Hej!

Har länge funderat över hur vi ska göra för att få in ett schysst kök och en okej planlösning hemma, vi har ingen lust o flytta köket till andra sidan huset därav kommer det stå kvar på samma plats ungefär.

Bifogar bild på befintlig planlösning/när vi köpte det, hänt mindre förändringar sen vi köpte det.
Och en bild på tänkt planlösning när vi är ”färdiga” dvs byggt nytt kök, och eventuellt byggt om garaget till bostadsyta.

Bild 2 är från när vi köpte huset, det enda vi gjort planlösningsmässigt är att vi har rivit ena sovrummet och fått en tvhörna.

Det jag önskar hjälp med är tips kring planlösningen jag har ritat, vi tänker beställa nytt kök i början på nästa år, därför är planlösningen kring tvätt/kök/sovrum viktig att få en bra lösning på snarast.

Finns en luftvärmepump i kök (LLVP) och funderar på om fallet är att vi bygger ut huset så sätter vi in en till i vardagsrum.

I övrigt, köksö mot vardagsrum med häll/integrerad fläkt, fristående kyl/frys. Mycket förvaring

Barn på 1 år i hemmet, extra rum i sovrum kommer vara antingen badrum eller walk-in-closet.

• Planlösning av husets kök och vardagsrum med markerade områden för hall, wc och tvättstuga. Inklusive köksö och plats för kyl, frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av hus med kök, vardagsrum, tre sovrum, badrum, hall, kontor och garage. Trädäck och stensatt uteplats visas. Garaget tänkt som bostadsyta.
    Skapa konto
Jag har kollat på era ritningar. Väderstrecken (norr-söder) syns inte. Men jag blir inte klok på vad det är ni vill uppnå. Alltså målet med förändringarna. För jag har svårt att se några funktionella fördelar med förslaget.

Fast med det sagt känns inte nuvarande planlösning jättebra. Jag skulle oxo vilja ha det annorlunda. Men kanske på ett annat sätt än ni vill. Utan att veta vad ni vill ha är det jättesvårt att kommentera.
  1. Varför:
    Vad vill ni bli av med? Vad funkar dåligt. Vad gillar ni inte? Vad behöver ni inte?
  2. Hur vill ni ha det:
    Vad vill ni få som ni inte har? Vad vill ni förbättra? Vilka krav har ni?
Diverse personliga (syn)punkter att tänka vidare kring
  1. Konstigt att både fin- & grov- entré går till köket.
  2. Den nya lösningen på kontor/sovrum är en klar försämring
  3. Sovrum vägg i vägg med vardagsrum/TV-rum är inte bra ljudmässigt.
  4. Man kan göra om sov/kontor till två sovrum.
  5. Vardagsrum mellan sovrum och dush/WC är inte bra rent praktiskt
  6. Köksö tillför inget funktionellt positivt, tvärtom. Vissa tycker tydligen det är trevligt att sitta i vardagsrummet och lyssna på diskslammer, elvispar och lukta på stekos samt titta på en massa grytor och odiskade saker. Hör man till dem - kör på!
    Annars är kökets nuvarande planlösning överlägsen funktionellt.
  7. Sätt dörr mellan kök och vardagsrum samt mellan hall och kök.. Öppna upp dubbeldörrar mellan hall och vardagsrum
  8. Sovrum behöver ingen utgång till trädäck. Det blir bara extra ytterdörrar att låsa och ger sämre möbleringsmöjligheter.
  9. Köket. Puh.
    Man har inte ugn mellan kyl och frys!
    Och inte skafferi vägg i vägg med VVB.
    Skafferi som skall vara svalt placeras mot yttervägg. Menar man inte samma som jag med skafferi. Ser jag inget problem.
  10. Köket kommer bli väldigt långt och svårarbetat.
  11. Man offrar ett garage utan att få ett enda extra rum.
  12. Bara ett WC och dusch till tre sovrum känns lite.
Allt detta går inte ihop. Det är spontana tankar alltså inget färdigt förslag.

Med allt detta sagt och med alla ändringar ni har ritat in tror jag ni skulle tjäna på att testa att flytta köket och lägga till ett WC/dusch. Samt försöka förbättra ljudisoleringen genom att separera vardagsrum och sovrum. T.ex. på var sin sida om entré/kök/tvätt/WC. Det är ett större projekt. Men det skadar inte att se möjligheterna även om man till slut väljer en mindre förändring.
Viktigast är vad man själv vill och tycker!

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller köket så är inte diskhon inritad och det är ju väsentligt var den är.
Det är inritat en massa skåpluckor i köket. Ska det inte vara utdragbara lådor?

Vad ska all denna yta i vardagsrummet användas till?

O O skrev:
Jag har kollat på era ritningar. Väderstrecken (norr-söder) syns inte. Men jag blir inte klok på vad det är ni vill uppnå. Alltså målet med förändringarna. För jag har svårt att se några funktionella fördelar med förslaget.

Fast med det sagt känns inte nuvarande planlösning jättebra. Jag skulle oxo vilja ha det annorlunda. Men kanske på ett annat sätt än ni vill. Utan att veta vad ni vill ha är det jättesvårt att kommentera.
  1. Varför:
    Vad vill ni bli av med? Vad funkar dåligt. Vad gillar ni inte? Vad behöver ni inte?
  2. Hur vill ni ha det:
    Vad vill ni få som ni inte har? Vad vill ni förbättra? Vilka krav har ni?
Diverse personliga (syn)punkter att tänka vidare kring
  1. Konstigt att både fin- & grov- entré går till köket.
  2. Den nya lösningen på kontor/sovrum är en klar försämring
  3. Sovrum vägg i vägg med vardagsrum/TV-rum är inte bra ljudmässigt.
  4. Man kan göra om sov/kontor till två sovrum.
  5. Vardagsrum mellan sovrum och dush/WC är inte bra rent praktiskt
  6. Köksö tillför inget funktionellt positivt, tvärtom. Vissa tycker tydligen det är trevligt att sitta i vardagsrummet och lyssna på diskslammer, elvispar och lukta på stekos samt titta på en massa grytor och odiskade saker. Hör man till dem - kör på!
    Annars är kökets nuvarande planlösning överlägsen funktionellt.
  7. Sätt dörr mellan kök och vardagsrum samt mellan hall och kök.. Öppna upp dubbeldörrar mellan hall och vardagsrum
  8. Sovrum behöver ingen utgång till trädäck. Det blir bara extra ytterdörrar att låsa och ger sämre möbleringsmöjligheter.
  9. Köket. Puh.
    Man har inte ugn mellan kyl och frys!
    Och inte skafferi vägg i vägg med VVB.
    Skafferi som skall vara svalt placeras mot yttervägg. Menar man inte samma som jag med skafferi. Ser jag inget problem.
  10. Köket kommer bli väldigt långt och svårarbetat.
  11. Man offrar ett garage utan att få ett enda extra rum.
  12. Bara ett WC och dusch till tre sovrum känns lite.
Allt detta går inte ihop. Det är spontana tankar alltså inget färdigt förslag.

Med allt detta sagt och med alla ändringar ni har ritat in tror jag ni skulle tjäna på att testa att flytta köket och lägga till ett WC/dusch. Samt försöka förbättra ljudisoleringen genom att separera vardagsrum och sovrum. T.ex. på var sin sida om entré/kök/tvätt/WC. Det är ett större projekt. Men det skadar inte att se möjligheterna även om man till slut väljer en mindre förändring.
Viktigast är vad man själv vill och tycker!
Okej, detta är en ganska orättvis planlösning då huset är mindre än vad min bild visar, min bild visar en eventuell utbyggnad av huset istället för garaget som sitter ihop med huset. Som det i dagsläget ser ut så har vi enbart rivit det sovrummet i längst upp i vänstra hörnet, då vi tyckte soffa samt tv var alldeles för nära kamin.

Det vi vill uppnå med nästkommande köksrenovering är, maximera förvaring då jag tycker vi hade behövt få in nån garderob i tvättstugan, samt något mer i hallen. Idag har vi inget städskåp eller liknande så dammsugare står där den användes senast..

Om vi kikar på köket, ”problemet” vi tycker är att det är en dörr in till sovrummet mitt i köket, det blir ett glapp mellan kök - dörr - kyl/frys/skafferi, vilket känns udda, hade på något sätt varit trevligt att markera att här är köket, dörren till sovrummet är bortom köket.

Samtidigt vill vi öppna upp mellan vardagsrum och kök för att ha en stor köksö och en trevlig plats för umgänge.

Min tanke just nu är att helt enkelt få det spikat hur själva planlösningen i köket ska se ut, ska man flytta någon vägg för att få större hall eller större tvättstuga?

Tänker att själva köksdelen löser en köksdesigner åt mig, men vill ha input om man kikar på min gamla planlösning, vad kan man göra för att maximera förvaring?

V Vetenskaparen skrev:
Okej, detta är en ganska orättvis planlösning då huset är mindre än vad min bild visar, min bild visar en eventuell utbyggnad av huset istället för garaget som sitter ihop med huset. Som det i dagsläget ser ut så har vi enbart rivit det sovrummet i längst upp i vänstra hörnet, då vi tyckte soffa samt tv var alldeles för nära kamin.
Inget fel idet. Man tjänar på att testa flera idéer innan man bestämmer sig.
V Vetenskaparen skrev:
Det vi vill uppnå med nästkommande köksrenovering är, maximera förvaring då jag tycker vi hade behövt få in nån garderob i tvättstugan, samt något mer i hallen. Idag har vi inget städskåp eller liknande så dammsugare står där den användes senast..
Att ta bort väggen mellan kök och v-rum gör att det blir mindre utrymme för förvaring oavsett allt annat. I mina ögon är det en riktigt dålig idé.
V Vetenskaparen skrev:
Om vi kikar på köket, ”problemet” vi tycker är att det är en dörr in till sovrummet mitt i köket, det blir ett glapp mellan kök - dörr - kyl/frys/skafferi, vilket känns udda, hade på något sätt varit trevligt att markera att här är köket, dörren till sovrummet är bortom köket.
Absolut. Det förstår jag. Men hur viktigt är det egentligen? Och är det så mycket bättre med ingång till sovrummet från groventrén? Det känns svårlöst. Kanske ni skall fokusera på ett funktionellt kök med ordentlig förvaring och acceptera att ingången inte blir perfekt.
V Vetenskaparen skrev:
Samtidigt vill vi öppna upp mellan vardagsrum och kök för att ha en stor köksö och en trevlig plats för umgänge.
Som sagt försvinner mera förvaring då. Det blir ännu svårare att placera dammsugaren.
V Vetenskaparen skrev:
Min tanke just nu är att helt enkelt få det spikat hur själva planlösningen i köket ska se ut, ska man flytta någon vägg för att få större hall eller större tvättstuga?
Sätt dörr mellan kök och vardagsrum samt mellan hall och kök. Flytta ev väggen till köket om hallen behöver bli större. Öppnar upp dubbeldörrar mellan hall och vardagsrum blir hallen luftigare och entren mer inbjudande i och med att gästerna kommer in till vardagsrummet istf köket.

Alternativt bygg bort dörren hall/kök och sätt fler garderober/städskåp i hallen och fler fullhöga skåp på andra sidan den väggen. Varför inte flytta dit S/K/F?
V Vetenskaparen skrev:
Tänker att själva köksdelen löser en köksdesigner åt mig, men vill ha input om man kikar på min gamla planlösning, vad kan man göra för att maximera förvaring?
Se föreg stycke.

O O skrev:
Inget fel idet. Man tjänar på att testa flera idéer innan man bestämmer sig.

Att ta bort väggen mellan kök och v-rum gör att det blir mindre utrymme för förvaring oavsett allt annat. I mina ögon är det en riktigt dålig idé.

Absolut. Det förstår jag. Men hur viktigt är det egentligen? Och är det så mycket bättre med ingång till sovrummet från groventrén? Det känns svårlöst. Kanske ni skall fokusera på ett funktionellt kök med ordentlig förvaring och acceptera att ingången inte blir perfekt.

Som sagt försvinner mera förvaring då. Det blir ännu svårare att placera dammsugaren.

Sätt dörr mellan kök och vardagsrum samt mellan hall och kök. Flytta ev väggen till köket om hallen behöver bli större. Öppnar upp dubbeldörrar mellan hall och vardagsrum blir hallen luftigare och entren mer inbjudande i och med att gästerna kommer in till vardagsrummet istf köket.

Alternativt bygg bort dörren hall/kök och sätt fler garderober/städskåp i hallen och fler fullhöga skåp på andra sidan den väggen. Varför inte flytta dit S/K/F?

Se föreg stycke.
Tack för svar.

Om vi säger såhär, väggen mellan kök och vardagsrum KOMMER rivas och där kommer bli en köksö, där handlar det mindre om förvaring, när vi pratar förvaring menar jag garderob/städskåp m.m vilket gör sig bäst i hall/sov/tvättstuga.

Vi gillar ett socialt häng mellan matlagning och matbord/soffhäng så därav kommer det vara öppet.

Om vi säger att vi flyttar runt på vitvaror och skafferi så det blir kyl/frys/skafferi på ena väggen sen ugn/micro på andra väggen mot tvättstugan? Sen själva ”väggen” vid sovrumsdörren behöver inte vara en vägg, det kan även vara en frisida för skafferi. Låter det lika illa då?

V Vetenskaparen skrev:
Tack för svar.

Om vi säger såhär, väggen mellan kök och vardagsrum KOMMER rivas och där kommer bli en köksö,
OK. Man gör som man vill det respekterar jag. Dock hade jag aldrig tagit bort den väggen i en sådan planlösning. Speciellt inte om man gillar att laga mat.
V Vetenskaparen skrev:
där handlar det mindre om förvaring, när vi pratar förvaring menar jag garderob/städskåp m.m vilket gör sig bäst i hall/sov/tvättstuga.
Vad säger du om förslaget att ändra i hallen? Det ger plat för garderober i hallen och städskåp mitt i huset.
V Vetenskaparen skrev:
Vi gillar ett socialt häng mellan matlagning och matbord/soffhäng så därav kommer det vara öppet.
Ni gör som ni vill. Det var modernt med "öppna " planlösningar för ett tag sedan. Men jag tycker man mer och mer går i från det och bygger in kök. Det är ganska opraktiskt. Men vi tycker olika. Det är klart.

Om ni verkligen skall ha en köksö skall den vara placerad mitt på golvet och inte vid en vägg för då är det ju ingen köksö. Det är ju en ö som ger den öppna känslan. Att bara ta bort väggen över bänken får inte samma effekt. Kanske skulle ni vrida köksön 90grader?
V Vetenskaparen skrev:
Om vi säger att vi flyttar runt på vitvaror och skafferi så det blir kyl/frys/skafferi på ena väggen sen ugn/micro på andra väggen mot tvättstugan?
Så passar det bättre ihop. Varmt för sig kallt för sig. Sedan är det vettigt att ha häll, micro och ugn intill varandra och intill diskbänk när man lagar mat. Hämta saker i S/K/F kan man gå några steg extra när det behövs. Det kan man nog placera lite olika men ändå få ganska lika bra. Blir en fråga om hur man vill ha det.
V Vetenskaparen skrev:
Sen själva ”väggen” vid sovrumsdörren behöver inte vara en vägg, det kan även vara en frisida för skafferi. Låter det lika illa då?
Det kan nog vara smart. Så blir det lättare att ändra i framtiden. Men det är en konstig planlösning till att börja med. Jag tycker det känns som att man borde kunna få till det bättre än vad vi lyckats med hittills...

Att ändra så här mycket och inte vara 100% nöjd kanske man får acceptera. Men det är värt att fundera på noga. En ritning är välduígt mycket lättare att ändra än ett hus!

O O skrev:
OK. Man gör som man vill det respekterar jag. Dock hade jag aldrig tagit bort den väggen i en sådan planlösning. Speciellt inte om man gillar att laga mat.

Vad säger du om förslaget att ändra i hallen? Det ger plat för garderober i hallen och städskåp mitt i huset.

Ni gör som ni vill. Det var modernt med "öppna " planlösningar för ett tag sedan. Men jag tycker man mer och mer går i från det och bygger in kök. Det är ganska opraktiskt. Men vi tycker olika. Det är klart.

Om ni verkligen skall ha en köksö skall den vara placerad mitt på golvet och inte vid en vägg för då är det ju ingen köksö. Det är ju en ö som ger den öppna känslan. Att bara ta bort väggen över bänken får inte samma effekt. Kanske skulle ni vrida köksön 90grader?

Så passar det bättre ihop. Varmt för sig kallt för sig. Sedan är det vettigt att ha häll, micro och ugn intill varandra och intill diskbänk när man lagar mat. Hämta saker i S/K/F kan man gå några steg extra när det behövs. Det kan man nog placera lite olika men ändå få ganska lika bra. Blir en fråga om hur man vill ha det.

Det kan nog vara smart. Så blir det lättare att ändra i framtiden. Men det är en konstig planlösning till att börja med. Jag tycker det känns som att man borde kunna få till det bättre än vad vi lyckats med hittills...

Att ändra så här mycket och inte vara 100% nöjd kanske man får acceptera. Men det är värt att fundera på noga. En ritning är välduígt mycket lättare att ändra än ett hus!
Fruktansvärt svårt detta, jag förstår att det inte blir en ”ö” då den ansluter till annat, men det blir en social öppen planlösning, precis som vi vill ha det. Vi vill kunna umgås även fast den ena lagar mat, samt så vill vi kunna vara med vår dotter när hon leker i vardagsrummet själv.

Ändra i hallen samt i tvättstugan är definitivt ett alternativ, kom gärna med eventuella lösningar för att få in extra förvaring där.

Hällen kommer förmodligen vara i ”köksön”, så blir några steg bort till ugn/kyl/frys, ej praktiskt men vad ska man göra med denna planlösning, går såklart flytta köket helt och hållet men det blir lite väl för våran del..

Har du tid och möjlighet, så får du jättegärna skissa på en planlösning om du utgår från våran gamla planlösning, minus ett sovrum då det är borta idagsläget

BirgitS
V Vetenskaparen skrev:
Ändra i hallen samt i tvättstugan är definitivt ett alternativ, kom gärna med eventuella lösningar för att få in extra förvaring där.
Det går ju att flytta ut tvättstugeväggen så att tvättstugan blir större och därmed mer plats för skåp där.
Samma sak med hallen.
V Vetenskaparen skrev:
Vi vill kunna umgås även fast den ena lagar mat, samt så vill vi kunna vara med vår dotter när hon leker i vardagsrummet själv.
Fast det gör ju barn bara under några år så man ska ju inte göra en planlösning för årtionden utifrån ett rätt kortvarigt önskemål.

BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju att flytta ut tvättstugeväggen så att tvättstugan blir större och därmed mer plats för skåp där.
Samma sak med hallen.

Fast det gör ju barn bara under några år så man ska ju inte göra en planlösning för årtionden utifrån ett rätt kortvarigt önskemål.
Precis det vi funderat lite över. Vi får se hur vi gör där, vägg mellan hall och kök sitter elcentralen i, men hade velat flytta ut den för att få in en extra garderob till att börja med..

Jo men det var ju bara en av anledningarna. Vi kommer oavsett öppna upp emellan och ha en social matlagningsyta där, jag vet att i vårat hus hade det verkligen passat in att riva den väggen. Bifogar en bild på hur ungefär köket är tänkt, de andra väggarna är ej hundra.

• 3D-planritning av kök med vita skåp och mörka bänkskivor, del av renoveringsprojekt för en social matlagningsyta.
    Skapa konto
V Vetenskaparen skrev:
Vi vill kunna umgås även fast den ena lagar mat,
Min erfarenhet är att det är möjligt att umgås i ett kök. Och att det är trevligt att kunna umgås med de som är i köket när man vill.

Men oxo att det är trevligt att slippa umgås med alla i kök och vardagsrum hela tiden. Det kan bli ganska/mycket störande.
V Vetenskaparen skrev:
samt så vill vi kunna vara med vår dotter när hon leker i vardagsrummet själv.
Min erfarenhet är att mindre barn oftast hellre är tillsammans med de vuxna och inte gärna vill vara för sig själva. Skulle de vilja vara för sig själva och leka kan de väl få göra det?

BirgitS
V Vetenskaparen skrev:
Precis det vi funderat lite över. Vi får se hur vi gör där, vägg mellan hall och kök sitter elcentralen i, men hade velat flytta ut den för att få in en extra garderob till att börja med..

Jo men det var ju bara en av anledningarna. Vi kommer oavsett öppna upp emellan och ha en social matlagningsyta där, jag vet att i vårat hus hade det verkligen passat in att riva den väggen. Bifogar en bild på hur ungefär köket är tänkt, de andra väggarna är ej hundra.
Det är svårt att se på bilden men bänkskivan i halvön bör vara extra djup så att det inte stänker ner på golvet på "baksidan".

Kommer förvaring av tallrikar och glas vara nära diskmaskinen så att det går lätt att tömma den utan att man behöver bära allt långa vägar?

Har ni kollat upp att det är tillåtet att ha ugnen bredvid kylskåpet?
Det har börjat dyka upp kyl och frys där det står att det inte får vara något "varmt" på sidan av dem.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är svårt att se på bilden men bänkskivan i halvön bör vara extra djup så att det inte stänker ner på golvet på "baksidan".

Kommer förvaring av tallrikar och glas vara nära diskmaskinen så att det går lätt att tömma den utan att man behöver bära allt långa vägar?

Har ni kollat upp att det är tillåtet att ha ugnen bredvid kylskåpet?
Det har börjat dyka upp kyl och frys där det står att det inte får vara något "varmt" på sidan av dem.
Bänkskivan är tänkt att vara cirka 900mm, alltså cirka 300 överhäng.

Detta är bara en preliminär skiss för o se lite vad vi kan göra med köket, allt sånt kommer tas via en köksplanerare sen.

Ang ugnen så kanske den flyttas till andra sidan så det blir ”kallt” för sig, alltså kyl frys och skafferi.

Bifogar lite fler bilder där jag själv skissat på IKEA, kommer som sagt givetvis gås igenom med en köksdesigner innan någonting görs.

Satt även och skissade på en ny planlösning om vi eventuellt skulle bygga ut huset någon gång i framtiden, tar gärna inputs på alltihopa.

• Planritning över befintlig byggnad med kök, sovrum, badrum och vardagsrum samt ny byggnad och trädäck. Skiss inkluderar kök och matplats.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av kökslayout med L-formad bänkskiva och inbyggnadsskåp, diskho och ugn, gjord i IKEA:s planeringsverktyg.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av kök med vita skåp och mörk bänkskiva ritad i IKEA planeringsverktyg, visar översikt av kökslayout och golvyta.
    Skapa konto
  • 3D-planritning av ett kök designat med IKEA-verktyg, visar köksbänk med överhäng, köksskåp, spis och sittplatser, planerat för framtida ombyggnad.
    Skapa konto
BirgitS
V Vetenskaparen skrev:
Bänkskivan är tänkt att vara cirka 900mm, alltså cirka 300 överhäng.
👍
V Vetenskaparen skrev:
Satt även och skissade på en ny planlösning om vi eventuellt skulle bygga ut huset någon gång i framtiden, tar gärna inputs på alltihopa.
Ser inte riktigt syftet med att dra in väggen till det nya badrummet. Det finns ju gott om väggar i det nya vardagsrummet för bokhyllor etc. så nog kan det vara tre dörrar direkt från vardagsrummet. Då kan badrummet bli smalare så att sovrummen kan bli större, för 10 kvm är standard numera för barnsovrum.

Fundera på att göra ett allrum till barnen med barngäster i tillbyggnaden och ha en soffgrupp för vuxna besökare i dagens vardagsrum. Allrummet behöver inte vara så där stort i så fall.

BirgitS BirgitS skrev:
👍

Ser inte riktigt syftet med att dra in väggen till det nya badrummet. Det finns ju gott om väggar i det nya vardagsrummet för bokhyllor etc. så nog kan det vara tre dörrar direkt från vardagsrummet. Då kan badrummet bli smalare så att sovrummen kan bli större, för 10 kvm är standard numera för barnsovrum.

Fundera på att göra ett allrum till barnen med barngäster i tillbyggnaden och ha en soffgrupp för vuxna besökare i dagens vardagsrum. Allrummet behöver inte vara så där stort i så fall.
Tack! Det var mer för att separera dörrarna från resten, tar med mig detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.