Hej
Vi är på g och ska renovera hela bottenvåningen. Det kommer bli en helt ny planlösning och därför kommer (minst) en balk att behövas. Huset är byggt i slutet av 30-talet och väldigt lite papper finns, inga ritningar heller.
Huset byggdes under tiden då det var vanligt med plankstomme men endast i en vägg (på ca 1,5m) var det skråspikade reglar 35×60mm.
Väggarna följer varandra någorlunda hela vägen från källaren till plan 2. Diffar ca 50-70 cm. Väggarna i källaren är betongväggar.
Skulle det kunna vara så att alla väggar är bärande även fast det verkar vara regelstomme, med cc mått 950mm.
En snickare kommer och växlar av den bärande väggen men tänkte tömma på spån innan.
Kan den liggande panelen ha med hela konstruktionen? Är det dumt att ta upp så att väggen är öppen på ena sidan?
Vi är på g och ska renovera hela bottenvåningen. Det kommer bli en helt ny planlösning och därför kommer (minst) en balk att behövas. Huset är byggt i slutet av 30-talet och väldigt lite papper finns, inga ritningar heller.
Huset byggdes under tiden då det var vanligt med plankstomme men endast i en vägg (på ca 1,5m) var det skråspikade reglar 35×60mm.
Väggarna följer varandra någorlunda hela vägen från källaren till plan 2. Diffar ca 50-70 cm. Väggarna i källaren är betongväggar.
Skulle det kunna vara så att alla väggar är bärande även fast det verkar vara regelstomme, med cc mått 950mm.
En snickare kommer och växlar av den bärande väggen men tänkte tömma på spån innan.
Kan den liggande panelen ha med hela konstruktionen? Är det dumt att ta upp så att väggen är öppen på ena sidan?
Släng upp nån form av ritning, annars är det nog omöjligt för nån att uttala sig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är något skumt med den väggen. Den kan ha tillkommit i efterhand. Om det saknas en planritning får ni göra en enkel själva. Rita skalenligt, dvs använd verkliga mått. Det är nödvändigt för att kunna förstå sammanhanget.
Klicka här för att svara


