Hej!

Vi håller på för fullt med vårt kök och har kommit till belysningen. Vi har bestämt oss för spotlights (puckar) och nu är frågan hur man placerar dom snyggast. Vi har en del av köket som är en från höger till vänster: 20-skåp, 60, 80, 80 och sedan kommer spisen/fläkten och sedan ett 40 skåp. En spot hamnar givetvis mitt på 40 skåpet, men hur placerar jag resten? Jämna mellanrum eller en under varje skåp? (Nu när jag skriver det tycker jag plötsligt att det är självklart att det ska vara med jämna mellanrum.... ) Det blir väl snyggast så, gissar jag. Hur många rekomenderar DU att jag ska ha? Det är alltså 240 cm.

Och hur "långt från väggen" ska jag sätta dom?

Alla synpunkter tas emot tacksamt!

Vi satte en puck i mitten av varje skåp ca 15cm från ytterkanten av skåpen.

• DSC00074.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
Ja, det såg ju riktigt bra ut... Skitsnyggt faktiskt!

Men i ditt fall så blir det väl samma sak som att de sitter med lika många cm mellan varje?

tack, vi blev ganska nöjda.

Mjae... från höger så är det två 60 skåp, sen ett 40 skåp, hörnskåp och sen ett 80skåp närmast fläkten.

60, 40 och hörnskåpet har en i mitten medans 80 skåpet har en i mitten av varje lucka. Så det är inte exakt fördelat.

Ska du ha list längst fram, sätt de med lika långt avstånd emellan. Vad skulle skåpens bredd ha att göra med placeringen.?

Finns inget som säger hur man skall sätta dem så visst kan man montera dem som man vill...
Vi hade 6st spottar och det var det enklaste sättet att slänga dit dem för att få en symmetrisk spridning.

Ett tips är att prova med dubbelhäftande tejp så ser man vart de bäst passar...

Sätt dom symmetriskt. Detta för att ljuskäglorna/skuggorna på kaklet (eller vad du har för vägg) skall bli likadana. Det är det som syns.

• Gilla
Steeldragon
  • Laddar…
Vill du slippa "skuggor" när du jobbar så får du skaffa många spottar, alternativ köpa en LED-list eller lysrörs-armatur.

/Magnus

Såg nu att vår hantverkare placerat spottarna i vårt köksskåp på detta vis. Han har liksom delat upp 80-skåpen i tre delar och sedan satt dem däremellan, men nu blir det ju ojämna avstånd mellan spottarna. Blir inte detta konstigt?

• Spottar ojämnt placerade i taket ovanför vit köksskåpsluckor, felaktig installation.
    Skapa konto
  • Vit köksskåpsunderdel med ojämnt placerade inbyggda spottar och märkningar på väggen.
    Skapa konto
H H_C skrev:
Såg nu att vår hantverkare placerat spottarna i vårt köksskåp på detta vis. Han har liksom delat upp 80-skåpen i tre delar och sedan satt dem däremellan, men nu blir det ju ojämna avstånd mellan spottarna. Blir inte detta konstigt?
Jo, jättekonstigt. Han måste haft otur när han tänkte.

Paul-Staffanstorp
H H_C skrev:
Ja, han måste haft väldig otur när han tänkte som McNulty skriver också...

Förlåt men det blev ju skitfult. :oops:

Till TS fråga så hade jag gjort som så att eftersom den ensamma spotten hamnar 20cm vänster om fläkten, så hade jag satt första höger om fläkten lika långt från fläkten (20cm) och sen placerat med jämna mellanrum om ca. 40-50cm mellanrum beroende på vilka spot och vad de har för spridningsvinkel.

Dock hade jag 8 dagar i veckan valt att sätta en ljusbottenpanel som H_C har på bilden för att få en snygg slät yta under skåpen och en möjlighet att dölja kablarna smidigt.

Men H_C..... VAD är det för spår framför spottarna i skåpen och de stora hålen i skåpens topp, vad är det ???

Tycker inte det ser tokigt ut, iom att du har spottar i ovankant och dessa ligger i linje så binder det ihop fint i tre grupper.
Dessutom så ser du en ev sneriktad spott mycket mera om dom är på jämnt avstånd över hela sträckan.
Tredje argument att behålla det är att det framhäver snarare än gömmer gränsen mellan skåpen vilket kan vara snyggt.

Undrar också vad det är för spår framför dom övre spottarna.

Tack för era svar! Funderade först på om jag skulle reklamera hos projektledaren, men kanske blir svårt. Det är första stora renoveringen som beställs (totalrenovering av en lägenhet), börjar lära mig att man måste vara på plats och ge exakta instruktioner om det mesta :)

Spåren som ni frågade om är blyertsmarkeringar. Vet inte vad du menar med stora hål Paul-Staffanstorp, är det dom svarta sladd-ändarna som ser ut som hål?

Paul-Staffanstorp
H H_C skrev:
Tack för era svar! Funderade först på om jag skulle reklamera hos projektledaren, men kanske blir svårt. Det är första stora renoveringen som beställs (totalrenovering av en lägenhet), börjar lära mig att man måste vara på plats och ge exakta instruktioner om det mesta :)

Spåren som ni frågade om är blyertsmarkeringar. Vet inte vad du menar med stora hål Paul-Staffanstorp, är det dom svarta sladd-ändarna som ser ut som hål?
Ok...
Nej, till höger i båda skåpens topp ser det ut som stora hål.

Paul-Staffanstorp
H H_C skrev:

Mycket märkligt att de inte fastställer med dig som kund var du vill ha spottarna placerade.
Både det och handtagsplaceringar frågar jag ALLTID mina kunder om då ritningar från köksleverantörerna bara är vägledande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.