Byggahus.se

Planering av tillgängligt badrum i nybygge

1. L
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Vi planerar hallen i vårt kommande husbygge. Gällande badrummet så skulle vi gärna vilja lägga det i vinkel för att få en naturlig duschhörna. När jag läser på om tillgänglighet så har jag bl.a hittat att man behöver plats för en rullstol bredvid toalettstolen samt att man behöver ha ett svängrum om 130cm.

Se vår tänkta planering här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot 2019-12-03 00.00.07.png

Skulle detta vara godkänt?

Enligt boverket så gäller även "Det minsta tillgängliga och användbara hygienrummet i bostäder bör vara 1.7 meter x 1.9 meter"
    - https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...overkets-byggregler/tillganglighet/hygienrum/
    Men om man inte har ett rektangulärt rum men att det finns plats för vändzon mm är det då ändå godkänt?

2. B
    Medlem · Nivå 19
    Det finns inga krav på att ett badrum ska vara rektangulärt, om det var din fråga. Troligen uppfyller ditt badrum tillgänglighetsreglerna.

• Laddar…
  3. L
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar!

Inser att min fråga är otydlig. Det gällde snarare om det finns ytterligare mått att förhålla sig till utöver att dörren är tillräckligt bred, att det finns plats bredvid toalettstol samt att det utrymme att vända en rullstol.

4. B
    Medlem · Nivå 19
    Kolla i https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf i avsnitten om innerdörrar och badrum, finns t.ex. krav när det gäller avstånd mellan handfat och vägg, avstånd på båda sidorna av toastolen, avstånd framför toastolen. Just avståndet framför toastolen kan vara för litet ser jag nu, det är det avståndet som bestämmer att det minsta rummet måste vara 1,7 m djupt och i ditt förslag är det bara 1,43 där.

Redigerat
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja som sagt. du behöver en större bredd på ena sidan av toastolen för att kunna få in en rullstol bredvid toan. Men det skall finnas utrymne även på andra sidan för att en vårdare skall kunna hjälpa till att lyfta en person från rullstolen till toan. Det utrymmet är midnre än rullstolssidan, men vill minnas att det skall vara 40 cm där.

jag tycker dessutom det ser ut som din inritade toastol är för grund. Som jag tolkar det har du ritat in en toa som skall ha sin vattencistern inne i väggen? Så gör man i praktiken inte. Utan cisternen för inbyggda toastolar sitter i en utbyggd del av väggen, för att kunna ha den "utanför" tätskiktet. Man bygger alltså "aldrig" in en cistern i en normal vägg.

• Laddar…
  6. L
    Medlem Nivå 4
    Själva måtten bredvid toaletten löser sig, så där finns inget problem.

Angående toastolen så är det precis som du skriver att den är tänkt att vara en vägghängd toalett. Väggen bakom är skissad på 20cm och det finns lösningar där cisternen ligger i väggen (tex https://www.tece.com/se/inbyggnadsfixturer/teceprofil-inbyggnadsfixturer).

Lite osäker på hur bra det är men om man bortser från det så borde det väl vara avståndet framför toalettstolen som är specat, för det är ju det som tillgängligheten beror på. Detta mått har jag dock inte hittat, det ända som jag läst är "Det minsta avståndet bör vara 1.7 meter".

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Den var en nyhet för mig. Vi byggde in cisternen i väggen på två badrum när vi byggde om för 10 år sedan. Men i båda fallen har vi ett förråd, resp. klädkammare på andra sidan väggen. Så jag har satt skåpsdörrar åt det hållet och tätat utrymmet inne i väggen från "baksidan".

• Laddar…
  8. L
    Medlem Nivå 4
    Smart! Ja, vi kommer ha en tvättstuga på andra sidan så det kanske kan vara möjligt att göra en liknande lösning för oss.

Det jag skulle vilja veta är gällande tillgängligheten. Om kommunen går blint på 1.7m totalbredd eller om det finns något friutrymme framför toalettstolen som faktiskt spelar roll.

9. B
    Medlem · Nivå 19
    Just i och med att det står "bör" så kan du visa att genom att din toalett bygger 20 cm mindre än normalt (eller hur många cm det blir som du sparar) ut från väggen så kan avståndet mellan de två väggarna vara kortare med så många cm. Men vad är det för mått som krävs framför handfatet?
    En som är rullstolsburen ska ju kunna vrida rullstolen 90 grader framför handfatet och så köra fram till handfatet (och så tillbaks förstås också) och den där vridrörelsen kräver en del utrymme.

Är rätt säker på att det finns trådar där folk bygger in cisternen i badrumsväggen och tätskiktet runt cisternen är samma som i resten av badrummet, dvs. inget öppnande av väggen från andra hållet. Det blir likadant som när man gör en nisch i väggen inne i duschen för schampoflaskorna mm.

• Laddar…
  10. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi hade våra vägghängda toalettcisterner inne i väggen. Ingen "låda" byggd utanpå. Inne i väggen var tätskiktet byggt i denna låda och sedan ut på väggen. Från utsidan så var det en slät vägg.

• Laddar…