Byggahus.se
Hej!

Jag och min fru har köpt en gammal och rätt stor villa, men badrummet är på tok för litet. Jag har skissat fram en idé på hur man kan göra ett större men tänkte att andra kanske har andra förslag?

Nuvarande planlösning:

474RHDQ7EVDDOPFM.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett allrum på övre plan känns inte så viktigt då det finns både på entréplan och på sutterängsplan.

Första förslag (och första gången jag ger mig på SketchUp... :)).
Skärmavbild 2014-06-30 kl. 08.55.03.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankar?

edit: Verkar inte gå ta bort den bifogade filen där badkar/dusch saknas... :)
 
  • Skärmavbild 2014-06-30 kl. 08.18.25.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Obs, i sovrummen är det lägre i tak (snedtak). Badrum och dagens allrum har takkupor så där är det normal takhöjd (om än inte helt rakt).
 
Om jag ska vara kritisk så tycker jag att det känns som att du förstör hela allrummet och gör balkongen mer eller mindre obrukbar då det bara blir en trång korridor dit. Dessutom så delar du upp badrummet i två små delar.
Mitt förslag är att du förlägger badrummet på andra sidan av allrummet. På så vis behåller du åtminstone ett litet allrum och balkongen blir mer naturlig att använda.
forslag  pa badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Det blir inte en korridor till balkongen, balkongen kommer "höra till" badrummet. Det är inte två små delar, sorry, det kanske var otydligt :) Öppningen är en dörr, den smala linjen till vänster är en glasdörr till dusch-/baddelen. Ska försöka göra en tydligare variant!

Är inte säker på att jag anser att ett allrum behövs, och har ganska samma känsla kring balkongen. Vad har man den till, förutom att hänga ut lakan och tvätt på? Vi kommer att ha ganska gott om bättre uteplatser.

Annars är ditt förslag intressant men jag tycker badrummet blir lite för litet (igen, mitt förslag var alltså inte att dela upp det i två rum).

edit: Att flytta entrén till sovrum kan dock vara aktuellt, har också funderat på om det vore värt att flytta trappen.

Bifogar bilder på huset från fram och baksida:

Framsida
499ALU63EUA9MQAK.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksida
499ALVEJ2UA9MR01.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Detta kanske tydligare visar vad vad jag tänkte:

Skärmavbild 2014-06-30 kl. 13.34.16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en variant som antagligen ger mer rymd i badrummet, och dessutom ger en "en suite"-lösning :) Gjorde en rockad och flyttade dörren till det norra sovrummet närmare trappan för att ge mer kvm åt själva badrummet. Såg också på bilderna att trappräcket inte alls går i en "krok" som på planskissen, utan är helt rakt, så korrigerade det med.

Skärmavbild 2014-07-01 kl. 08.48.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om vi får tänka fritt...
Vad sägs om att byta plats på det inritade badrummet och något av sovrummen?
Du skulle få problem med takhöjden för dushen kanske - men å andra sidan skulle du få ett sovrum med fullhöjd och balkong.
Kan du dessutom dra om trappan så den inte kommer upp i centrumlinjen utan mer draget mot ytterväggen så skulle du kunna få det sovrummet helt rektangulärt.
 
Dra om trappan kan vara intressant, men balkong i anslutning till sovrum känns som att den kommer användas ännu mindre än en ansluten till ett stort härligt badrum?

Så här ser snedtaken ut i sovrummen, blir rätt lågt:
499ALTVO6UA9MQ81.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stefancrs skrev:
Här är en variant som antagligen ger mer rymd i badrummet, och dessutom ger en "en suite"-lösning :) Gjorde en rockad och flyttade dörren till det norra sovrummet närmare trappan för att ge mer kvm åt själva badrummet. Såg också på bilderna att trappräcket inte alls går i en "krok" som på planskissen, utan är helt rakt, så korrigerade det med.

[bild]
Jag måste tyvärr säga att jag inte alls gillar dina förslag. När du kommer upp från trappan så går du rakt in i en vägg vilket är mycket ovälkomnande. Dessutom så måste man gå i en halvtrång och vinklad korridor för att komma till det västra sovrummet. Skruva fast en stötta på en gipsskiva och ställ den en meter ifrån trappan så kan du pröva på hur det känns att gå upp för trappen och mötas av en vägg bara en meter från det översta trappsteget. Tänk dig sedan att du har en tonåring i rummet till höger som har stängt dörren till sitt rum så får du kanske en känsla för hur trångt och klaustrofobiskt det kommer att bli. Jämför sedan det mot att komma upp och kunna se ut genom fönsterna vid balkongen och se skogen som finns där utanför...

Jag tycker att du helt ska släppa idén på att ha badrummet på den sidan av övervåningen som du nu har ritat in det på. Mitt förslag är att du antingen accepterar ett mindre badrum och lägger det bredvid trappen eller gör som Mats säger och byter plats med ett av sovrummen så att badrummet kommer mot ena gaveln. När det gäller användningen av balkongen så är det väl ändå mycket mer troligt att du eller ett av barnen som har rummet med balkong går ut där och sitter med en bok eller bara vilar jämfört med att du efter en dusch går ut där invirad i bara ett badlakan? Eller ännu värre, tänk den stackaren som blir fast ute på balkongen bara för att någon annan har ätit en dålig räksallad och barrikaderar sig på toaletten i en timme... :p
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Haha, ja alltså, det kan stämma. I det första förslaget har jag ju dock inte flyttat väggen som man idag möts av när man kommer upp för trappen och den kändes inte ovälkomnande. I förslag två kan det absolut bli för tajt, svårt att avgöra på förhand tror jag.

Vänster = söder på planskissen, bara så ni vet. Så "föräldrasovrummet" idag ligger åt söder, och det andra åt norr. Vi vet ännu inte vilket vi kommer vilja använda, det åt norr är rimligtvis svalare, och bägge har lite havsutsikt.

Västerut, där det idag är allrum och fönster bredvid trappen, är det havsutsikt. Det kan givetvis vara trevligt att ha havsutsikt i badrummet men kanske tråkigt att förlora den i "hallen" på övre plan? Utanför balkongen är det sluttande skog och ingen utsikt, men lite morgonsol kan man få där.

Har växt upp i hus med altan och balkong. Balkongen användes bara till att hänga ut tvätt på, att ha den i anslutning till badrum där vi eventuellt vill ha en ångbastu känns ändå rätt lockande för oss, men vi flyttar från bostadsrätt så vi vet inte så mycket om saker och ting än.

Ett litet badrum är inte ett alternativ, men att offra en del av, eller hela, ena sovrummet kan vara det. Men takhöjden blir nog ett problem isf.

Den som käkar dålig räksallad får gå på toalett på något av de andra våningsplanen eller bli förevigt dömd i våra hjärtan och sinnen.
 
Några bilder till från allrum / badrum på övre plan:

499ALU8RCUA9MQC0.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


499ALUBCUUA9MQD7.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


499ALV346UA9MQQ9.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ja, föräldrasovrummet saknar dörr. det vill vi "nog" ha... :))
 
Om jag får komma med ett konkret råd - bo in er först innan ni ger er på stora ombyggnader.
Jag känner själv igen konceptet med stora balkonger som aldrig användes annat än för vädring - men ni kanske finner att det finns goda skäl till att låta balkongen vara. (Eller inte...)
För min del blev det olidligt varmt på ovanvåningen på sommaren om balkongdörren var stängd då den behövdes för att skapa korsdrag.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag tycker ungefär precis som Janus82 - om ni ska göra om badrummet, lägg det på andra sidan rummet. Vill ni ha in ljus i badrummet så sätt in ett takfönster. Då behöver ni inte heller oroa er för insyn.
 
Ljus kommer det in oavsett vilken sida det sitter på, det är fönster åt alla håll :)

edit: Insyn är nog inte ett problem åt något av hållen. Sluttningstomt, skog på balkongsidan, långt både i höjd och sträcka till grannen på södersidan.
 
Redigerat:
Mats.Hulten skrev:
Om jag får komma med ett konkret råd - bo in er först innan ni ger er på stora ombyggnader.
Jag känner själv igen konceptet med stora balkonger som aldrig användes annat än för vädring - men ni kanske finner att det finns goda skäl till att låta balkongen vara. (Eller inte...)
För min del blev det olidligt varmt på ovanvåningen på sommaren om balkongdörren var stängd då den behövdes för att skapa korsdrag.
Eventuellt, tror vi kanske blir lite galna av nuvarande badrum bara... Sen har vi bott med AC många år och planerar att göra så igen (för sovrummet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.