1 340 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Planhyvlad möbeltorr furu, vart kan man köpa det?
Det går att köpa planhyvlad furu på "vanliga" byggvaruhus. Problemet är att om det är en garderobsdörr som ska byggas så kommer det inte bli rakt, eftersom virket som går att köpa där inte är torkat innan det sågas. Så vad jag behöver är planhyvlad furu som är torkad innan sågning så att det inte böjer sig eller vrider sig. Vart går det att köpa i Stockholmsområdet? Dimensionerna är 21mm x 95mm
Hyllplan brukar vara lösningen, men de kan vara fogade.I IfeanyichukwuOlisan skrev:Det går att köpa planhyvlad furu på "vanliga" byggvaruhus. Problemet är att om det är en garderobsdörr som ska byggas så kommer det inte bli rakt, eftersom virket som går att köpa där inte är torkat innan det sågas. Så vad jag behöver är planhyvlad furu som är torkad innan sågning så att det inte böjer sig eller vrider sig. Vart går det att köpa i Stockholmsområdet? Dimensionerna är 21mm x 95mm
Jag köper på Beijer bygg. Det virke jag har köpt där har hållit 8%-10% fuktkvot.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lad-furu-l-2-4m-obehandlad-raw-5-850002109524
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lad-furu-l-2-4m-obehandlad-raw-5-850002109524
De står i deras drive-in. I alla fall i Sollentuna där jag har köpt. Nu är ju Beijer alltid dyrare, så det behöver inte vara sämre på Hornbach. Men på Beijer har virket en målfuktkvot på 12%. Sen beror det säkert helt och hållet på årstiden. Jag har köpt det virket och gjort tavelramar som har hållit formen helt.
Be någon på Hornbach mäta fukten i virket, eller ta med en fuktmätare och kolla på plats.
Be någon på Hornbach mäta fukten i virket, eller ta med en fuktmätare och kolla på plats.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Min lokala Bauhaus har sitt planhyvlade inne i butiken. Tror dock det tyvärr var hyvlat innan det var helt torrt för viss böjning var det i bitarna. Har ett par egenbyggda skjutdörrar till en garderob byggda av planhyvlat därifrån och de har slagit sig. Var iofs ett av mina tidigare snickerier så kan vara jag som klantat mig med tapparna i hörnen men jag vill tro att det var virket som inte var torrt nog. Deras fyrkantsstav av stavlimmad furu med fingerskarvar var i vilket fall ingen höjdare.
Har för mig att Calexico har showroom/butik i knugliga huvudstaden och de *tror* jag garanterar fukthalt osv. samt att de kan nog hyvla åt dig på beställning.
Har för mig att Calexico har showroom/butik i knugliga huvudstaden och de *tror* jag garanterar fukthalt osv. samt att de kan nog hyvla åt dig på beställning.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Planhyvlad furu som trall till inglasad balkong?
Altan & Uteplats -
Sala med glespanel (gran) istället för planhyvlad furu?
Byggmaterial & Byggteknik -
Planhyvlad furu utomhus
Altan & Uteplats -
Planhyvlad furu runt ytterdörr - funkar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tänkte köpa planhyvlad furu men vad betyder "kvalite B"?
Byggmaterial & Byggteknik