Ws1 skrev:
Om du tänkt sätta fördelaren i källaren så skulle jag tipsa om att sätta allt ihop i ett pannrum om det finns möjlighet, gör du det så kan du helt strunta i skåp så sparar du de tusenlapparna till något annat kul.
Tanken va att lägga pengarna på godis istället för ett fördelarskåp om jag monterar det i pannrummet i källaren.

Vad säger reglerna? När är det inget krav på tätt fördelarskåp?

• Gilla
Malingus
  • Laddar…
Är väl knappast någon större skillnad/risk med en fördelare till golvvärme än alla kopplingar och annat som finns vid pannan.

Köp du lite godis istället :)

När det rör sig om värmesystemet är det inget krav

Tommor skrev:
När det rör sig om värmesystemet är det inget krav
Det trodde jag med, men här ser det ut som krav (Sedan 2011)?
http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf
Fogar på fördelarrör för värmesystem
Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade
så att de är åtkomliga.
Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställdon
med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplingsskåp
ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta.

Placeras fördelarna i panncentralen är den ej inbyggd och då behövs ej skåpet

Japp. Såg även i ingresserna till styckena i säker vatten, att det är bör på värmesystem och skall på tappvatten trots allt.
Jösses, de där skåpen måste vara gjorda av guld!

Ja, man behöver läsa säkert vatten två gånger i den delen. Det är väldigt lätt att misstolka.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur är det med placering av golvvärmefördelare något under slingnivå nu för tiden?

Jag ska installera golvvärme i några rum och skulle helst vilja placera fördelaren i pannrummet våningen under. Upplever ni problem med luft, eller finns det smarta knep för att undvika detta?

Det är samma som tidigare, inga problem alltså. Vi har haft det så i 9 år nu i höst utan några som helst problem.

P
Vi bygger nu ett 2vån hus. Ännu är bygget bara på ritningsstadiet.
På vån1 hade byggföretaget först placerat GVF vid trappan som senare flyttades på Vårt önskemål till tvättstugan pga den tillhörande lucka 80x80 som ej skall blockeras (av möbler). På vån 2 har man sedan placerat GVF i ett sovrum(?).
Måste inte en GVF vara placerad i ett våtrum?

Nej. Men skvallerröret måste myna ut i ett våtrum.

Nej behöver inte mynna ut i något våtrum. Gäller bara tappvatten.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Nej behöver inte mynna ut i något våtrum. Gäller bara tappvatten.
Det där var jag tvungen att kolla, men det stämmer.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
P
Så mao om läckage blir, är det parkettgolvet som får ta vattnet?

Måste ha att göra med att det inte blir så stora mängder vatten vid läckage utav värmesystemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.