3 900 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Placering av trappa i 2 planshus
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det behövs nog åtminstone en planlösning över de två planen om någon ska kunna ge ett bra svar på det. Men generellt är det ju bra att undvika en trappa precis vid ytterdörren eftersom det ofta är blött eller smutsigt där.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Som BirgitS säger, utan planlösning går det inte att säga. Men uppgång som inte är i hallens "skozon" är att föredra. Därför är ofta en u-trappa populär i tvåplanshus som ofta sätts centralt i huset. I 1,5planshus vill man passa på att utnyttja ytan under det lägre snedtaket och det är därför man ofta ser L trappa i t.ex. Smålandsvillan och Älvsbyhus etc. Rak trappa och U-trappa med viloplan är i mitt tycke trevligast att gå i.
Man kan också lösa grus & blötproblemet genom att ha en utstickande hall.
Något som också är trevligt är ifall man kan skärma av trappan med t.ex. en dörr för att slippa ljud mellan våningarna
Man kan också lösa grus & blötproblemet genom att ha en utstickande hall.
Något som också är trevligt är ifall man kan skärma av trappan med t.ex. en dörr för att slippa ljud mellan våningarna
Klicka här för att svara