Hej,

Ska planera ny golvvärme i spårad golvspån. Ca 125 kvm. ca 10 slingor med 3 sovrum, badrum, hall, kök ,vardagsrum.
Blir nästan en omöjlighet att planera förläggningen så att alla slangar går i golvspånet till centralen. Då hela bjälklaget är öppet hade det varit enklast att dra varje rum för sig och sen skicka ner slangen i tomrör under golvspånet som går till centralen. Förlorar ju några meter värme på varje slinga men blir betydligt lättare att utföra. Är det en OK lösning eller hur brukar proffsen göra?

Tack på förhand

Ja så skulle jag också göra. Dra vidare i skyddsrör.

• Gilla
goosen
  • Laddar…
K
Det är så vi gjort i vårt hus, och rörmokaren som hjälpte till med inkoppling och trycksättning (gjorde det mesta av förläggningen själv) hade inget att invända på den lösningen

Instämmer. Det blir en bra lösning även om proffsen inte gör så annat än i nödfall. Det blir för mycket arbete som är svårt att ta betalt för. Gör du det själv spelsr det ingen roll. Uponors skyddsrör 34/28 mm brukar bli bra, men vilken korrugerad plastslang som helst funkar.

Rörinstallation med svarta och vita plaströr i trätakstolar, med fokus på användning av Uponors skyddsrör och korrugerad plastslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Ska tilläggas att på LKs förläggningsritning var det även utritat så

Tack för alla svar. Då kör jag på samma lösning!

P
Kör med LK. Från dom kan du få ritningar gjorda.

Uponor vill inte längre ha med privatpersoner att göra. Jag har provat.

• Gilla
goosen
  • Laddar…
K
Golvvärmebutiken kan jag inte annat än rekommendera. Kunnig och bra service!

Att tänka på när man lägger skyddsrören är att inte göra för snäva böjar, och sen när du ska trycka ner slangen så skär man en slits längst fram så den blir lite mjukare och böjs lättare, och smeta på lite diskmedel så glider den lättare

Golvvärmebutiken kan jag inte annat än rekommendera. Kunnig och bra service!
K kniv skrev:
Att tänka på när man lägger skyddsrören är att inte göra för snäva böjar, och sen när du ska trycka ner slangen så skär man en slits längst fram så den blir lite mjukare och böjs lättare, och smeta på lite diskmedel så glider den lättare
yes har tänkt att köpa grejerna där. Såg även att LK har en ”Spets” man sätter i röret för dragning i tomrör

Redigerat:
P
G goosen skrev:
Såg även att LK har en ”Spets”
Hur ser den ut? Annars kan man 3d printa en.....

K
Onödiga pengar, skär en 20cm slits så går det bra

• Gilla
goosen
  • Laddar…
Längsta dragningen blir ca 12 meter, ska inte vara några problem eller? 25mm tomrör, 16 slang.

Går att få kanalisation med vanligt PEM-slang som är slät på insidan. Är GV-slangen 16 mm så är 25 mm PEM, 20,4 invändigt. PEM är nästan bättre då det inte blir så tvära böjar på den. men lite bökigare att lägga den.

• Gilla
goosen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går att få kanalisation med vanligt PEM-slang som är slät på insidan. Är GV-slangen 16 mm så är 25 mm PEM, 20,4 invändigt. PEM är nästan bättre då det inte blir så tvära böjar på den. men lite bökigare att lägga den.
Ja det är också en bra idé

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.