Hej,

idag har jag Scheider Exxact strömbrytare i hela huset. Mellan hall och vardagsrum har jag tre stycken brytare i samma ram (lodrätt). En styr hallbelysning, den andra styr ena takuttag I vardagsrum, och den tredje (längst ner) styr den andra takuttaget i vardagsrummet.

Jag vill byta ut brytaren längst ner till en vriddimmer. Min fråga är då, finns det något rätt eller fel på vart en vriddimmer placeras när man har en ram med flera brytare? I detta fall placeras vriddimmern lägst ner för att det är just den som styr det uttaget jag vill dimmra.

Är din fråga elsäkerhetsmässig? Så länge som allting i denna trekombination av strömbrytare matas av en och samma gruppledning så kan du blanda friskt.

Men din fråga kanske handlade om höjden över golv? Svensk standard säger att höjden 1 meter gäller centrum på denna kombination, dvs strömbrytaren i mitten. Standarden säger också att den översta strömbrytaren bör vara "huvudbrytaren" för rummet, allmänbelysningen. Så det beror på om det är hall eller vardagsrum man vanligen vill tända när man famlar där i mörkret.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är din fråga elsäkerhetsmässig? Så länge som allting i denna trekombination av strömbrytare matas av en och samma gruppledning så kan du blanda friskt.

Men din fråga kanske handlade om höjden över golv? Svensk standard säger att höjden 1 meter gäller centrum på denna kombination, dvs strömbrytaren i mitten. Standarden säger också att den översta strömbrytaren bör vara "huvudbrytaren" för rummet, allmänbelysningen. Så det beror på om det är hall eller vardagsrum man vanligen vill tända när man famlar där i mörkret.
Hej Bo,

samtliga brytare tillhör samma säkring. Som sagt, jag ska bara byta ut en av brytarna, den nedersta i detta fall. Höjden är minst 1m från golv, då spelar det ingen roll. Det skulle vara snyggare att ha dimmer högst upp i ramen, men det blir ju inte rätt för min del.

ClasseClas
För egen del har jag en 4-facksram i köket med 3 vriddimmers högst upp och en kronbrytare nederst. Som jag ser det så görs placeringen av brytarna och dimmer efter någon lämplig logik eller enbart efter estetik. Muskelminnet lär sig rätt snart vartefter vad brytarna gör för någonting.

Edit: Det kan ju alltid diskuteras vad som är allmänbelysning i ett rum med många belysningspunkter.

Vi kan
ClasseClas ClasseClas skrev:
För egen del har jag en 4-facksram i köket med 3 vriddimmers högst upp och en kronbrytare nederst. Som jag ser det så görs placeringen av brytarna och dimmer efter någon lämplig logik eller enbart efter estetik. Muskelminnet lär sig rätt snart vartefter vad brytarna gör för någonting.

Edit: Det kan ju alltid diskuteras vad som är allmänbelysning i ett rum med många belysningspunkter.
Muskelminnet är redan stabilt när det kommer till bryterna. Att byta till dimmer lär inte försämra. Tänkte bara om det finns någon regel vid placering av dimmer när man har flerfack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.