren för en kompis eller du eller din partner är lite sen i uppfräschandet till bjudningen ni ni ska ha hemma.
Det är trots allt 2 badrum och en gästWC på fyra personer och personligen tycker jag att det badrum som ska användas av barnen ska ha ett badkar. Om ni har en övernattande gäst i arbetsrummet, som är ritad med säng, är det väl trevligare för den personen att få ha en gästWC för sig själv än att dela med er eller barnen på kvällen?
Hur menar du att hallen är för trång? Den är lika bred som på originalet fast jag "ritade" ut upphängning för ytterkläderna, vilket jag antog skulle finnas till vänster på er ritning?
Som BirgitS påpekade tycker jag också att förrådet längst till höger är näst intill oanvändbart, så jag har istället fördelat förvaringen runt om i huset där man behöver den. Jag tycker att allt som oftast i nyproduktion är för lite garderobsutrymme i anslutning till föräldrasovrummet. Kläder och skor för två vuxna tar mkt plats...
Jag tyckte också att det var mkt döyta mellan vardagsrummet och köket (som kostar pengar att bygga) så det försökte jag aktivt trolla bort genom att flytta det i mitt tycke väldigt udda placerade arbets-/gästrummet. Om ni bedriver verksamhet som tar emot kunder, så skulle iallafall jag göra en separat ingång från utsidan, istället för att bjuda in kunder in i mitt hem.
Den erfaren jag har är att när barn har så här små barnrum släpar dom med sig leksakerna som kräver golvyta ut i vardagsrummet. Men här finns ju ett TV-rum/lekrum, där lite extra utrymme kan komma väl till pass för t ex tågbanor och legolandskap. Eller varför inte ett tränings- eller yogapass med instruktionsDVD spelandes på TV:n?
Jag gillar lite rymligare tvättstugor för att kunna få gott om plats för en normalstor strykbräda, uppfällt klädstreck eller en hög leriga galonkläder utan att behöva klämma sig förbi för att komma åt tvättmaskin eller garderober. Samt det är ju som BirgitS påpekade mkt teknik som ska får plats nu för tiden. Jag tycker det är praktiskt med linneskåp placerade i tvättstugan för sängkläder, dukar och handdukar. Det som på min planlösning är vad bygglovet kräver, en uppställningsplats för rullstolar, tänker jag är en bra plats för garderober eller avhängningsplats för ytterkläder.
Hur som helst så hoppas jag att ni tar med er era önskemål till en arkitekt, som kan foga samman insidans krav med utsidans förutsättningar och få till ett hus med harmoniska proportioner och är lämpligt för den plats det ska byggas på. :)
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Gammelnörden
Förslag nr 2, med rymligare hall, 2 badrum, samlade sovrum nära till familjebadrummet -mkt praktiskt när man har små barn, tillgång till uteplatser i fler väderstreck och klädvården skilt från sovrummen ifall man vill tvätta sent på kvällen eller tidigt på morgonen.:)
Översiktsbild av ett hus med rymlig hall, två badrum, angränsande sovrum, och separata uteplatser och klädvård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.