682 läst ·
3 svar
682 läst
3 svar
Planering inför nästkommande år
Vi bor i ett hus på 110kvm, i mellersta Skåne.
Idag har vi uppvärmning på direktverkande el via radiatorer och golvvärme i badrum.
Funderar lite på vad som hade varit mest lönsamt och värdeökande när det kommer till värme.
Vi kommer installera vattenburen värme, antingen via radiatorer eller golvvärme.
Efter lite forskning så kommer jag fram till att golvvärme kan vara klurigt när man har en krypgrund, då mycket värmer kryper ner i grunden istället. Samtidigt så har vi en avfuktare i grunden, så lite högre temperatur i grunden kanske hade gått plus minus noll ifall den fick jobba mindre och vi hade behövt öka temperaturen i huset?
Jag själv jobbar som snickare, och har tänkt riva upp alla golv, och eventuellt undergolven också (dels för att se vad som gömmer sig under, samt ojämnheter). Så då kanske golvvärme hade varit mer fördelaktigt då jag har bättre pris på spårat golv samt värmeslingor?
Så mina funderingar lyder så här
1) Vilken typ av värme lämpar sig bäst för oss? Luft/vatten? Jordvärme? Frånluft? Vill inte lägga en extrem summa, utan det ska funka och vara bra, även i värdeökningssyfte.
2) Golvvärme eller radiatorer? Golvvärme så kan vi göra det mesta själva, har bra rabatter när det kommer till undergolv och slangar/plåtar, och kommer ändå lägga om golven förr eller senare.
3) Hur skiljer sig arbetskostnaden i pris? 10tkr/radiator är vad jag hört, men hur är det med inkoppling av diverse pumpar, och inkoppling av värme och slangar m.m?
Idag har vi uppvärmning på direktverkande el via radiatorer och golvvärme i badrum.
Funderar lite på vad som hade varit mest lönsamt och värdeökande när det kommer till värme.
Vi kommer installera vattenburen värme, antingen via radiatorer eller golvvärme.
Efter lite forskning så kommer jag fram till att golvvärme kan vara klurigt när man har en krypgrund, då mycket värmer kryper ner i grunden istället. Samtidigt så har vi en avfuktare i grunden, så lite högre temperatur i grunden kanske hade gått plus minus noll ifall den fick jobba mindre och vi hade behövt öka temperaturen i huset?
Jag själv jobbar som snickare, och har tänkt riva upp alla golv, och eventuellt undergolven också (dels för att se vad som gömmer sig under, samt ojämnheter). Så då kanske golvvärme hade varit mer fördelaktigt då jag har bättre pris på spårat golv samt värmeslingor?
Så mina funderingar lyder så här
1) Vilken typ av värme lämpar sig bäst för oss? Luft/vatten? Jordvärme? Frånluft? Vill inte lägga en extrem summa, utan det ska funka och vara bra, även i värdeökningssyfte.
2) Golvvärme eller radiatorer? Golvvärme så kan vi göra det mesta själva, har bra rabatter när det kommer till undergolv och slangar/plåtar, och kommer ändå lägga om golven förr eller senare.
3) Hur skiljer sig arbetskostnaden i pris? 10tkr/radiator är vad jag hört, men hur är det med inkoppling av diverse pumpar, och inkoppling av värme och slangar m.m?
1) När är huset byggt? I Skåne fungerar jordvärme bra om man har tomt för det, likaså luftvattenvärmepump fungerar utmärkt i det milda klimatet. Frånluftsvärmepump kan vara ett alternativ beroende på när huset är byggt samt hur noga det är tätat och isolerat. Tyvärr har priserna på värmepumpar stigit med raketfart senaste året och det är ofta stora leveransproblem i nuläget.
2) Har ni ändå tänkt lägga om golven framöver blir ju golvvärme bra. Helst ska det vara minst 25 cm isolering under men många kör nog med 20 cm också. Har man en effektiv värmepump går det bra.
2) Har ni ändå tänkt lägga om golven framöver blir ju golvvärme bra. Helst ska det vara minst 25 cm isolering under men många kör nog med 20 cm också. Har man en effektiv värmepump går det bra.
J Josth skrev:1) När är huset byggt? I Skåne fungerar jordvärme bra om man har tomt för det, likaså luftvattenvärmepump fungerar utmärkt i det milda klimatet. Frånluftsvärmepump kan vara ett alternativ beroende på när huset är byggt samt hur noga det är tätat och isolerat. Tyvärr har priserna på värmepumpar stigit med raketfart senaste året och det är ofta stora leveransproblem i nuläget.
1976 är huset byggt, tillbyggt 90. Vi bor i ett stugområde så alla husen här har varit stugor som senare byggts ut. Byggt enligt självdragsprincipen, har satt in lite ventiler m.m, men ingen mekanisk ventilation, heller inget fistätt bygge. Då antar jag att frånluft åker bort?J Josth skrev:1) När är huset byggt? I Skåne fungerar jordvärme bra om man har tomt för det, likaså luftvattenvärmepump fungerar utmärkt i det milda klimatet. Frånluftsvärmepump kan vara ett alternativ beroende på när huset är byggt samt hur noga det är tätat och isolerat. Tyvärr har priserna på värmepumpar stigit med raketfart senaste året och det är ofta stora leveransproblem i nuläget.
Vad jag kunnat förstå på ritningar så verkar det vara 145mm isolering i den gamla delen av huset, 220mm i den nya delen. Den gamla delen är dock tilläggsisolerad med cellplast underifrån, så kanske funkar med golvvärme då?
Detta blir förmodligen något inför nästa vinter, då har de förhoppningsvis kommit ikapp lite med leveranserna..
Ok, ja precis frånluftsvärmepump är inte aktuellt p.g.a. äldre isoleringsstandard och avsaknad av ventilationskanaler. Är den äldre delen tilläggsisolerad borde det fungera med golvvärme men man bör också hålla koll på fuktnivån i en krypgrund. Särskilt sommaren kan vara kritisk för klimatet och mögelrisk i grunden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med planering inför trädäck runt pool!
Altan & Uteplats -
Söker råd inför köp och planering av fiskbenparkett!
Golv -
Söker planeringsråd inför stor husrenovering!
Socialt & Projekt -
Guidekabel planering - Inför köp av Automover
Robotgräsklippare -
Är väggen bärande? Inför tvättstugeplanering
Byggmaterial & Byggteknik