Hej!
Ska inom kort påbörja ett stort trädgårdprojekt där jag bygga altan, pool, stödmurar, häck, några mindre gräsytor, planteringslådor, mm. Bifogar en grov skiss hur tomten ser ut.
Med andra ord ska jag i princip schakta hela tomten. Och eftersom jag har en egen brunn vill jag använda den till poolen och till bevattning, så slipper jag belasta det kommunala. Men samtidigt vill jag kunna byta och börja använda det kommunala om brunnen inte räcker till.
Så från min brunn vill jag lägga ner PEM-slangar över allt. Men jag blir lite osäker på hur man ska tänka, vart man ska förgrena, vad ska man köpa för grejer? Är relativt okunnig på området, så tacksam för alla tips och inspiration!
Ska inom kort påbörja ett stort trädgårdprojekt där jag bygga altan, pool, stödmurar, häck, några mindre gräsytor, planteringslådor, mm. Bifogar en grov skiss hur tomten ser ut.
Med andra ord ska jag i princip schakta hela tomten. Och eftersom jag har en egen brunn vill jag använda den till poolen och till bevattning, så slipper jag belasta det kommunala. Men samtidigt vill jag kunna byta och börja använda det kommunala om brunnen inte räcker till.
Så från min brunn vill jag lägga ner PEM-slangar över allt. Men jag blir lite osäker på hur man ska tänka, vart man ska förgrena, vad ska man köpa för grejer? Är relativt okunnig på området, så tacksam för alla tips och inspiration!
Gräsmattan också eller bara planteringar? På gardenas hemsida kan du rita upp din trädgård och så skapar den en plan för sprinklers. Dock så översållar den rätt mkt men det kan vara en bra start för att förstå. Bäst blir det om du läser på och ritar själv. Kolla tex Hunters spridare
Men innan du ens kan planera måste du veta hur stort uttag du har möjlighet till. Hur mkt vatten kan du ta ut per minut från brunnen
Men innan du ens kan planera måste du veta hur stort uttag du har möjlighet till. Hur mkt vatten kan du ta ut per minut från brunnen
Häcken behöver väl bara vatten första året (?) så en slang som du rullar ut en gång i veckan till ett droppslangssystem i häcken bör väl funka? Om du nu inte har det inkopplat hela första säsongen.
Gräset hehöver också bara vattnas första året.
Sen får du kika på resten och rita ut hur mycket du vill jobba vid varje vattning beroende på vad du tänker odla.
Sen får du kika på resten och rita ut hur mycket du vill jobba vid varje vattning beroende på vad du tänker odla.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Nu tror jag vi har en lite större tomt (40*60m) men vi valde att gräva ner slang till lämpliga ställen och satte vattenutkastare, totalt 7st.
Tanken var att i framtiden gräva ner automatisk bevattning, men än så länge är det manuella spridare.
Vi har placerat dem så man kommer åt alla viktiga ställen med en 20m slang.
Vad man ska ha för slang beror lite på vad man har för pumptryck, och vad man vill ha för flöde och sluttryck..
Tanken var att i framtiden gräva ner automatisk bevattning, men än så länge är det manuella spridare.
Vi har placerat dem så man kommer åt alla viktiga ställen med en 20m slang.
Vad man ska ha för slang beror lite på vad man har för pumptryck, och vad man vill ha för flöde och sluttryck..
Perennrabatter och gräsmatta har jag behövt vattna max typ två gånger om året, när det varit de extremaste torkperioderna. Då duger det med att dra ut lösa slangar på kvällen och ställa några vattenspridare. Att vattna för ofta gör att växterna inte etablerar sig ordentligt, de ska få söka vatten själv och få kraftiga rotsystem. Utkastare på fler ställen är dock smidigt, vi har fyra på en trädgård om 700 kvm. Och att de till att man har tryck nog att kunna öppna alla samtidigt.
"Kökslandet" är dock en annan best...Där kommer vi lägga droppslangar direkt på jorden så man bara kan koppla in kranen och vrida på någon timme om kvällen, istället för att springa runt med slang och munstycke.
"Kökslandet" är dock en annan best...Där kommer vi lägga droppslangar direkt på jorden så man bara kan koppla in kranen och vrida på någon timme om kvällen, istället för att springa runt med slang och munstycke.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Tack för svaret och tipsen!O olofh skrev:Gräsmattan också eller bara planteringar? På gardenas hemsida kan du rita upp din trädgård och så skapar den en plan för sprinklers. Dock så översållar den rätt mkt men det kan vara en bra start för att förstå. Bäst blir det om du läser på och ritar själv. Kolla tex Hunters spridare
Sanningen är att jag inte har någon aning angående brunnens kapacitet eftersom nuvarande pump ej fungerar. Jag planerar att byta ut den mot en ny och då får jag förhoppningsvis svar på den frågan.
När grannarna rullade ut sin gräsmatta och satte sin häck (mitt i sommaren) vattnade de för 25k första året. Jag tänker mig att en ny pump till brunnen snabbt betalar tillbaks sig dåS Staffan-N skrev:Perennrabatter och gräsmatta har jag behövt vattna max typ två gånger om året, när det varit de extremaste torkperioderna. Då duger det med att dra ut lösa slangar på kvällen och ställa några vattenspridare. Att vattna för ofta gör att växterna inte etablerar sig ordentligt, de ska få söka vatten själv och få kraftiga rotsystem. Utkastare på fler ställen är dock smidigt, vi har fyra på en trädgård om 700 kvm. Och att de till att man har tryck nog att kunna öppna alla samtidigt.
25k i kommunala vattenavgifter? Hualigen. Plantera häck och så gräs kan man ju göra på hösten, men ska man odla ettåriga grödor så behövs bevatrningO oddan skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Alltid trevligt med vatten i trädgården.
Vår gräsmatta behöver vatten varje år. Odlingarna suger i sig en del de med.
Vår gräsmatta behöver vatten varje år. Odlingarna suger i sig en del de med.
Tyvärr behöver du veta detta inför planeringen. Det avgör hur många slingor du behöver. Dvs hur många sprinklers du kan ha per slinga. Är det djupvatten brunn du har? Annars kanske köpa Biltemas billigaste för att testa. I vattenutkastaren är det enklare. Bara se hur lång tid det tar att fylla 10l texO oddan skrev:
Precis. Poolen och odlingslådorna behöver tillgång till vatten. Odlingslådorna får droppslangar redan från början. I övrigt en lång extra droppslang som tas ut vid nyplantering och något enstaka år vid extrem torka (men då utfärdar kommunen förmodligen bevattningsförbud).Z z_bumbi skrev:Häcken behöver väl bara vatten första året (?) så en slang som du rullar ut en gång i veckan till ett droppslangssystem i häcken bör väl funka? Om du nu inte har det inkopplat hela första säsongen.
Brukar bevattningsförbud även gälla egen brunn?yonna skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Oftast inte, det brukar handla om att den kommunala vattenverket inte hinner producera tillräckligt med vatten.