Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
håller på att isolera övervåningen på nya kåken och planerar elen så smått.
Sovrummen är ca 10-11m2, toalett har dusch och klädkammaren är 5-7m2
Är det för mycket förbrukare tycker ni på varje grupp? Tänker mig att jag bara drar en 10a 1fasgrupp till varje sovrum. Klädkammare och toalett borde kunna dela grupp egentligen? Dessa hamnar bredvid varandra.
För få eller bra med uttag i sovrummen? Är ganska standard eller? Allrummet har två grupper iaf. Bara svenssonförbrukare typ en tv och en stereo i allrummet
Vill köpa en så liten normcentral som möjligt men jag vill inte dumsnåla heller.
Kan också dra 3g2.5 till alla grupper och avsäkra med 16a men det känns väl lite överkurs?
Sovrummen är ca 10-11m2, toalett har dusch och klädkammaren är 5-7m2
Är det för mycket förbrukare tycker ni på varje grupp? Tänker mig att jag bara drar en 10a 1fasgrupp till varje sovrum. Klädkammare och toalett borde kunna dela grupp egentligen? Dessa hamnar bredvid varandra.
För få eller bra med uttag i sovrummen? Är ganska standard eller? Allrummet har två grupper iaf. Bara svenssonförbrukare typ en tv och en stereo i allrummet
Vill köpa en så liten normcentral som möjligt men jag vill inte dumsnåla heller.
Kan också dra 3g2.5 till alla grupper och avsäkra med 16a men det känns väl lite överkurs?
Redigerat:
Normalt är att lägga 6-7 anslutningar per grupp, en grupp till 2 sovrum brukar jag lägga det är ju inte så mycket man använder där.
Allrummet hade med din beskrivning klarat sig med en grupp och den hade kunnat delas med toalett och klädkammare.
Ang sovrummen så tycker jag att om du inte specifikt har någon platsbunden utrustning så sätt ett 2 vägs uttag i varje hörn. Du vet ju inte vad en ev framtida ägare har för planer med de rummen.
Sätt även ett "städuttag" under brytaren vid dörren till rummen (använd 2-facksram)
Sen finns det de som förespråkar att man ska ha uttag från olika 2 grupper i ett rum, i fall en säkring går så ska man ändå ha möjlighet till att få el i det rummet som matas från den säkringen men jag håller inte med om detta. I så fall ska det vara ordentligt uppmärkt och dokumenterat.
Jag behöver väl inte påpeka att detta arbete är behörighetskrävande......
(ta den sista kommentaren för vad den är) så nu behöver det inte påpekas mer i den här tråden 
Allrummet hade med din beskrivning klarat sig med en grupp och den hade kunnat delas med toalett och klädkammare.
Ang sovrummen så tycker jag att om du inte specifikt har någon platsbunden utrustning så sätt ett 2 vägs uttag i varje hörn. Du vet ju inte vad en ev framtida ägare har för planer med de rummen.
Sätt även ett "städuttag" under brytaren vid dörren till rummen (använd 2-facksram)
Sen finns det de som förespråkar att man ska ha uttag från olika 2 grupper i ett rum, i fall en säkring går så ska man ändå ha möjlighet till att få el i det rummet som matas från den säkringen men jag håller inte med om detta. I så fall ska det vara ordentligt uppmärkt och dokumenterat.
Jag behöver väl inte påpeka att detta arbete är behörighetskrävande......
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Tackar ödmjukt för svar. Då vet jag att jag inte snålar med grupper iaf.U Uffe A skrev:Normalt är att lägga 6-7 anslutningar per grupp, en grupp till 2 sovrum brukar jag lägga det är ju inte så mycket man använder där.
Jag behöver väl inte påpeka att detta arbete är behörighetskrävande......(ta den sista kommentaren för vad den är) så nu behöver det inte påekas mer i den här tråden
![]()
Städuttag har jag planerat i alla rummen. Det är det som avses med brytare + enkeluttag. Det är suuuperskönt med dessa uttag.
Behörighetskrävande haha... mm här teoriserar man ju bara
Ska bli väldigt kul att börja...
Kommer nog bli två led drivers. En till fönstret som monteras i dosa ovanför fönstret samt en monterad i en elko big box. Elko big boxen används också som vanlig väggdosa.
Är säker på att det kommer att bli branorrbottenssnickaren skrev:
Tackar ödmjukt för svar. Då vet jag att jag inte snålar med grupper iaf.ska strössla med uttag absolut.
Städuttag har jag planerat i alla rummen. Det är det som avses med brytare + enkeluttag. Det är suuuperskönt med dessa uttag.
Behörighetskrävande haha... mm här teoriserar man ju bara
Ska bli väldigt kul att börja...
Kommer nog bli två led drivers. En till fönstret som monteras i dosa ovanför fönstret samt en monterad i en elko big box. Elko big boxen används också som vanlig väggdosa.
Hade det inte varit så långt bort så hade jag gärna tittat förbi och kollat det. Det hade bara kostat dig en kopp kaffe
Förstod att du visste allt med behörigheter men var ju tvungen att påpeka det
Kör på, har jag frågor ang. snickerier så frågar jag dig
Klicka här för att svara