Hej!
Jag och min sambo har precis köpt hus och har börjat tänka lite kök då vi vill göra om det så småningom.
Vi var först inne på att ta ner väggen till vardagsrummet men insåg sedan att rummet kanske blir för stort då, samt att vi kanske vill ha tv hörna mot köket.
Helst vill vi få mer förvaring i köket än vad det är just nu.
Vi är väldigt tacksamma för idéer kring hur någon annan hade gjort
Jag och min sambo har precis köpt hus och har börjat tänka lite kök då vi vill göra om det så småningom.
Vi var först inne på att ta ner väggen till vardagsrummet men insåg sedan att rummet kanske blir för stort då, samt att vi kanske vill ha tv hörna mot köket.
Helst vill vi få mer förvaring i köket än vad det är just nu.
Vi är väldigt tacksamma för idéer kring hur någon annan hade gjort
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Du har en murstock i den väggen ser det ut. Det är besvärligt och ger följdeffekter att ta bort en murstock. Med murstocken kvar blir det i alla fall inte så stor öppning men även att bara öppna upp hörnet hallen-köket-vardagsrummet gör att det känns som en lite mer öppen planlösning.E erikisaksson skrev:
Jag tror att köket från början hade en annan planlösning med spisen rätt nära murstocken så att fläkten kunde kopplas in på en kanal i murstocken. Om man återigen flyttar spisen/hällen närmare murstocken så går det att få en större arbetsyta mellan hällen och hon, 80 cm brukar vara väl lite för en familj. Från början fanns det antagligen någon sorts kökshalvö som stack ut mellan fönstren och med en sån får man mer förvaring.
Man kan också tänka sig förvaring mot hallväggen, t.ex. placera högskåp där (kyl, frys, vitrinskåp, skänk, sideboard).
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja det blir ju ett bättre alternativ att sätta spisen där. Det är inte dumt alls. Vi har funderat på att ta ner väggen vid hall/kök/vardagsrum. Det borde göra att det känns mer öppet.BirgitS skrev:
Du har en murstock i den väggen ser det ut. Det är besvärligt och ger följdeffekter att ta bort en murstock. Med murstocken kvar blir det i alla fall inte så stor öppning men även att bara öppna upp hörnet hallen-köket-vardagsrummet gör att det känns som en lite mer öppen planlösning.
Jag tror att köket från början hade en annan planlösning med spisen rätt nära murstocken så att fläkten kunde kopplas in på en kanal i murstocken. Om man återigen flyttar spisen/hällen närmare murstocken så går det att få en större arbetsyta mellan hällen och hon, 80 cm brukar vara väl lite för en familj. Från början fanns det antagligen någon sorts kökshalvö som stack ut mellan fönstren och med en sån får man mer förvaring.
Man kan också tänka sig förvaring mot hallväggen, t.ex. placera högskåp där (kyl, frys, vitrinskåp, skänk, sideboard).
Vi har också börjat spåna kring att flytta köket till sovrummet mot vardagsrummet och göra om köket till sovrum. Det innebär mer jobb men det kan bli en trevlig öppen planlösning då.
Det är en murstock i köket. I framtiden vill vi troligtvis sätta in en kamin i vardagsrummet. Därför tror jag det blir svårt att flytta den väggen längre in mot vardagsrummet.Ögonfröjd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Ja, gäller bara att hitta en bra lösning för frånluften (fläkten) då.E erikisaksson skrev:Ja det blir ju ett bättre alternativ att sätta spisen där. Det är inte dumt alls. Vi har funderat på att ta ner väggen vid hall/kök/vardagsrum. Det borde göra att det känns mer öppet.
Vi har också börjat spåna kring att flytta köket till sovrummet mot vardagsrummet och göra om köket till sovrum. Det innebär mer jobb men det kan bli en trevlig öppen planlösning då.
Det vet jag på andra sidan murstocken mot vardagsrummet kan man ha exempelvis ett vitrinskåp. Så linjerar de med de flyttade väggarna på var sida. Så i köket till höger om murstocken får du alltså det stora skafferiet och till vänster har du kyl och frys. Eftersom de flyttas in en bit får du in ett skåp till på långsidan innan hörnet.E erikisaksson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden