26 362 läst ·
32 svar
26k läst
32 svar
Placering fördelarskåp till golvvärme
Tanken va att lägga pengarna på godis istället för ett fördelarskåp om jag monterar det i pannrummet i källaren.Ws1 skrev:
Vad säger reglerna? När är det inget krav på tätt fördelarskåp?
Det trodde jag med, men här ser det ut som krav (Sedan 2011)?Tommor skrev:
http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf
Fogar på fördelarrör för värmesystem
Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade
så att de är åtkomliga.
Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställdon
med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplingsskåp
ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Placeras fördelarna i panncentralen är den ej inbyggd och då behövs ej skåpet
Hur är det med placering av golvvärmefördelare något under slingnivå nu för tiden?
Jag ska installera golvvärme i några rum och skulle helst vilja placera fördelaren i pannrummet våningen under. Upplever ni problem med luft, eller finns det smarta knep för att undvika detta?
Jag ska installera golvvärme i några rum och skulle helst vilja placera fördelaren i pannrummet våningen under. Upplever ni problem med luft, eller finns det smarta knep för att undvika detta?
Vi bygger nu ett 2vån hus. Ännu är bygget bara på ritningsstadiet.
På vån1 hade byggföretaget först placerat GVF vid trappan som senare flyttades på Vårt önskemål till tvättstugan pga den tillhörande lucka 80x80 som ej skall blockeras (av möbler). På vån 2 har man sedan placerat GVF i ett sovrum(?).
Måste inte en GVF vara placerad i ett våtrum?
På vån1 hade byggföretaget först placerat GVF vid trappan som senare flyttades på Vårt önskemål till tvättstugan pga den tillhörande lucka 80x80 som ej skall blockeras (av möbler). På vån 2 har man sedan placerat GVF i ett sovrum(?).
Måste inte en GVF vara placerad i ett våtrum?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg