754 läst ·
11 svar
754 läst
11 svar
Planera el för en längre sträcka (ca 200m)
Jag ska förbereda och planera el ute på vår tomt
Har grävt ner 50mm rör med dragpunkter var 25m och punken längst bort är 200m
På vägen kommer det bla finnas belysning, växthus, vattenpump(50m från central) för bevattning och även en mindre äggbod/butik. Inget som kommer dra några större mängder el, men avståndet kan väl ställa till det.
Tanken är att vid de olika punkterna ska jag kunna dra fram el (ev fiber/nätverk).
Några tips på vad jag ska tänka på?
Har grävt ner 50mm rör med dragpunkter var 25m och punken längst bort är 200m
På vägen kommer det bla finnas belysning, växthus, vattenpump(50m från central) för bevattning och även en mindre äggbod/butik. Inget som kommer dra några större mängder el, men avståndet kan väl ställa till det.
Tanken är att vid de olika punkterna ska jag kunna dra fram el (ev fiber/nätverk).
Några tips på vad jag ska tänka på?
Du kommer säkert få bättre svar men belastning och utlösningsvillkor bland annat. Du kan börja med att ta reda på förimpedansen. Vattenkokarmetoden är bra: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/
Ladda ner Eldim och laborera lite.
https://sourceforge.net/projects/eldim/
Ladda ner Eldim och laborera lite.
https://sourceforge.net/projects/eldim/
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
När det gäller hur mycket belastning du behöver räkna med. Vattenpumpen, räcker det med enfas? Eller behöver du trefas. Växthuset, kan det bli aktuellt med värme i växthuset? Det kan i så fall vara något som drar mycket el.
Vattenpumpen borde räcka med en 1 fas, vattnet kommer från regnvattentank som är nergrävd precis bredvidH hempularen skrev:
Ingen värme, växthuset är på 60kvm och ska byggas ut till det mångdubbla så det kommer kräva ett mindre kärnkraftverk för att värma upp.
Möjligtvis lite växtbelysning
Växtbelysning till 120 kvm växthus kan dra mer än man tror om det ska vara professionellt ljus. Tycker du ska försöka göra en tabell i t.ex. Excel där man skriver ner och summerar effektbehovet utefter den aktuella sträckningen. Annars är det svårt att svara på frågeställningen.
Bara växtbelysning till 120 kvm växthus blir runt 6-7 kW får jag fram som en grov uppskattning. "Äggbod/butik" kan också vara några kW med värme. Vattenpump 1-2 kW. Tror TS behöver tänka efter lite närmare vad det blir och hoppas att det finns extra stora mätarsäkringar vid elmätaren.
Det är bra att ni kommer med de här synpunkterna, det därför jag frågar
Växterna kommer drivas upp på annan plats och den odling som min fru har tänkt sig är sån som eg inte behöver el(annat än till möjligtvis bevattning) det är bara jag som försöker framtid säkra lite grann.
Så visar det sig att hon vill ha 6-7kw i växtbelysning så får hon köpa och gräva ner kabeln själv 😀
Gällande kabeln, skulle man kunna köra med 5G10 kabel på något sätt? Jag har 120m liggandes som vi använt till byggströmmen (godkänd för mark)och den borde räcka fram fram till vattenpumpen och en bra bit till
Ps har 35A huvudsäkring, går att bumpa upp till 63A om jag vill
Växterna kommer drivas upp på annan plats och den odling som min fru har tänkt sig är sån som eg inte behöver el(annat än till möjligtvis bevattning) det är bara jag som försöker framtid säkra lite grann.
Så visar det sig att hon vill ha 6-7kw i växtbelysning så får hon köpa och gräva ner kabeln själv 😀
Gällande kabeln, skulle man kunna köra med 5G10 kabel på något sätt? Jag har 120m liggandes som vi använt till byggströmmen (godkänd för mark)och den borde räcka fram fram till vattenpumpen och en bra bit till
Ps har 35A huvudsäkring, går att bumpa upp till 63A om jag vill
5G10 mm2 passar som sagt utmärkt när det är en så lång sträcka oavsett om effektbehovet blir större i framtiden. Sista biten kan man ju gå ner i dimension om man är säker på ett mer blygsamt effektbehov. Man bör nog välja 2,5 mm2 som lägst.
Kan man göra så att man kör 5G10 fram till vattenpumpen, kör den på en fasJ Josth skrev:
Sen drar man vidare de två kvarvarande faserna med separata kablar, typ 3G2,5 till växthus och 3G6 till äggboden?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Första punkten i ledningsdimensionering är önskad belastning, ampere eller watt, enfas eller trefas. Du kan inte få någon hjälp förrän du kan presentera hur mycket effekt du vill kunna ta ut samtidigt, och var (hur långt bort på kabeln). Jag vet att det kan kännas svårt, men du måste komma med en uppskattning.
Andra punkten är förimpedans i matningspunkten.
Det blev en upprepning på vad som redan sagts i tråden.
Andra punkten är förimpedans i matningspunkten.
Det blev en upprepning på vad som redan sagts i tråden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur planera EL i ny dragning för lägenhet
El -
Planera El för köksrenovering
Kök -
Hur enklast planera VVS i tillbyggnad inkl fördelarskåp och avluftning avlopp?
Vatten & Avlopp -
Komplex form, hur planera regelverket? (med bilder)
Altan & Uteplats -
Plejdinstallation- Dra fram nolla från vägguttag- planera inför elektrikers besök
Belysning